Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9716 ggr
Fiana
1

Frysta hallon - smitta igen?

Verkar som det igen är vinterkräksjuka i de frysta hallonen

http://www.expressen.se/halsa/1.1922532/ica-aterkallar-kraksjuke-hallon

dessa hade i alla fall min ica butik på extra erbjudande i veckan… köper dock nästan aldrig frysta hallon delvis på grund av att det visar sig alltför ofta vara smittade :( - och om jag gör det ser jag till att tillaga dem och inte äta bara tinade

edit:

http://www.ica.se/FrontServlet?s=butiker&state=butiker_dynamic&viewid=1531162

länk till ica direkt.

Tänkte posta då kanske många här köpt då det var erbjudande på dem och många verkar äta hallon

Jennix
0

Jag har slutat äta frysta hallon eftersom jag alltid kräktes på natten efter det… Förstod inte varför först, men sen såg jag sambandet. Gråter

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Zepp
0

Jamen.. varför inte lansera dem som det effektivaste bantningsmedlet hittills.. kilona riktigt rasar av en efter en dos frysta hallon.. rätt ner i toastolen!! Foten i munnen

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

camsve09
0

Ehh…. VA??? Skrikandes

Tur att man har egna hallonbuskar.

aussiemia
1

Men…?! HUR blir hallonen smittade?

aswedishsmorgasbord.com

Anna-fd-137kg
0

En av mina arbetskamrater drabbades av de där hallonen förra veckan. Hälften av ästerna på ett kalas blev superdåliga. Jag tittade lite ängsligt på dem som ligger i min frys efter hennes berättelse måste jag säga, fy sjutton vilken pärs de har haft!

Mervi
0

Jag har ätit frysta hallon flera gången utan att bli dålig.

willas
0

Om det handlar om utländska hallon ska de kokas upp före man äter dem. I den affär jag använder finns det rent av en lapp vid frysdisken som uppmanar att koka utländska hallon.

Jag har hört att de vattnas med "kloakvatten" och därför kan innehålla bakterier.

Fiana
0

Tydligen ska just hallon vara känsliga pga alla små "håligheter" så om de råkar ut för smitta blir det lätt kvar.

Tror nog inte de vattnas med direkt "kloakvatten" - men kanske vatten som det som våra reningsverk släpper ut efter rening och det är ett virus som överlever.

Problemet med just calicivirus är ju att det är så oerhört smittsamt - bara några få viruspartiklar behövs för att man ska bli sjuk….. (om man då betänker att en lite luftburen "kräk-droppe" kan innehålla närmare miljoner förstår man varför vinterkräksjukan sprids så våldsamt…. :S ewww), men är inte ca 25% av befolkningen  mer eller mindre immun pga av någon gen - därför det blir som att hälften blir smittade fast alla åt på en fest osv och att en del aldrig råkar illa ut?

Nu är väl hallonen inte alltid smittade, men för mig vågar jag inte chansa, för många rapporter om det när det gäller hallon och ruccula från italien - rapporterna kommer ju inte in förrens du redan hunnit äta upp det du handlat för det mesta. Men då är ju jag lite extra nojjig  Skäms

[Pennylane1]
0

du tror inte det? Det var annars precis det man gick ut med förra gången det larmades om det här! Just att de vattnade med avloppsvatten!

här står det

Lisabet
0

Jag äter frysta hallon ganska ofta och har inte blivit dålig, men sedan förra larmet köper jag inte Euroshopper, alltså utländska hallon.

Egna hallon äter jag bara när de är mogna, och då direkt in i munnen.

Fiana
0

"I länder med dålig tillgång på vatten eller med mycket dålig vattenkvalitet är det inte ovanligt med både virus och avlopp i bevattningsvattnet"

det är nog rubriken som är lite si och så där dock, verkar vara snarare att vattnet blivit "smittat" av avloppsvatten

sen kan man ju inte skylla på dålig tillgång på vatten när det gäller t ex italien där det flera gånger kommit ruccula med virus från.

Tyvärr hanteras ju inte avloppsvatten särskilt säkert i många länder, det släpps ut ("renat" eller orenat) i samma källa som man tar sitt färskvatten etc. risken för kontaminering blir hög.

Vi har haft fall med smittämnen som inte blir oskadligjorda i sverige också (kommer inte ihåg vilka smittor dock) efter använding av rötslammet osv. Avloppsvatten är lurigt att ta hand om.

missaz
0

Undran; vilket fabrikat har då svenska hallon…? Förra gången jag handlade frysta hallon letade jag på förpackningen efter ursprung just med tanke på smitta från utländska hallon, men hittade inte….

Fiana
0

vet inte om något märke som har - hittade inte något med google heller :(

willas
0

Här i Finland hittar jag bara utländska hallon i fysdisken, i allmänhet från Polen. Jordgubbar finns nog inhemska.

[Russinflarn]
0

Jag har också letat svenska hallon, men inte hittat. Kör på coops just nu - har inte blivit dåligt någon gång, men nu börjar man ju bli lite fundersam på hur man ska göra… Jag tycker ju om att göra hallongrädde aka hallonglass med frysta hallon. Undras om man kanske ska koka dem och frysa in dem igen? Det borde ju gå.

kianna
0

Jag har köpt OCH ätit Euroshops frysta hallon 500 g påse - varje dag under ett helt år. Harl aldrig någonsin märkt av att de skulle vara dåliga, tvärtom tycker jag de är jättefina.

Om dessa har innehållit någon smitta, som det skrivit så mycket om…ja, då är väl jag utrustad med plåtmage.

Fiana
0

Nu var det ju just den här leveransen som visade sig ha smitta - det betyder ju inte att det varit det resten av året (och bör inte varit då det väl inte varit något tillbaka dragande av den under året tidigare?) eller att det skulle vara hallon av dålig kvalitet, viruspartiklarna märker man ju inte innan man blir sjuk - däremot så är 25% av befolkningen mer eller mindre immuna mot just det viruset.

kianna
0

Jo, men det där om att frysta hallon skulle vara smittade har jag läst och hört om vid flera tillfällen än just detta.

Hade laddat varukorgen igår med 2 påsar, men när jag kom till kassan tog de dem ifrån mig - fick köpa ICA:s istället och det är inte alls lika goda, står ej heller varifrån de kommer.

Fiana
0

mm det händer till och från tyvärr (och en av anledningarna till att jag helst inte köper dem och i så fall kokar dem de få gånger jag gör), betyder ju dock inte att de alltid är dåliga - då skulle de ju inte säljas :) problemet med kontrollerna när det upptäcks är det ju för sent för en del redan :(

Sen kan du ju haft tur eller vara en av de lyckliga som är immuna :)

Aniara4
0

Jag brukar också äta hallon då och då och ibland Euroshopper (oftare i början av LCHF-tiden då jag åt mer hallon), och jag har aldrig blivit sjuk. Inte av ruccola heller.

Å andra sidan tillhör jag förmodligen de 20% (har jag för mig är den korrekta siffran) som inte får kräksjuka, med tanke på att folk har blivit sjuka och både kräkts och gjort värre saker i min absoluta närhet utan att jag blivit sjuk.

Lucky me.

Jennix
0

#16 #17 Det har rapporterats om detta tidigare, så det är inte första gången.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Fiana
0

#21 klart det inte är första gången, men det betyder inte att de alltid är smittade

Var förbi min affär tidigare och kikade på frysta hallon paket för att leta efter svenska, kunde tyvärr inte hitta några - även de ekologiska var från polen tror jag. BoB´s hade inte utmärkt icas egna var från Ungern

magma
0

Förra året handlade rubrikerna om att billiga, importerade hallon var vattnade med just avloppsvatten- vilket hade (självklart) kontaminerat hallonen med E-colibakterier.

Jennix
0

#22 Jag ville bara påpeka det, för det lät som att folk trodde det var första gången detta hade hänt.

[Pennylane1]
0

#23 ja det var just det jag länkade till här uppe

magma
0

Vad bra.

Anders-S
0