MatVeronica vill ha råd
Tänkte skaffa mig en egen tråd här, där jag kan be er erfarna om råd.
Jag är ny här, började med lchf i lördags. Vad som förvånar mig är att jag har gått upp 1 kg. När jag tittar runt i trådarna här så tycker jag det verkar som de flesta går ner i början - vattekilon.
Jag har alltid ätit fettsnålt tidigare nästintill fettfritt, men aldrig bantat utan hållit en stabil vikt. Jag är 177 cm lång och vill gå ner 5 kg - eller 6 kg blir det ju nu efter att jag gått upp ett.
Jag är 29 år

Man varierar mer än ett kilo i vikt per dag!
Se till att hitta en bra matordning i första hand, var inte så strikt, du är förmodligen frisk, så det borde räcka att äta riktig mat med fullfeta matvaror och slopa de uppenbara stora kolhydratkällorna.
De sista trivselkilona har en tendens att sitta som berget.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Okej tack
Jag funderar på om jag borde utesluta mejeriprodukter. Dessa åt jag inte förut heller. De har jag börjat med nu för att få i mig fett. Smör kan jag inte äta i så stora mängder utan att må illa.
De stora kolhydratkällorna som pasta potatis ris och bröd äter jag självklart inte men det var jag inte heller förtjust i tidigare, det blev bara ibland. Däremot frukt åt jag obegränsat av tidigare men nu har jag uteslutit det. Grönsaker äter jag, men i ganska små mängder och inte de som växer under jord

Du behöver inga mängder smör. Smält lite över grönsakerna och krydda. Jättegott som Mat-Tina säger.

Det handlar inte om att äta en massa fett, det handlar om att ersätta energin från kolhydraterna, med energi från fett!
Dvs fettandelen av ditt energiintag skall vara högt, och fett är energirikt, så för de allra flesta räcker det med feta matvaror, steka i smör, en slatt grädde i såsen.
Och som du redan märkt.. för mycket fett regleras ofta genom illamående?
Ät som innan fettskräcken bredde ut sig.
Kära nån, hur mycket smör äter du egentligen? Det är inte meningen att man ska äta smör rent i stora mängder!
Jag har en ordentlig klick i äggröran, steker i smör, om jag äter en biff någon gång blir det gärna en klick gott örtsmör - det räcker långt!
Ja jag har väl inte riktigt förstått vad jag ska göra av smöret mer än att jag ska äta det. Så ibland har jag karvat en bit direkt ur paketet då jag är hungrig. Och då kan jag bli illamående även om det inte är mer än 50 g
#6 Använd smöret i matlagningen.
Utgå från fett protein. Är proteinet inte fett, lägg till en fettkälla. Komplettera med grönsaker som du vill. Titta i livsmedelstabeller över lite matvaror så att du kan få ett hum om vad fullfeta produkter är. Kolla på ägg och köttfärs t.ex. Det är bra fördelning på fett och protein som det är.
Och har du inte ätit fett innan, så får du tänka på att din kropp inte är van vid det. Tillvänjning kan vara en poäng, och då är inte 50 gram smör rätt upp och ner kanske det bästa sättet.
Om du behöver något snabbt så ta ostskivor med lite smör på (som i kanske 5-10 gram).
Nu har det gått 1 vecka och jag är 1,5 kg plus. Nu måste jag göra något det går ju åt helt fel håll. Varför försvinner inte vattenkilona? Jag åt ju massor av frukt tidigare. Kan någon ge mig råd. Så här åt jag igår (och flera andra dagar)
Frukost 5 kokta ägg 40 g smör
Lunch ingenting - jag var mätt
Middag 200 g fläskfärs, en liten bit gul lök, 1 vitlöksklyfta, salt svartpeppar chilikrydda 1 stekt ägg 20 g smör
På kvällen 20 g smör
1600 kcal
Protein 70 g
Kolhydrat 2 g
Fett 141 g

En vecka är ingen tid alls att utvärdera något som helst.
Jag tycker du har lite konstiga matvanor, man äter inte smör som mat, man har det i matlagningen.
Ät riktig mat morgon midag kväll, baserad på feta matvaror.
Sen så.. det är exakt lika mycket energi i en kalori fett som i en kalori kolhydrat, skillnaden ligger främst i hur olika ämnen påverkar kroppen.
Märker du av några andra symptom på omställningsbesvär?
Börja med att få till en fungerande matordning, vill du äta två gånger om dagen och kroppen inte protesterar så går det oxå bra, det handlar mest om portionsstorlekar.
Det är inte alls ovanligt att man går upp i början, men då brukar folk äta mer än vad du gör.
Är det fettvikt du gått upp? (Med andra ord är jag inte ute efter vågens siffror, utan kroppens.)
LCHF är en hälsofarlig diet. Läs mer på Dietkokboken.se
Där kan du också- Gi- kalori- och näringsberäkna dina recept.
Men herregud…
hur är man funtad som går in på ett forum där det finns så otroligt mycket fakta och kunskap och så många människor som testat detta under flera års tid och dissa hela grejen!!??
Pennylane, på vilket sätt dissar jag lchf menar du?
#13 Läs #11.
Att äta på bestämda tider har aldrig riktigt varit min grej. Det har ofta blivit frukost och sedan middag långt senare. Vissa dagar har jag helt hoppat frukost och lunch och ätit ett större mål på kvällen. Nu menar jag alltså innan lchf. Jag äter när jag är hungrig och det är jag långt ifrån alla morgnar

Att äta när man är hungrig kan vara en bra matordning!
Det är bara så ovanligt att något flertal kan göra på det sättet, oftast styrs mattider av ens omgivning.
Fast på min semester om jag lyckats bli ensam så gör jag oxå så.. och det är helt underbart.
Framförallt, man slipper tänka och planera så mycket och så blir det mesta såå mycket godare när man väl äter.
ja MatVeronica det var inlägget ovanför mitt jag reagerade på, personen i fråga har skrivit in sina "tips" i snart sagt varenda tråd idag men det var först här som hon var så pass "tydlig"
#11: Här skriver vi som äter LCHF eller som planerar att börja med det, och forumet är avsett som fristad från påhopp och aggressiva omvändare. Om du fortsätter med sådana inlägg- som dessutom gör reklam för en kommersiell sajt- kommer du bli portad.
Ska man verkligen äta så mycket smör som TS i exemplet? Brukar äta en bit brie ost som mellanmål eller kvällsfika. Personligen tycker jag att det är godare, men är det bättre att äta smör?
Nej, bättre i vilket avseende menar du? Skulle också föredra brie…
Är smör bättre, alltså nyttigare- mindre "skit" eller hur jag ska säga ;))
mindre protein iallafall
Håller du dig bara över 70E% fett så behöver du inte äta mer.
#6 Alltså…. jag skulle också bli duktigt illamående om jag försökte äta 50 gram smör rent upp och ner som det är bara. Har aldrig några större problem med att hålla uppe fett energiprocenten när jag gör kontroll avstämning med matregistrering och då gör jag inte av med mer än max 1 500 gram paket smör i månaden och max ett litet paket bregott på en person, inte särskilt mycket grädde heller. Man behöver verkligen inte ösa på bara man inte konsekvent väljer magra proteinkällor (t ex kycklingfilé, torsk, fläskfilé etc.).
Totalen du listar i #8 är också mer fett än du "måste", det är att ta till i sådana mängder om man är rejält fet och för att få i sig tillräckligt med kcal utan att det blir för mycket protein och/eller kolhydrater. Så hög fettkvot behöver du helt enkelt inte.
Det är inte volymen av fett som ska vara stor, det är energiprocenten och fett innehåller mycket energi per gram så själva volymen blir ganska liten
Så länge fördelning mellan protein/kolhydrat och fett är rätt så kan man äta så mycket man vill. Äter man för stor andel protein så mår man dåligt och likaså med fett. 20-30E% protein/kolhydrater och 70-80E% fett är en bra tumregel.
Vill man inte räkna energiprocent så kan man bara äta lika mycket fett som protein och kolhydrat tillsammans i vikt. t.ex. äter man 100g protein och kolhydrater så bör man äta 125g smör (smör innehåller 80% fett. 125 X 0,8 = 100g fett) eller motsvarande mängd fett från från någon annan bra källa.
Precis, så exemplet på en dag TS hade i #8 med 141 gram fett till 70 gram protein och 2 g kolhydrater är väldigt mycket fett i proportion mot proteinet, dvs inte konstigt om hon upplever att hon mår illa av (större?) mängder smör, det verkar helt enkelt ha blivit litet missförstånd vad som är "lagom" mängd fett. För mycket fett är det ju lätt att bli illamående av
#26 Hur kom du fram till den slutsatsen? Det är ENERGI%, inte VIKT% det handlar om.
Hon blev illamående när hon åt 50 gram smör rakt av. Inte annars. Hade hon ätit det fettet i måltiderna är jag rätt säker på att hon inte blivit illamående.
#27 Visst är det det, men det både jag och JAUS (tror jag) refererade till var "Skaldemans ratio" som är snabböverslag för lämplig fördelning på energiprocent med hjälp av just vikten. Om fettet är lika många gram som kolhydrater och protein tillsammans så hamnar man på ungefär 70E% fett, vilket man helst inte ska gå under. Med siffrorna ovan är man över 80E% vilket är mycket.
Vilket tyder just på att hon missuppfattat lite hur mycket fett som är "lagom".
#28 Du vet nog att de siffrorna är ett riktmärke? Det är även så att det vi sitter och räknar är överslagssiffror, det är inte exakta gram protein och fett vi får fram eftersom vi inte går omkring och äter mat som är precis som tabellernas snittvärde..
Så länge hon får i sig det protein hon behöver, kan hon ösa på med fett tills lämplig mättnad finns. Hungersignalerna justerar efter hand vad kroppen behöver. Framför allt behöver hon lära sig hur det känns och fungerar, nybörjare som hon är.
#29 Visst är det ett riktmärke, men går man upp på ratio på 2 och säger man inte kan byta till smör, för då blir man illamående för man försöker trycka i sig 50 gram och tycker det är ganska lite ("även om det bara är 50 gram") så är man inne på en väg som många ofta misslyckas, där man helt enkelt tror att man ska vräka på med fett, och där kommer alla trådar med de som ger upp för de "tål" minnsann inte lchf etc för man kan inte "vräka i sig" tillräckligt med fett etc.
Hungerkänslorna "ska" justera det, men många trycker just i sig fett tills de blir illamående och fortsätter äta för de tror att man "måste" eller "ska" det. Jobbar man hårt mot sina hungerssignaler kan man lätt få i sig på tok för mycket om man inte har ett mycket stort energibehov, kroppen kan inte kompensera hur mycket som helst, för att inte nämna att man inte mår så bra av det.
Jag är fortfarande 1,5 kg plus och det är inte muskler det är fett jag lagt på mig. Magen putar mer än vanligt nu. Snart ger jag upp
När jag räknar på det du skrev i #8 så får jag det till bara 1277 kcal, inte 1600 kcal. Kanske du trots allt äter för lite? (Använder ett prgram som heter CalCounter)
#32 Jag skrev in på minmat.net Det var stora ägg 65 g st vägde de
hej matVeronica! ett tips - ställ undan vågen. Jag gjorde som du och blev helt nojjig om vågen visade på + vägde mig till slut varenda dag. Låt den stå ett tag och koppla ifrån. När det har gått några dagar kommer du att märka i midjan och andra ställen där kläderna sitter lösare. Någon har skrivit här tidigare att mycket av detta sitter i huvudet. Testa om jag har fel
Lycka till!!