riven ost
Råkade kasta ett öga på innehållsdeklarationen när jag skulle köpa en påse riven Västerbottenost. Då fick jag se att i denna påse finns även potatisstärkelse (för att förhindra att osten klumpar ihop sig). Jag blir så sur!
Lite tillsatt här och där och vårt blodsocker hoppar upp och ner. I fortsättningen river jag osten själv!
Har faktiskt även jag råkat ut för detta!!!!!!!blir jätte arg jag med, över detta smygfusk med maten…..nuförtiden måste man vara vaksam på allt tydligen, skit fräcka är dom inom livsmedels industrin!
Som alltid gäller det att fixa sina egna grejjer om man vill slippa tillsatser.
Titta på påsarna som inte ens får kallas ost, det kan vara 50% annat skräp.
Jag är väldigt lat med riven ost så den 0.5 gram kolhydrat som kommer från potatisstärkelse kan jag leva med istället för att riva den själv. 
Annars kan man se ostrivningen som ett träningspass… 
Om man river ost själv och lägger den i en plastpåse och förvarar i kylen en vecka, vad händer då med osten? Allt är inte fusk. Nåt måste de ju ha i för ett osten inte ska bli en klump och potatismjöl är kanske det trevligaste valet..
Man kan liksom inte både ha kakan och äta den. Ju fler moment i man vill slippa ifrån i köket desto mer konstigheter får man acceptera i maten. Om man inte kan anställa en hushållerska förstås! 
# 4 fast just med västerbottenosten är det inte 0,5 gram kolisar utan en bra bit över 5! Finns även riven ost som har bortåt 10 gram kh!
Västerbotten hör till "värstingarna" med mängden extra kolhydrater i den färdigrivna jämfört med den i bit - vet inte varför de tycker de måste tillsätta så mycket mer än andra :(
Jag har inte sett en enda över 2-2.5 gram och vanligtvis har ost 1-2 i vanliga orivna ostar.
#9 Då har du inte tittat på just påsarna med riven västerbottenost :)
Troligtvis inte! ;)