Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 7345 ggr
missfatty
0

Kalorier eller kolhydratsräkning?

Räknade ut mitt dagsintag med minmat och fick det till att jag ätit ca 1300kcal men 41g kolhydrater. Ska jag tänka på kcal eller kolhydrater? Förstår inte.

[duejpjds]
0

Kolhydraterna, om du kör LCHF :) Kalorierna känns mer som Viktväktarna ;) Skojar lite…

Jag brukar försöka hålla kolhydraterna nere så mycket som möjligt men har ett öga på kalorierna också, bara för att jämföra mig själv mellan olika dagar. Det skulle väl inte vara så lyckat att få i sig för få kalorier för då svälter ju kroppen!

Wildrat
0

Kalorier ska vara så höga som möjligt (för de flesta) och kolhydraterna ska vara låga så tänk på båda du…

OneManArmy
0

Kalorier så höga som möjligt?

Hur menar du nu?

Wildrat
0

Att du behöver äta ordentligt. Äter du för lite så avstannar viktnedgång och du börjar må dåligt. Kalorier är ett bra mått för att se till att få i sig tillräckligt med mat. Minst 1500-1600kcal tycker jag.

OneManArmy
0

Hmmm.. Okej

Ja man ska inte ligga på för stort underskott om det är det du menar, kroppen mår inte speciellt bra då.

Men antal kcal är helt inviduellt. Men lägger man sig några hundra under sin dagliga kaloriförbrukning så brukar det funka fint.

hemul
0

Kaloriintaget så högt som möjligt? Jo hejsan! Skrattande

Det stämmer möjligen om man av någon anledning har svårt att äta och tenderar att underäta. För andra är det nog (tyvärr!) ett säkert recept på misslyckande.

[GoForIt]
0

Ja det är bara att instämma för inte går det att stoppa i sig ohämmat med mat inte. Det där med att man måste hålla koll på kalorierna också är nästan lite av ett tabu här…

I mitt fall händer ingenting om jag inte ligger på 300-500 under vad jag antar är min "normalnivå" och den beror ju på graden av fysisk aktivitet så det varierar. Det innebär alltså att när jag som nu har ont i ett knä och inte kan röra mig så väldigt mycket måste ligga på ca 1500 kcal. Det kommer man ju faktiskt ganska snabbt upp i trots att volymen mat inte blir så stor ärligt talat. Det gäller som sagt att ha stenkoll - allt annat är myt…

Aniara4
0

#6 Jo, men trådstartaren tenderar ju tydligen att just underäta, 1300 kcal är alldeles för lite om man inte väger typ 40 kilo. Äter man för lite går förbränningen ner, man mår dåligt och går ändå inte ner i vikt. Att kalorierna ska vara så höga som möljigt var kanske ett drastiskt sätt att uttrycka det, men jag tror poängen är just att det är viktigt att äta tillräckligt mycket och inte ligga på svältgränsen.

Själv låg jag t.ex. i början på 2500-3000 kcal /dag (då vägde jag över 100 kilo) och gick ner snabbt på det. Med tiden har det minskat av sig självt, och nu har jag satt som gräns att jag inte får gå under 1800, runt 2000 är optimalt. Jag skulle förmodligen inte behöva räkna alls om jag inte hade dåliga hunger/mättnadssignaler efter många år av bantning och sockermissbruk, men nu har jag lärt mig vad som är en bra nivå för just mig.

#0 Ja, tyvärr ser det ut som att du äter en väldigt stor andel kolhydrater fortfarande, 41g av 1300 kcal låter som en relativt stor energiprocent. Hur ser det ut med protein och fett? Du bör äta ungefär lika många gram protein som du väger i kilon, helst under 20g kolhydrater, och sen mer fett (i gram) än kolhydrater och protein tillsammans.

Om du vill kan du skriva vad du åt för att få de siffrorna, så kan vi hjälpas åt att hitta punkter du kan förändra.

Wildrat
0

Kalorier är viktigt men det är för de flesta viktigare att hålla koll så de inte äter för lite än hålla koll så de inte äter för mycket. I början är det dessutom inte särskilt bra att kaloribegränsa eftersom man inte vet exakt var ens gräns går.

Dessutom tycker jag att det är lätt att äta för lite på LCHF, det gjorde jag i början och mådde dåligt. Det är en så onödig sak att må dåligt av kosten för att man underäter, omställningsbesvären räcker.

Kroppen behöver lite extra i början också eftersom den tror att den svälter bara för att man tar bort kolhydraterna.

missfatty
0

Minns inte vad jag åt tyvärr men jag vet att det antagligen är mjölken i kaffet som är den stora boven i dramat…Men nu har jag äntligen testat äggmjölk och kommer ha det i kaffet istället :) Är väl inte mycket kh?
Har nog varit fast i att äta lite fortfarande tyvärr. Får verkligen bli ändring på det. Märker att det inte händer något speciellt. Min matlust är rätt dålig också Obestämd
Jag har SSS bok gi-noll, får väl titta lite i den. Men jag tror jag ska göra ganska nchf helt enkelt. Tack för hjälpen

KarinJ46
0

Om du vill och orkar kan du ju skriva här vad du äter på en dag. Då kan du få lite råd och tips om det är något du bör förändra eller äta mer/mindre av.

Lycka Till!

Wildrat
0

Äggmjölk innehåller nåt gram kolhydrater (ägg innehåller lite).

Pasi
1

Kroppen själv är den enda som vet hur stort kaloriintag den behöver - den har ett mycket invecklat mätsystem som ingen professor ännu förstår mer än småbitar av… och en "visare" (gränssnitt mot användaren av kroppen) som kallas hunger.
Så enklast och smartast är att hålla koll "bara" på kolhydrater och låta kroppen sköta kaloriräknadet - rätt man på rätt plats (arbetsoptimering).Flört

missfatty
0

Kan skriva dagens matingtag hittills. Om någon undrar så är jag halvtidssjukskriven och halvtidsstudent så mina tider kan vara lite konstiga. Idag var det lite glest i kylskåpet också.

Frukost 10.00: Kaffe med 3% mjölk 1½dl (var inte hungrig)

Lunch ca 12.00: 100gram kyckling med ca 40g vitlökssmör

Mellanmål ca 15.00: Äggmjölk på två ägg, 50g smör, vatten och lite kakao.

Skriver resten av dagens intag senare

missfatty
0

Ska jag ha koll på kalorierna öht? Behöver gå ner typ 30kg

missfatty
0

Räknade på minmat in 200g kyckling och 200g CF till senare ikväll som middag, tror inte jag är hungrig efter det. Då landade det på strax under 2000kcal, 2%kh 17%protein och 80%fett

missfatty
0

Gjorde lite fel, 3%kh 18%protein och 79% fett skulle det vara.
Hade räknat in ytterligare en äggmjölk innan ifall jag skulle vara hungrig efter middagen men det tror jag inte.

KarinJ46
0

#17 hej! kan du inte vara snäll och skriva in antalet kh i GRAM istället för procent? Så får man en lite bättre uppfattning om den totala mängden.

Zepp
0

Kaloriräknande och för övrigt även kolhydraträknande är värdelöst om du inte kan sätta in det i något samanhang.

Fördelningen är helt okej.

Grejen är att du skall observera hur din kropp reagerar både på mängden kalorier.. och kolhydrater.. en del är väldigt känsliga på kolhydraterna.

Om du nu ligger på 2000 Kcal per dag, mår bra.. är mätt.. sällan hungrig, osv så äter du iallafall inte för lite.

Sen så.. är detta räknande något man tröttnar väldigt snabbt på.. det har en tendens att störa den normala avslappnade atityden till mat och ätande.

För ett fåtal med störd aptitreglering kan det dock vara något nödvändigt.

Grejen är egentligen att du inledningsvis skall skaffa dig nya ögonnmått, både vad gäller kalorier och kolhydrater.. så att du kan lita på både kroppens signaler och dina egna bedömningar om vad som är en lagom portion med lagom fördelning.

2dl CF tycker jag är rätt mycket, det är maten man skall bli mätt på inte tillbehören.. dock kräver oftast fettfria matvaror aningen mer tillbehör som är feta.

Iallafall, du bör känna efter själv hur din kropp reagerar, blir du hungrig långt före nästa planerade måltid åt du aldeles för lite föregående och tvärt om, är du inte hungrig vid nästa måltid åt du för mycket föregående.

När du väl lyckats hitta dina lagoma portioner vid varje måltid som leder till att du blir hungrig strax före nästa måltid ligger du rätt till.. då kan du kolla hur mycket kalorier det blev.. där har du ditt kaloribehov.

Om du sen sänker det aningen.. och ändå inte blir särskildt mycket hungrigare nästa måltid så är du en bra bit på vägen.

Man får pröva sig fram, både vad gäller kalorier och kolhydratmängd, bli medveten om sin kropps signaler.. översätta detta till ögonmått.. då kan du leva så hela tiden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

missfatty
0

Blev upptagen med en grej så nu har jag precis ätit äggmjölk istället.
Räknat om och hamnar då på 7,8 kh, 52,7 protein, 147 fett och bara 1555kcal…

Hade tänkt äta kyckling till middag och det är inte mycket fett på, därav CFen. Kände inte för vitlökssmör igen och har lite dåligt med inspiration på andra smör som skulle kunna passa till kyckling. Få väl googla och kolla här. Bearnasie är jag rätt trött på för tillfället tyvärr.

missfatty
0

Jag rör mig knappt något som sagt. Sen tidigare har jag ätit light och lättskräp och gått hungrig så jag känner mig riktigt ovan att äta riktig mat.

Zepp
0

Till kyckling gör jag nästan alltid currysås.. visserligen är min favorit jordnötsås.. men jag och jordnötsmör har ett lite konstigt förhållande, det finns sällan något kvar i burken när såsen skall göras.

chrand
0

#22 Nu blir jag nyfiken på din jordnötsås. Vill du berätta hur du gör den? Jag har aldrig ens smakat jordnötssmör, men med tanke på vad du säger kanske jag ska låta det förbli så…

[GoForIt]
0

#20 Variation/Tips på "geggor" ljuvliga till kött, fågel, grillad fisk, sallad…:

Testa att ha krossad rosé peppar i ditt kryddsmör, eller CF med hackad färsk basilika & gröna oliver, CF med fransk senap & pressad vitlök, CF blandad med lite pesto(här får man se upp med kolisarna)… Mums alltihop :-)

Zepp
0

Inget konstigt alls.. vanligast gör jag den bara på en skvätt grädde i stekpannan, där jag lägger i jordnotsmör och salt.. man får passa sig det kokar ihop fort som attan och blir klister.

Iallafall vill jag ha den krämig så den kletar på kycklingen.

Tror Airam har bättre recept.

Men som sagt, burkar med jordnötssmör har en märklig dragningskraft.

chrand
0

#25 Ok, tack, får se om jag vågar testa…

Wildrat
0

#20 Jag äter min kyckling med skirat smör. Jag kryddar min kyckling med garam masala (indisk kryddblandning so smakar pepparkaka) och sen steker jag den runt om, har i 100-150g smör som får koka med kycklingen tills den är klar. Sen silar jag smöret över kycklingen på tallriken och när jag äter ser jag till att kycklingbitarna suger upp av smöret. Det här blir i princip bara kött och fett :)

[Pennylane1]
0

brukar köra kokosmjölk med lite jordnötssmör i och sambal oelek eller röd currypasta eller nåt sånt. Bara att koka ihop lite.

missfatty
0

Tack för såstipsen! Blev curry och sedan en med thaibasilika och chili, mycket gott :) Börjar redan gå lite lättare, vänja sig att äta mat!

missfatty
0

Har märkt en lite konstig sak, jag tycker att det är lättare att gå, jag liksom flyger fram tycker jag..Jag brukar gå rätt segt och det är väldigt jobbigt men inte nu sen någon dag tillbaka..