Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 7863 ggr
frojered05
1

Bättre sent än aldrig!

Jag är 80 år. Diab. sedan ca 30 år. Börjat med sprutor 03. Äter LCHF sedan sept. Har en sockerförändring av gula fläcken i ett öga och blev varnad för blindhet om jag inte håller mitt blods. lågt. Detta var på sensommaren.

I går var min ögonläk. mycket nöjd. Efter bara 3 mån. med LCHF har svullnaden i ögat gått tillbaka och synen avsevärt förbättrats. Läk. blev intresserat av LCHF och vill följa upp resultaten med nya ögonbotten foton till våren. Då kan hon ju verkligen jämföra förre och efter!

Jag har givetvis fått flera hälsoförbättringar med minskade mediciner och mindre insulin.

Mitt HbA1c låg i slutet på oktober mycket högt, 7,4%, pga förändringar i mitt liv och personliga bekymmer, men diab.sköt. accepterade LCHF. Även hon vill kolla HbA1c på nytt i början på jan.

Livet är spännande!

Tisdag
0

Underbar berättelse! Vad roligt att ögonläkaren blev intresserad, hoppas att du har ett strålande resultat att visa upp till våren.

Fler sådana här solskenshistorier vill vi höra!

Lynxx
0

Varje individ som kan få ett bättre liv tack vare detta - är kanon! Det ger ringar på vattnet.

Kul att få ta del av denna erfarenhet & grattis! :-)

/L

Zepp
0

Kul.. jag tror det är diabetikerna som kommer att åstadkomma förändringar i kostråden.. och läkare är ju inte den grupp i samhället med minst intelligens.. även om det finns undantag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara4
0

Roligt att höra, och nej, det är verkligen aldrig för sent att förbättra sin hälsa!

Elfdance
0

Grattis!

frojered05
0

Tack för alla vänliga ord! Jag måste fortsätter o berättar om de positiva värden jag fått seda 1.sept då jag började med LCHF. Varje år tar jag ett stort blodprov på fastande och resultaten skrivs in i en diab. kompass så jag har de viktigaste värden till hands.

Min vikt har gått ner fr 71 till 66 kg, min midja har krympt från 102 till 97 cm. Min längd är 157 cm, så jag har en bit kvar till "normalvikt". Mitt Blodtryck har gått ner från 160/80 till 130/75, Kolestorol har gått från 5,3 till 4,6, LDL från 3,3 till 2,7. Däremot har Microalbumin gått upp från 0 till 5,0 och Kreatinin från 61 till 77. Diab.sköt. trodde att detta beror på omställningen av kosten.

Tabletterna jag har slutat med är Simvastatin, Trombyl o Artrox som jag tog för min knäatros. Nu har jag tre tabletter kvar som reglera blodtrycket. Jag har beställt en blodtrycksmätare.

Jag tar 30 enh NovoMix 30 per dygn och 1 Metformin 850 mg mot tidigare 2-3 Metformin o mellan 60-70 enh. Tyvärr så svajar mitt blodsocker o ligger relativ högt. Men jag tror på min kropps läkningsförmåga o fösöker vara tålmodig.

Mod till att genonföra denna omställning har jag fått genom att följa alla medlemmarnas kluga råd till varandra på nätet o givetvis hos kostdoktorns utförliga svar på många av mina funderingar.

matsmurfen
0

Grattis!

KatNyb
0

Stort grattis från mig. Du är en av många som insett den mirakulösa effekt som färre kolhydrater innebär beträffande diabetes. Varje läkare som ser detta är ett stort framsteg.

maxiq
0

Petar upp denna fantastiska berättelse om att det aldrig är försent att förbättra sin hälsa!

frojered05
0

Tack för alla grattis, dom gör mig glada o stolta!

Jag hade 3 konkreta frågor till ögonläkaren: Beror svullnaden i ögat på åldern? Svar: Nej, enbart socker. 2. Beror förbättrningen på laserbehandlingen från sensommaren? Svar: Nej, laserbeh. ökar syresättn. av ögat. men minskar inte svullnaden framför gula fläcken.

3. Kan ändrad kost påverkar? Svar: Ja, om du minskar! Efter de började vi prata om LCHF o A.Dahlqvist. Läk. sa också att jag inte fått nya blödn. sen sist o att ärren efter gamla blödn. har läkt helt o att ögat var torrt o fint! Bara positivt!

Jag fick en otrolig kick o tycker att detta är seger över hela linjen, fakta kan inte förnekas hur länge som helst!

hemul
0

Stort grattis från mig också och tack för att du berättar. Glad

Margareta
0

Tack för att du berättar. En helt underbar historia så här inför jul

Fortsätt gärna beskriva hur det fortlöper - vi läser mer än gärna.

Du är nu nummer 2 som berättar för mig om konstaterat förbättrade ögon efter att ha börjat med LCHF-kost.

Till slut måste alla läkare och ansvariga myndigheter bli övertygade.
Det går inte att stoppa längre!

Numer pensionär i Nynäshamn