Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 10531 ggr
fru-kryss
0

kokosfett mot smör

Tänkte göra lite julgodis men jag tål inte kokosfett. Kan jag ta smör istället när jag ska göra typ ischoklad?

Är det någon som provat?

[CarnageCandy]
0

Sök på "smörbollar" här. Till ischoklad, tja, smör kanske går det med, känns som man brukar använda kokosfett för att det är så smaklöst och så håller det sig väl extra hårt - smör blir ju fasligt mjukt i rumstemperatur! Men det är la bara att prova en liten sats med osaltat smör?

Sen tycker jag inte man nödvändigtvis måste ha ischokladen framme i rumstemp heller, jag gjorde i måndags (lite lätt smaklös ibland, 250 g fett och 100 g 86% choklad + lite sötning… klickade i lite honung faktiskt vilket la sig som en liten söt klump i vissa, supergott! Nästa gång ska jag prova med mint-och apelsinsmaksättningar) och har haft den i både rumstemp och kylskåp och den är klart bäst ur kylen.

fru-kryss
0

Tack?

mjanner
0

Det går utmärkt - Ischoklad med smör

yvonnel
0

Jag läste in mig på länken ovan och där fanns både för och emot.

En tanke slog mig, hur skulle det vara om man gjorde Ghee av smöret först?

Smöret utan bottensats borde få samma hårdhet som kokkosoljan.  

Jag har alltså inte kollat ännu, men det kanske blir.

gun92884
0

Men, blir detta inte mer som nougat eller tryffel?

Vitsen med kokosfett ar ju att det blir den dar 'kalla' kanslan och det blir det ju inte fran smor. Ratta mig om jag har fel eftersom detta med att anvanda smor ar na't jag har sett forut ocksa och det later ologiskt i mina oron …

fru-kryss
0

Tack för hjälpen, jag testar detta o återkommer =)

fru-kryss
1

Det gick alldeles utmärkt. Jag gillar ju smör =)

Enl familjen var de godare än de gamla vanliga.

gun92884
0

Forlat om jag bli tjatig … men, det kan val inte i all arlighet kallas ischoklad om man anvander smor … 'ganache' ar det klassiska namnet for smor/graddblandad choklad och det ar vad som oftast ar basen for tryffel. ISchoklad far sin speciella sarhet fran kokosfett som ger den dar 'is'kanslan i munnen.

fru-kryss
0

Ok jag köper ditt resonemang =) Jag kallar dem istället för smörchoklad =)