Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 6395 ggr
HeleneK
0

Fråga angående kost och bipolaritet

Hej,

jag är helt ny här och undrar lite om denna kost kan hjälpa vi diagnos bipolär typ 2?

Finns det någom som har erfarenhet av detta?

På vilket sätt?

dufva
0

Vad vi vet är att en kost rik på näring och bra fetter är bra för sinnet på många sätt.

Människor med bokstavssjukdomar blir ofta lugnare och mer koncentrerade.

Samma sak med folk som lätt blir aggressiva blir ofta mer sansade med mer fett i kosten.

Vet inte hur det är med de olika formerna av mani men det skadar garanterat inte att prova i alla fall Glad

HeleneK
0

Tack för det svaret,

jag har letat information på nätet men inte hittat något bra svar, en del säger att det är bra, en del säger att det inte är bra,

jag har precis påbörjat medicinering med Seroquel Depot, till att börja med 50 mg/dag

har tidigare ätit både Sertralin och Oxascand med utan effekt, har även ätit Propavan för att få sova men även det utan effekt, nu hoppas jag att den nya medicinen ska hjälpa men jag vill göra så mycket jag kan själv och inte blint lita på medicinen, i mitt huvud så borde det vara bättre för en Bipolär att ha blodsockret på en jämn nivå, vilket jag förstår är det som händer om man äter lite kolhydrater.

Perska
0

HEj Helene.

Det är inte utforskat alls vad jag vet. Jag tror det kan hjälpa, det är väl bara att prova o se vad som händer. Ett jämnare blodsocker borde vara intressant även för bipolär problematik. Det överlappar mkt ADHD liknade symtom. Tror inte det kan medföra några negativa saker på lång sikt. Viss övergångsbesvär finns väl alltid någon vecka.

Sen gäller ju för personer med bipolär problematik en stenhård sömnhygien. det kan förebygga skov hos många.

Bästa hälsningar Per Karlsson

leg psykoterapeut

HeleneK
0

Sömnen har alltid varit ett problem för mig, just nu sover jag ungefär 2 timmar per natt och jag känner att kroppen är stressad med hjärtklappning och ännu mer uttalade besvär som ilska och irritation,

jag gör allt jag kan för att få sova, jag promenerar 2 och en halv timma varje dag för att trötta ut mig, jag sitter med avamcerad matematik på kvällarna och jag syr kläder som kräver precision, allt för att få sova.

Det är en ständig kamp mellan kroppen och hjärnan, kroppen vill sova men hjärnan vill bara gå i 110 % och öka.

Men nu har jag gett mig den på att jag ska få hjälp som fungerar och jag vill självklart tro att jag som person kan hjälpa till genom att vårda min kropp och själ på bästa sätt,

men det är ett krig som pågår inom mig och jag vill att den goda ska vinna.

[Stella69]
0

Jag kan inte uttala mig hur det är vid bipolär diagnos, men jag har märkt att sömnen är mycket, mycket bättre när man äter lchf.

Förut vaknade jag flera gånger på nätterna och kunde inte somna om, tankarna bara malde på hela tiden. Till slut så blev jag irriterad på mig själv och då var det bara till att gå upp och göra något. Läsa något tråkigt, dricka en kopp örtte eller titta på tv.

Nu sover jag hela nätterna utan problem. Bara det gör att jag jätteglad att jag har hittat lchf.

Om jag äter kolhydrater eller dricker alkohol så blir sömnen störd igen.

HeleneK
0

Tack för alla komentarer,

jag ska nog ge denna kost ett försök men först efter nyår när jag förhoppningsvis har fått min medicin inställd rätt och att jag förhoppningsvis har lämnat den maniska perioden och att jag är med "normal", det är lättare att börja och fullfölja något om det påbörjas i en "normal" period.

Fiana
0

#6 Du kan ju alltid börja redan nu med att försöka ta bort det mesta av snabba kolhydrater (mer GI) och minska på mängden bröd, pasta, ris, potatis och lägga till en extra klick smör på maten samtidigt som du tar bort allt margarin. För en del kan det vara helt tillräckligt för att få stabilare blodsocker, och det blir inte ett "stort projekt" som stressar och är svårt att genomföra. T ex:

Om du brukar äta 2 smörgåsar till frukost så kan du byta mot en smörgås med ordentligt med pålägg (smör eller bregott och ost/skinka/leverpastej etc), och kanske ett kokt ägg.

Om du brukar äta 3 potatisar till lunchen, ta en eller två istället och en liten klick smör på.

Prova att halvera pasta/ris portionen och ha lite mer smör eller grädde i såsen.

Byt bullen till fikat mot en bit god ost etc

Har du tur så kan det för dig vara nog för att må lite bättre utan att behöva försöka vara så drastisk direkt när du mår dåligt.

gun92884
0

I en utav kommentarerna langre ner pa sidan sa sager en person att hon mar battre med en ketogenic diet. Jag kanner till atminstone 1 person pa en LCHF list har i Staterna som har kunnat sluta ta medicin for bipolar genom att andra sin diet till ketogenic. Hennes lakare sager 'go for it' eftersom i hennes fall hjalper det … och nar hon gor avsteg syns det pa en gang.

http://psychcentral.com/blog/archives/2007/09/06/new-bipolar-treatments/

HeleneK
0

Helt rätt varför inte smygbörja redan nu,

I vanliga fall ser min mat ut så här ungefär:

Frukost:2 skivor formfranska med L&L oliv och en ostskiva

Mellanmål: ingenting eller en frukt

Lunch: "Vanlig mat" t ex chili con carne, korv med potatismos, spagetti med köttfärssås. (jag vill inte värma matlåda med fisk i på jobbet med hänsyn till de som inte tycker om fisk)

Mellanmål: ingetnting eller en frukt

Middag:varmsmörgås med tonfisk eller omelett med räkor

Kvällsmål: en grapefrukt

Så här ser mina dagar ut ungefär, ska tillägga att jag nu måste sluta med grapefrukt då det påverkar medicinen.

Jag är 1,68 lång och väger 76 kilo och skulle gärna gå ner lite i vikt men det är inte det primära nu, utan att må bättre på insidan.

Finns det några förslag på hur jag ska smygstarta? har någon några tips på vad som kan vara lättast att byta ut mot bättre mat?

Jag vet också att det är viktigt för mig att jag inte blir för manisk i detta, det är inte bra för bipolära att vara inriktade på en ska, det kan lätt bli till en mani och ett beteende som kan vara svår att bryta.

Fiana
0

Byt direkt ut lätt och lagom och annat margarin mot riktigt smör och bregott, det är lätt att göra och naturligt fett får många att må allmänt mycket bättre.

Om du byter ut formfranskan mot ett grövre bröd brukar det ge lite jämnare blodsocker kurva, kan du byta ut en av mackorna mot ett ägg är det ännu bättre :)

Chili con carne och köttfärssås etc kan man äta med t ex sallad istället för ris/pasta - det gjorde jag långt innan jag började med lchf för att det helt enkelt är gott. Med en extra smörklick eller ost på så blir du mätt ändå.

Undvik potatismos, det är riktigt snabba kolhydrater, vanlig kokt potatis (eller varför inte kokt broccoli, blomkål, grönsaksblanding) är lite bättre, smör kan du lägga till på potatisen ändå.

Men om du allmänt tänker på att byta ut en del av de stora kolhydratskällorna (pasta, ris, mjöl/gryn, potatis) mot mer grönsaker istället så kommer du långt, speciellt om du också lägger till mer naturligt fett som smör, grädde och ost i maten.

Omelett är kanonbra mat.

Om du vill kan du byta ut frukter också mot mellanmål med snarare protein i, t ex ägg, keso, kesella (fullfeta varianter), ost, skinka etc.

WilliamJ
0

Det är jättespännande att du börjar med detta. Jag hoppas verkligen att en sån här nyttig kost ska ge resultat för dig. Jag läste (tror han hette Mats Humble) vad som var viktigt i kosten för "hjärnan". Det var D, B12, omega-3 och selen. Inget av detta finns i frukt & grönt (ja kanske lite selen). D finns i animalier och i solen. B12 i alla animalier, Omega-3 i makrill och lax (eller i kapslar). Selen i animalier och ägg.

Kom bara ihåg att du kan få lite omställningskänningar i början. Kroppen är inte van att förbränna fett och helt plötsligt är det mindre socker i blodet. Man kan bli lite seg i skallen men det går över på ett par dagar (för många).

Att börja dagen med ägg i olika former är supernyttigt. Ägg är bättre än alla vitamintabletter.

Lycka till!

Fiana
0

#11 Jag tror nog man ska göra allt man kan för att undvika omställningsbesvär om man har problem med bipolaritet, så fullständig plötslig övergång tror jag inte är nyttigt. Smyger man istället lite i taget bör man inte få några kraftiga sådana.

HeleneK
0

Tack för alla goda råd,

jag har nog inte riktigt förstått vad det hela handlar om(känner mig korkad) men om jag äter:

Frukost:2 kokta ägg

Mellanmål: 1 Avokado

Lunch: Omelett eller liknande

Mellanmål: En liten burk keso

Middag: Stekt fisk eller sånt med sallad

Kvällsmål: 1 Avokado

Är det ok meny?

Fiana
0

#13 det är riktigt bra meny tror jag - men du behöver inte börja så drastiskt

HeleneK
0

Tyvärr är jag sådan av mig att jag antigen är på eller av, men det är ju en del av sjukdomen.

Jag sätter upp som mål att komma fram till min skrivna meny så småningom och inte hetsa fram det så att jag hamnar i en mani som jag inte kan klara av.

Frukosten är ju enklast att ändra på, och mellanmålen, så dom startar jag med och ska försöka behärska mig att ta de andra måltidern längre fram.

Jag måste ju också tänka på att medicinen fungerar bra och att jag kommer upp i dätt dos på den så jag måste ta det lite lungt med min egen "medicinering"

Fiana
0

#15 Visst är det så, det var därför jag föreslog du skulle smyga in små små förändringar för att försöka undvika att det blir ett "do or die"-projekt. Gör så små förändringar att det inte blir "större" än ett val mellan expressen istället för aftonbladet eller skinka istället för ost på mackan just idag osv.

Har ingen biopolaritet själv, men levt med en pojkvän med bland annat det (och mycket mer) i sina diagnoser.

Låter du det bli ett projekt med allt eller inget blir det så lätt att misslyckas, eller helt enkelt inte orka med omställningen då man lätt kan känna sig både överdrivet uppåt och neråt omväxlande utan att ha några sådana problem i vanliga fall.

Men det är vad jag tror.

Lycka till i vilket fall som helst :)

MimLan
0

#15 Det är ok att du gör ett tvärt bryt, så länge du klarar att ha i minnet att det kan innebära en eller ett par pestiga veckor i sämsta fall, i form av olika omställningsbesvär.

Det är inget problem med fisk i matlåda. Makrill på burk på behöver inte värmas, tonfisk likaså. Varmrökt lax är redan färdiglagat, etc. Men jag har kokt eller ungsstekt lax med mig i matlådan då och då, funkar fint.

En sak du kan tänka på är att mellanmål inte är ett nödvändigt ont på den här kosten eftersom blodsockret inte åker jojo. Många av oss äter bara två gånger om dagen, för det är praktiskt. Dock med all näring som vi behöver, så det är inte två små portioner som när man äter sex mål om dagen. Jag äter t.ex. inte frukost om vardagarna, utan äter först när det är lunch. Och det utan att plågas eftersom det går att styra hungerkänslorna bra med måltidsstorlekarna.

Dock, inget du behöver reda ut eller testa i första taget, utan det brukar komma av sig själv när man märker att man är mätt längre efter ett tag.

WilliamJ
0

Nu är jag lite stressad..sorry

Till frukosten så kan du istället för två kokta ägg steka dom.

Då får du lite smör på köpet som energikälla (vilket behövs). Dessutom kan du:

- Steka i lite lök, oliver eller paprika (eller annat som ger olika smaker).

- Ha i lite god ost eller creme fraiche. Riktigt gott.

- Ha i lite bacon eller någon köttbulle.

En riktig njutarfrukost som ger dig en superstart på dagen!!

HeleneK
0

Idag har jag faktiskt testat halva dagen utan kolhydrater, det blev två kokta ägg med majonäs till frukost, omelett med ost och salami i och keso till det, till eftermiddagen blir det en avakado.Det känndes jättekonstigt med jag var inte hungrig till lunch, ska äta som "vanligt" resten av dagen

WilliamJ
0

Hur går det Helene?

yvonnel
0

HeleneK!

Hur går  att det för dig?

Jag blev så glad att läsa om den här möjligheten att underlätta dina symtom, jag känner en tjej som har samma sjukdom och hon har haft det väldigt besvärligt så detta skulle jag gärna vilja rekommendera till henne om det går bra för dig. I din egen beskrivning av din mat - dag, är du ju extremt noggrann, det kanske är nödvändigt i ditt fall att så att säga göra en avprickningslista i minnet för att få in rytmen, och då tycker jag att det är av stor vikt att göra på ditt sätt för dig….

Hoppas att få läsa om en lyckad fortsättning.

Kram Yvonnel

HeleneK
0

Jag har läst "allt" jag kan om denna kost och tar tag i den efter nyär, på måndag åker jag på semester och blir borta till nyår, jag har provat lite olika rätter med lite kolhydrater och det känns inte så konstigt som jag trodde att inte äta potatis eller pasta, jag är ju sjukligt förtjust i kokta grönsaker som blomkål, broccoli och gröna bönor bland annat.

Vid det sista återbesöket hos "knasdoktorn" så har min medicinering ökat till 200 mg/dag och jag ska också fundera på vilken typ av stabiliseringsmedicin jag vill ha, jag får läsa på om de olika biverkningarna och så.

Efter nyår när jag lägger om kosten ordentligt så har jag tänkt att starta en blogg på min sida där jag har tänkt att skriva om hur det går, både i medvind och i mottvind, dela med mig av både skratt och gråt, men också kanske dela med mig av mina erfarenheter och hur jag mår också hur min vardag ser ut som bipolär, jag tyckte första när jag fick min diagnos att vara manodepresiv att det var en fruktansvärd diagnos men jag har sansat mig och inser att det låter värre än vad det är, man måste "gilla läget" när man har en diagnos som inte går över utan som stannar med mig livet ut.

[godisboll]
0

Jag är bipolär och har ätit LCHF i två år. Jag har även ADHD som jag tack vare kosten nu slipper medicinera mot. Vad gäller bipoläriteten har jag inte varit förskonad från varken depressivitet eller hypomani (dock bara en episod av det sistnämnda), men jag har sovit bättre och därmed mått bättre överlag. Upplever att jag är jämnare i humöret och jag mår absolut bättre totalt. Nackdelen för min del är att jag förlorat mycket i vikt (var smal från början) och har svårt att hålla en OK vikt nu också.