Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 6781 ggr
gulansvincent
0

DUBBLAT KOLESTEROLET VARFÖR ?

Hej jag har ätit LCHF i 20 veckor hållit mig inom25-50g kollisar per dag, tog prover i förra veckan och fick reda på i går att mitt P-kolesterol har gått upp till 9,8, förra året hade jag 5,6. LDL-kol har gått upp från 3,4 förra året till 6,5 nu,HDL-kol har gått upp till 1,2 från tidigare 1,0, Triglyceriderna var 3,0 och är oförändrade.

Mitt totala kolesterol har legat mellan 5-6 de senaste 5 åren.Nu har jag blivit väldigt fundersam om LCHF inte passar mig.

Min medicinska historia:

Jag blev byepass opererad (hjärta) Nov 2006, slutade samtidigt med ciggaretter och alkohol, började istället med kollisar och gick upp från 100kg till 125kg, tills jag kom i kontakt med LCHF juli 2010, fram tills nu så har jag gått ner till 108kg.

Det här är mat som kanske har höjt kolesterolet som jag har ätit i princip varje dag sedan jag började med LCHF.

5ägg, 2msk äkta majonäs, 2-3 dl grädde, 1dl cremefraiche eller fet youghurt, 50g brieost, 50 g vanlig ost, 2-3 msk smör.

Utöver det har jag ätit kött och grönsaker ovan jord.

Till kvällsmål har jag ätit varje kväll 1dl grädde och 25g hallon, den grädden finns inräknad i ovanstående.

Jag vill verkligen ha hjälp med det här är det någon av er där ute som kan hjälpa mig med någon bra förklaring, jag har väl antagligen ätit för mycket av det goda, (onda).

Tackar på förhand om någon vill hjälpa mig att reda ut det här.

Mvh Uffe Gulan

[ErikSvensson]
0

Omega-3 ska väl ha positiv effekt på kolesterolet om jag inte minns fel. Tar själv 5 stycken 1000 mg kapslar om dagen "bara för att". Tror att fiskolja är vitalt för bra blodvärden men jag gissar bara, har själv inte kollat mitt kolesterol någon gång så jag vet inte om det hjälper. Kan ju vara värt att antingen äta lite mer fisk alt. kapslar om du inte äter fisk så ofta.

I övrigt, hur mår du av LCHF kontra kolhydratkost? Även om dina kolesterol är högre (vilket inte behöver betyda att det är dåligt..) så är ditt mående det viktigaste. Att ha lågt kolesterol och må dåligt är inte bättre.. Skrattande Hoppas att Zepp kan komma in och reda ut detta, han kan det här bättre än jag.

Inkanyezi
0

Dina kolesterolvärden var tydligen ganska låga förut, och nu är de mer normala, dvs stämmer lite bättre med vad som är vanligt.

Kolesterol är inte ett problem, högt kolesterol är inte en sjukdom, och det finns i stort sett aldrig någon orsak att behandla "högt kolesterol". Du har inget att oroa dig för; kolesterolet är en byggbit i kroppens celler, och levern skickar ut så mycket som behövs.

Som indikator på problem är kolesterolet minst sagt problematiskt. Iakttagelsen att det förekommer högre värden ofta vid vissa problem har lett till antagandet att det skulle kunna vara en indikator för de problemen. Det handlar om kärlen, om ateroskleros och om hjärtat. Men vid infarkter är det större chans att klara sig om kolesterolet är högt än om det är lågt. Sista ordet är nog inte sagt än om vilken betydelse kolesterolet kan ha, men höga kolesterolvärden kan man ta ganska lugnt.

WilliamJ
0

Jag kan tänka mig att triglyceriderna ligger så LCHF-högt som dom gör beror på grädden, creme fraichen och youghurten. Vissa brukar minska på dessa ju närmare sin målvikt dom kommer, vilket ju också ger ett lite lägre energi-intag. Du kommer att märka vad som händer längre fram. Förhoppningsvis går det jättebra.

För det första så ska du bara fortsätta njuta och inte oroa dig alls över detta. Din kropp vet exakt hur mycket kolesterol som behövdes just den dagen du testade dig. Gör en test längre fram för att se vad som händer, men var aldrig orolig.

Om du vill ha mer info. Läs vad Uffe Ravnskow skriver (sök).

trollius
0

Jag läste någonstans att man kan få förhöjda kolesterolvärden när man går över till lågkolhydratskost om man har haft mycket fett lagrad i levern (något åt NAFLD hållet) och den 'rensar' sig när man byter kosthållning. Minns tyvärr inte var jag läste det så jag kan inte ge någon referens.

rylandes
0

Vad #4 tänker på är en artikel av Chris Masterjohn som pekar på att när man äter som vi så ger det ökade kolinintaget levern en möjlighet att rensa sig själv. Det ger i det korta perspektivet en ökning av totalkolesterolet. Samtidigt så gör alltså levern av med det fett som lagrats där.

kolesterol & kolin på engelska

Det är något som inte stämmer med dina värden. LDL är ett uträknat värde som brukar stiga i vår kost eftersom HDL stiger och triglyceriderna sjunker. Nu har inte dina värden gjort det vilket verkar konstigt. Du har inte fått något Apo-B värde osv?

Det är ännu rätt kort tid (20 veckor) för att dra några slutsatser. Tycker det verkar som du ligger väsentligt högre än 50 kolhydrater samt en hel del mejerivaror. Men så länge som du går ner så.

Testerna är nog notoriskt opålitliga samt mycket beroende på om du har fastat dina 12 timmar före. Alltså ingenting att oroa sig för. Men du kanske ska ta nya tester om 3 månader och be att få alla värden även Apo-B mm.

Zepp
0

Vad man kan säga om kost och blodfetter är att vid vetenskapliga undersökningar spelar det mindre roll vad man äter.

Det som har mest betydelse är sjukliga förändringar man har.. och de kan man ju ioförsej ha ätit sig till.

Sen så har du ju redan problem med dina hjärtkärl och dessutom vikten, så det är väl inte helt orimligt att tänka sig att du lider av metabolt syndrom eller liknande?

Och som påpekas tidigare så har blodfetter en tendens att stiga första tiden, vad det nu beror på och så är den där typen av blodfettprov inte särskildt tillförlitliga, de påverkas lätt av ovidkommande saker som stress och annat.

APO-kvot däremot är en nyare metod som inte påverkas av yttre omständigheter.

Men det är självklart att du skall vara försiktig när du redan har problem.

Har lite svårt att se hur det skulle hjälpa med mer socker i kosten, det enda skulle i så fall vara kraftigt energiunderskott, motion, med påföljande viktminskning?

http://paleofriend.org/2010/11/11/ldl-och-allt-det-dar/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.