Blå runt ögonen?
Jag undrar vad det kan bero på? Kan det handla om att jag missar några vitaminer eller mineraler?
Värst är det i huden vid ögonvrån (mot näsroten). Handlar det bara om ytliga blodkärl (som dessutom kommer framtydligare när man,som jag, gått ner 22 kg)?
Kan inte minnas att jag hade det så tydligt förra gången jag gick ner mycket i vikt, den gången med VV.
Tror ju inte på lite kalorier och mycket kolisar längre, men jag funderar starkt på vad jag kanske missar för näringsämnen.
Visserligen är jag fortfarande utmattad och stressad. Sover inte jättebra på nätterna (bland annat pga dålig rygg).
I helgen påpekade mamma hur blå jag var i det området. Har googlat och visst finns det krämer osv, men jag vill ju hitta orsaken…
Sömnbrist och stress samt gener ligger bakom mina mörka ringar runt ögonen.

Tror mer på sömnbrist, stress o sånt.. så funkar det på mig iallafall.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
En kompis till mig var alldeles blå under ögonen. Hon fick diagnosen "järnbrist".

Blå runt ögonen har jag varit sedan tonåren. Kanske pga. att jag är rödlätt och har extra tunn hud?
Du äter tillräckligt med mat? Förlorat mycket i vikt på kort tid?
Annars kan sömn, järn och stress påverka, precis som de andra skriver.
Kan också vara att det syns mer när man förlorar fett i ansiktet, och det kan ha med ålder och göra.
Tack för alla svar!
Hmm, jag är också rödlätt och misstänker extra tunn hud där. Mat får jag i mig ordentligt. Det är stressen, sömnen och järnet kvar då.
Utmattningen kommer av ett enormt stresspåslag egentligen hela livet och nu håller jag på att lära mig att ta det lugnt. Försöker göra det jag gör med minsta möjliga ansträngning osv.
Sover gör jag, även om jag har ont i ryggen och kanske inte alltid sover så bra. Skulle tippa på att jag sover ca 9 timmar/dygn. Men blir också trött för minsta lilla och behöver verkligen vila när jag gjort något, typ varit och handlat osv.

Järnbrist tror jag på! ät lever och persilja, två järnrika livsmedel :)
Jag har sett ut så jämt. Fast så ser vi ut så nästan hela familjen så i mitt fall spelar generna in en hel del. Och så stress och sömnbrist gör det värre. Har inte själv märkt att det skulle ha blivit värre av sömnbrist heller.
Jag har inte heller någon järnbrist. Har ett Hb som brukar ligga mellan 135-140ca. Har inte ens varit under 120 som gravid.

Brist på vitamin B12 kan ge mörka ringar under ögonen eller att man blir blå runt ögonen. Kan det vara det kanske?
#9 Intressant eftersom B12-brist även ger utmattningssymptom
Hmm, funderar på detta med B12-brist. Fast jag borde ju ha mindre brist nu än tidigare iaf. Nu, till skillnad från kolhydratstiden, äter jag bra med rent protein (kött, fisk, ägg) men visst, B-12 är väl ganska värmekänsligt? Det enda jag äter rått är ju räkor (ibland).
Jag har aldrig kollat något B12-värde, så jag vet inte hur det ligger till med den saken.
Ska definitivt googla mer på detta.