Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6323 ggr
Anand
0

Julgodis

Har ni sett detta recept förut så är det bara bra men jag blev så glad när jag hittade det i en kokbok för allt är ju tillåtet!

På Ica hittade jag fazer blockchoklad 70%, kan det bli bättre?

Chokladfudge

150 g mörk blockchoklad

125 g smör

2 ägg gulor

2 msk vispgrädde

Smält choklad och smör i vattenbad

vispa ägg och vispgrädden

Ta av chokladen från vattenbadet och rör ner äggblandningen.

Gör en form av aluminumfolie ca 15 x 15 cm stor och hälli blandningen

Ställ i kylskåpet över natten

Ta ut och skär bitar och pudra kakao på

Dom blev riktigt goda Glad

[Pennylane1]
0

mums! Hur mycket kolisar var det i den chokladen?

[Pennylane1]
0

hittade själv: Fazer

man ska nog välja en annan choklad, den har hela 54 % kh! Det finns med ca 20, och tom ännu lägre.

Anand
0

Ok, jag tittade faktiskt inte på det, så slarvigt men som du säger det finns väl andra alternativ.

Har nog varit lite slarvig överlag det sista i alla fall med choklad.

Anand
0

Fast å andra sidan, tror inte man äter så många bitar för det var mäktigt.

Perska
0

Ah vad fan. Det är ju jul!

perjoh
0

Med Odense 70% mörk blir godiset ca:

50 g fett / 6g protein / 16 g kolhydrater / per 100 g godis

Instämmer med föregående talare, va fan Det är ju jul.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

[Pennylane1]
0

jo fast min point var att man kan välja bättre choklad ur LCHF-synpunkt. De som heter block- är oftast inte så värst bra choklad vare sig ur kolhydratssynpunkt eller annan.

Anand
0

Men hur funkar det att smälta vanlig choklad? Det har jag aldrig provat.

Chinilla
0

#8 Funkar hur bra som helst. Jag för min del använder alltid mörk choklad numera (oftast under 20 kolhydrater) som jag smälter till kladdkakor och liknande. Glad

Magica1970
0

Jag använder Lindt's 70, 85 och 90 %-iga choklad efter tycke och smak. Fungerar perfekt. Finns ingen anledning att använda blockchoklad om det så bara är en gång om året.

karinafp
0

Det som numera heter Block (och inte Blockchoklad) gör det för att de är för dåliga kvalitetsmässigt för att överhuvudtaget få kallas choklad. Cool

[Sias]
0

Äter inte själv choklad, ägg - men recept OK till Jul-bjudgodis = bättre att bjuda på kolhydratsnålt än kolhydratstint.

Cindy
0

Hur hårt vispar du äggen o grädden?

Vänliga hälsningar
Cindy

Anand
0

Jag försökte få det till hårdare skum men det var nog för lite för det men det gick ju bra ändå.

Aniara4
0

Ska man prompt använda blockchoklad upptäckte jag att den från Odense är väldigt mycket bättre än den "vanliga". Själv vill jag ha julgodis gjort på 85% riktig choklad, men till gästerna dög den. Flört