Lika mycket?!
Om vi säger att jag ska äa kyckling, tex en filé. Då är ju köttet ganska magert. ska jag då äta tex lika mkt smör som kyckling och lite grönsaker? Alltså ska man på varje måltid äta lika andel fett/protein varje gång?
Och så äter man mer lr mindre men lika fördelning tills man är mätt?
Jag tycker jag blir hungrig igen efter nån timma och börjar fundera om jag äter för lite och för lite fett?
Är min andra vecka med LCHF men kört GI 4 veckor innan det. Har inte gått ner än genom Lchf. Jag försöker äta så strikt som möjligt. Äter ej yoghurt/fil/bär/nötter och har dragit ner på mejeri (äter tex vitlökssmör till kycklingfilen.
Hjälp mig med fettfrågan please!!
Det finns inget hugget i sten om hur du "måste" göra, men kyckling brukar inte ha mer än 110-120 kcal/100gr och man äter sällan mer än 200 gram kyckling. Detta ger energi för kanske 2 timmar så du bör ju lägga till fett om du vill stå dig längre.
Hur mycket är upp till dig dock! 

Man brukar säga att man bör äta lika mycket fett som protein och kolhydrater tillsamans uttryckt i gram.
Det där är dock inget man måste, utan det handlar om hur man kollar att man håller uppe fettets andel av energin.
Äter man typ 200 gram kycklingfile så får man i sig ungefär 40 gram protein, varvid man då skulle behöva 40 gram fett.
Det skulle i så fall bli 160Kcal protein och 360 Kcal från fett, tillsamans 520 Kcal.
Och rent ut sagt kan du räkna bort större delen av proteinet som bränsle då det mesta används som byggstenar i din kropp, kvar blir då fettet för ditt energibehov.
Vad man äter ena dagen spelar kanske mindre roll utan det handlar mer om hur du äter under en längre period.
Altså det handlar om hur man kollar att man äter en högfettkost, hur man lär sig att komponera måltider, hur man lär ögat vad som kan vara lämpliga proportioner.
Hur mycket du sedan äter av detta beror sedan på hur din aptit reagerar, blir du proppmätt kanske man skall minska portionen nästa gång eller dra ner lite på fettet, alternativt så blev du hungrig snabbt igen.. allt för snabbt, då ökar man portionens storlek.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Du ska absolut *INTE* äta lika mycket smör som kyckling då blir det oerhört mycket mer fett än vad som behövs.
Som Zepp nämner här är att du ska helst äta minst lika många gram fett som gram protein och kolhydrater tillsammans - det är något helt annat, kött/fisk/etc består helt enkelt inte av 100% protein. Och dessutom gäller det snarare per dag eller per vecka kanske?
Dock om du väljer magra proteinkällor som t ex kycklingfilé behöver du tillsätta lite fett men inga jättemängder det handlar snarare om någon matsked eller så, eller kanske en dl sås om den är baserad på grädde/creme fraiche etc. Medans fullfeta såser som bearnaise, hollandaise, majonäs etc räknas snarare i mängder som rent smör/kryddsmör - alltså matskedsvis.
Du är dock fortfarande i omställningen och det är vanligt att vara väldigt hungrig i början innan kroppen riktigt "fattat" - bästa sättet att komma förbi omställningen är oftast att äta på även om det kanske blir lite mycket, börjar man mickla med maten och försöka hålla ner mängderna blir det svårare och kroppen stretar oftast emot mer. Vad du vill övertyga kroppen om att fettet duger alldeles utmärkt till energi fast den inte får en massa kolhydrater och att det är gott om mat så den kan lugnt släppa på reserverna om man väger för mycket.
Okej men säg att jag lagt upp på tallriken en stekt kycklingfilé, normalstor klick med vitlökssmör och sedan kanske kokt broccoli. Om jag då inte blir mätt på det ska jag lägga till mer kyckling nästa gång eller då öka lite mer på fettet?! I form av ngt annat också kanske beasås också? Eller?
Sorry att jag frågar dumma frågor men jag vill så gärna få det här att funka och bli bra!
#4 Du skall äta mer.
Grejen är att du inte säger hur mycket protein du äter om dagen. Ät tillräckligt med protein, och därefter anpassar du mängden fett efter det tills du får en ohunger som fungerar.
Läs Vanliga frågor & svar, igen, om du redan gjort det. Du verkar ha fastnat i att peta i detaljer istället för att bara äta och se vad som fungerar.
>Ja det är kanske så. Lite mkt info har jag nog läst i lchf junglen och har snöat in mig på detaljerna. Jag ska gå på min "magkänsla" så att säga hur mycket jag äter och vad jag blir mätt av….
Tack

Grejen är att man skall äta sig mätt på mat, så man står sig till nästa planerade måltid, hade vi varit blandkostare hade vi reglerat detta med mängden potatis, bröd osv.
Egentligen är det mängden tillgänglig energi i en måltid som för de flesta gör att man håller sig lagom ohungrig/mätt.
Och om man vill/har behov av att hålla ner blodsockret till en lagom nivå får man ersätta energin från kolhydraterna med energi från fett.
Man får lära sig att komponera om olika rätter på så sätt att de blir fetare.
Tex, en fet currysås på smör och grädde, smält ost på brocolin osv.
Om du känner dig väldigt osäker på hur mycket du äter och hur fördelningen blir, så kan du väga maten en dag, och registrera på t.ex. minmat.net. Då får du reda på både mängden i gram, och fördelningen i procent.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#6 Ett väldigt enkelt exempel är att jag idag har ätit en köttfärssås gjord på 300 gram nötfärs (15% fetthalt), säkert 50 gram smör att steka det, och en lök i. (Samt tomatpuré, krossade tomater, kryddor.)
Det hamnar någonstans kring 60 gram protein och 85 gram fett och för mig är det lite för lite för en dag, men jag behöver inte alltid äta så mycket som jag mår bäst av, för om jag inte blir hungrig mer idag, kommer jag att bli mer hungrig i morgon och då äta mer. Det sköter sig själv. Äter jag massor, kommer det att dröja länge innan jag blir hungrig igen. Äter jag lite blir jag hungrig snabbt.
På helgerna äter jag som jag vill, inte efter måltidstidpunkter. Under arbetsdagar äter jag vanligtvis inte frukost, utan börjar mitt första mål vid 11-tiden på jobbet. Jag utgår från proteinkällan, så att jag aldrig snålar på det eftersom jag under en testperiod märkte att jag mådde bäst om jag åt närmare 100 gram protein/dag, än om jag närmade mig 60 gram och kompenserade med mer fett. Eftersom jag bara utgår från proteinkällan så justeras hungern efter hur mycket fett jag har i råvaran eller i tillagningen.
Men det är helt klart enklare om man utgår från feta råvaror som fullfet färs, kycklinglårfilé istället för vanlig liten torr filé, lax, osv.

Svaret kanske finns redan och jag inte har sett detta eftersom jag inte har sokt specifikt om denna uppgift … however … det verkar vara svart for manga att klura ut hur man raknar fett och proteininnehallet i matvaror. Manga tror att for att de ater 100 gram rent kott sa = 100 % fett/protein eller vad de nu soker.
Det ar for manga som tror att de maste ata stora mangder fett … jag laser ofta beskrivningar hur under en dag nagon ater vispgradde OCH creme fraiche OCH en stor smorklick … msk med kokosfett bacon OCH korvskivor med avocado och nagon majonnasrora … 1/2 dl gradde i kaffet/teet etc..,
Gar det inte att forklara i enkla termer hur man vet att man ersatter en viss mangd kolhydrater med ratta mangden fett …

Tack! Jag hade en kansla att de maste finnas na'n tabell na'nstans … jag har lart mig nyligen att det finns de som har svart att figure out vikt och proportioner sa denna lista kanske ska puttas upp som trad litet da och da …

Det handlar till stora delar om att vi äter gram men kroppen reagerar på energimängden.
Tar man tex fläskfärs med 16% fett, så innehåller den som alla andra livsmedel mest vatten och ungefär 18% protein.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28946&lang=sv
Grammässigt blr det en övervikt för proteinet men då fett är mer än dubbelt så energirikt så bidrar detta med huvuddelen av energin.
Ser man till energifördelningen så blir det mer eller mindre perfekt fördelning, med 66E% från fett och 33E% protein.. redan innan vi tillsatt smöret vi steker med.
Nu är jag lite motståndare till att mäta och väga allt in absurdum, det räcker som regel att göra överslaget att fett är dubbelt så energirikt som kolhydrater och protein.
Kan ioförsej vara vettigt i början att kolla att man faktist har en stor andel fett av sitt energiintag.. det skiljer som sagt med vad vi är vana vid.
Tack för all info och era tips! Jag har nu de senaste dagarna varit mättare för att jag har ätit ordentligt och tills magen känner att den är mätt (inte vad hjärnan säger att den ska bli mätt på visuellt ( inprogrammerat känns det som…) det har gjort att jag inte behöver mellanmålen!
Förresten så gott det var att steka karrékotletter! Så saftigt och gott! Till det intog jag avocadosallad och en klick mögelost! MUMS!