Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 7510 ggr
[CarnageCandy]
0

Best Oopsies ever! *modifierade*

Inte för att jag varit nåt större fan av vitt bröd förut, men nygjorda scones med massa smör och ost… det är ju gudagott. MMMH! Sitter just och njuter just det - en underbar kombi av sött och salt, perfekt konsistens och bäst av allt - i princip inga kolhydrater!

Utgick från ett recept på oopsies och gjorde om det lite på en höft:

3 ägg separeras, vitan vispas hård och

äggulorna vispas med ett par teskedar kardemumma, kanel, lite sötning (hällde helt enkelt i en påse strösötning som jag norpat från ett café), en nypa brödkryddor och

100 gram färskost

Hällde i ett par rejäla msk Fiberhusk och lät svälla efter att ha vänt ner alltihop i äggviteskummet. Klickade ut, strödde på kanel (här kan man ju variera sig i oändlighet…) och bakade ca 15 min, tills de kändes bröd-bra. Så sjukt goda! 

Nästa gång ska jag prova att ha i Pofiber och bakpulver, lär kunna bli riktiga höga, fina bullar av det! Kanske muffins?

gun92884
0

Nar du sager farsk ost menar du cream cheese eller kvark, keso?

Vilken ugnstemp?

[CarnageCandy]
0

Philadelfia-typen - jag körde euroshoppers naturella. Går säkert utmärkt med kvarg, keso är jag lite skeptisk till pga konsistensen.

Ugnstempen ja! 175 grader. Räcker nog med 15 minuter för att de inte ska bli torra, jag gjorde mina lite mindre än tekakor.

[Pennylane1]
0

färsk ost och färskost kan vara  väääldigt olika saker, särskrivningar kan ställa till det i svenskan Flört

gun92884
0

Okeedoke … da anvander jag Philadelphia i mitt forsok :0)

Ja, farskost och farsk ost ar litet lurigt …

CarolineJoelsson
0

Det låter gott :) ska försöka hinna göra dom i helgen! Längtar efter att få äta smörgås på morgonen :P

[Pennylane1]
0

om du vill ha nåt mer brödliknande (hur som helst så tycker jag att allt vad oopsies heter inte är så speciellt brödaktigt men smaken är ju som baken förstås! Många gillar dem skarpt.) så kan du testa mina brödbullar.

Miyu
0

ska prova!

Tror det blir för rinnigt med kvarg.