Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4598 ggr
vegetarian
0

För mycket?

Jag älskar fisk, och äter det helst varje dag. Finns det något negativt med det rent hälsomässigt?

Äter mycket lax, men också makrill i tomatsås, och då och då sardiner.

Mina barn klagar också över att jag luktar fisk från munnen då efter måltiderna, så jag msåte alltid tugga tuggumi när jag ätit middag, finns det någon föda som tar bort fisklukten?

vill gärna ha tips på en matig fisksoppa utan skaldjurGlad.

kaisakavat
0

Att dricka citronvatten borde minska fisklukt. Annars funkar ju en snabb tandborstning åxå väldigt bra. Glad

Fisk är hälsosamt att äta.

Soppor kör jag oftast ihop efter vad jag har hemma. Fräs lite goa grönsaker (lök, broccoli, fänkål, nån bit morot) i smör och kryddor, späd med lite vatten och mixa ev alla grönsakerna till mos så det blir en tjockare konsistens på soppan.

I med creme fraish, kryddor, fisken (du kan kombinera olika sorters fisk i samma soppa om du vill) broccolibuketter.. vad man gillar. Låt koka tills fisken är färdig.

Servera t ex med kokta äggklyftor i.

Effie
0

Hittade den här tråden med fiskrecept. I inlägg 27 står min favoritfisksoppa som säkert är lika god även utan räkor.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Tisdag
0

Lite persilja efter maten brukar rena.

Bouillabaisse är min favorit! Finns recept överallt på internet.

Det som skulle kunna vara negativt med hög fiskkonsumtion är väl hög halt av tungmetaller och gifter från fisk fångad i sämre vatten. Eller utfiske av vissa arter.

Zepp
0

Tugga vitlök så känns inte fisklukten.. jag garanterar! Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KarinJ46
0

Karins fisksoppa:

1 purjolök, 4 tomater, 1 påse saffran, vitlök, 2 fiskbuljongtärningar (kokas med 1L vatten och räkskalen) 3dl vispgrädde, 3dl torrt vitt vin, fänkålskrydda, fiskfileer, räkor och musslor efter behag.

skiva purjon och fräs i smör. Lägg i hackade tomater, späd med lite fisk/räkskalsbuljong och koka tills tomaterna är mjuka. Pressa i vitlök. Tillsätt saffran och rör om, ställ åt sidan.

Smält en rejäl klick smör och späd med buljong och grädde. Häll i vin. Sjud försiktigt och häll i tomat- och purjoröran. Krydda med fänkål och lite salt.

Lägg i fiskbitarna och efter en liten stund skaldjur och musslor.

Bon Apetit!

(musslor och räkor är valfritt)

Tisdag
0

#4 Tungan ute

vegetarian
0

Tack för tips.

#4 Hahhhahah ja garanterat!