Ja eller nej?!?
Jag använder aldrig kokosfett i min diet, men nu har jag köpt ett silverpaket för att göra ischoklad på. Det står "härdat fett" på förpackning och efter att ha läst på har jag insett att silverpaketet mer eller mindre förknippas med livsfara av vissa
Min fråga är nu - måste jag kasta detta och beställa ekologiskt på nätet eller kan jag göra en uppsättning ischoklad på silverpaketet och äta upp detta för att sen inte använda det något mer?
Tillägger att jag ammar också för säkerhets skull.
Ja jösses, inte dör du, i så fall skulle de inte få sälja eländet!
Du kan väl bjuda andra på de flesta chokladbitarna så minimerar du skadan…
LITE hysteri har det gått i ärendet, tycker jag nog…

Finns ju de som äter margarin utan att dö.
Frågan är väl egentligen om det nyttiga finns kvar efter den omilda behandlingen?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har funderat på detta också på sistone. Det som man traditionellt sett brukar anse vara dåligt med härdade fetter är ju framförallt delvis härdade fetter som då innehåller onaturligt transfett som är bevisligen farligt. Och framförallt vegetabiliska sådana, alltså med hög omega-6/3-ratio.
Men är fullhärdat kokosfett farligt? Härdning omformar dom korta/medellånga fettsyrorna till längre, antar jag. Och då tappar man antagligen några av fördelarna med kokosfett, som sägs ligga i dom korta/medellånga kedjorna. Men samtidigt borde det inte medföra några nackdelar i form av transfetter och omega-6.
Min fundering är alltså om man skulle kunna se på det härdade kokosfettet som ganska neutralt, och ett billigt sätt att få mättat fett utan att paja omega-6/3-fördelningen. För mer paleoinriktat leverne där man försöker undvika smör pga lektiner från spannmålskossorna som läcker över vore det bra om det är så :) Speciellt eftersom det inte går att få tag på gräsbetat smör här…

I välsorterade butiker finns ett annat billigt silverpaket, från Alba Dalby. Det är mig veterligen inte härdat. Silverpaketet har tidigare fått ta lite väl mycket skit tycker jag, troligen propaganda av de som säljer ekologisk för att motivera sina höga priser, men numera när Unilever härdar sitt så undviker jag det och kör Alba Dalby istället.
Vet inte, men det är ju forfarande frågan om konstgjorda, eller ifv förändrade fetter som byggs in i vår kropp.
#4, tack för tipset! Nån som råkar veta om det finns nån affär i Göteborg som säljer Alba Dalby? Jag har inte sett det än så länge.
#5, ja det är ju en risk. Jag har försökt hitta lite mer konkret information om det ett tag men har inte hittat nånting förutom ganska vaga råd om försiktighetsprincipen. Hittar jag lite Alba Dalby så slipper jag bry mig, så jag hoppas på det ;)

Coop i sisjön lär ha enligt någon som varit där.
Om du går dit och det finns så skriv gärna en rad för det ligger inte så långt från mitt jobb.
#6 I Stockholm säljs Alba kokosfett av CityGross och andra medlemmar i "Matrebellerna". Kanske likadant i Göteborg?
#7 Zepp, jag gav mig ut i snöstormen på en liten expedition, men tyvärr hade dom inte på Coop i Sisjön. Killen i mejeriavdelningen hade aldrig hört talas om det och sa att dom bara har haft Unilever i många år. Jag kollade även Willys som ligger precis bredvid för säkerhetsskull men inget napp där heller.
#8, jag får kolla upp det, tack.

#8 Jag har bara varit på citygross i Bromma. Vilket har du hittat Alba kokosfett på?

Då får du nog pjumsa tebaka till Coop igen för jag hittade det.
Det var ett tufft jobb men de hade byggt ett eget rum för bara Ekologiskt.. jag höll nästan på o svimma de hade flera olika sorter.
Iallafall verkar Biofood vara leverantör till den jag köpte, 47,90 för ekologiskt 400 gram.. jag köpte 2! 
Nästan halva priset mot Cocosa. 
Det vara andra gången jag var där o letade, men nu var jag mer nogrannare.
På väg mot kassorna, när du gått varvet runt halvvägs ner, till vänster, bara för ekologiskt, och koksfettet står nästan längst in till höger.
Såå ni som har Coop i närheten kunde ju propsa på att de oxå tar hem.
Nu har jag provsmakat..
, gottigottgott.. en liten antydan till cocossmak och lukt, fasten jag inte köpte den kallpressade.. vilket skulle kunna betyda att de varit lite försiktigare med ångbehandlingen.
Cocosan smakar eller luktar inget.
Och det är i en låg plastbytta, vilket gör det behändigare att hantera.
#10 tror det var på Citygross i Kungens Kurva eller så var det på Pulsen i Flemingsberg C (medlem i Matrebellerna) Jag ska kolla i morgon när jag handlar.

Här har ni Biofoods hemsida, de har en återförsäljarlista för de som letar alternativ till Unilever.
#11, tack Zepp!

Det slutade med att jag inte åt silverpaketet ändå… gjorde 40 st fina ischoklad på smör istället och de blev jättesmarriga :) Silverpaketet får var reserverat till fotsmörj från och med nu.
Zepp - tack för listan!