Läkare för LCHF
När jag läste Skaldemans bok från 2005 (Ät dig ner i vikt) så nämndes det ju att läkarkåren är köpt och att nästan inga propagerade för LCHF.
Idag ser det ju lite annorlunda ut och det dyker upp nya namn hela tiden. Tänkte lista de namn jag känner till här och ni får gärna fylla på. Kan vara intressant och även bra att ta till vid diskussioner med okunniga.
Annika Dahlqvist
Andreas Eenfeldt
Uffe Ravnskov
Jörgen Vesti-Nielsen
Christer Enkvist
Fredrik Nyström

Ralf Sundberg
Göran Berglund (får väl räknas dit även om han inte tagit ställning för lågkolhydratkost, men som däremot är en flitig debattör som informerar om att det inte finns något samband mellan mättat fett och hjärt-kärl-sjukdomar)

I AD:s blogg högerspalt punkt 7d finns en del kostvänliga Läkare och dietister
Martin Ingvar KS verkar vara på god väg
Numer pensionär i Nynäshamn

#3 tack, Googlade och fann denna:
http://hd.se/mer/2010/01/09/banta-med-hjarnan/
Intressant. Såg dem i Efter tio nyligen oxo har jag för mig.

Jag har kontakt med ett 60-tal LCHF-vänliga läkare i Sverige och Norge. Ungefär en tredjedel har på et eller annat sätt kommit ut ur garderoben. Resten, och en massa till, kommer ut inom tio år.
/SSS
PS
De som säger vad de tycker är ofta pensionärer. Den medicinska miljön är mycket repressiv och fritt tänkande uppskattas inte. Det kan ju tolkas som att chefen har fel…

Calle Carlsson, Åsa Larsson, Britt-Marie Toregaard och Tore Persson tillhör dem som gått ut offentligt. De bör vara med på listan.
/SSS

Annika Dahlqvist
Andreas Eenfeldt
Uffe Ravnskov
Jörgen Vesti-Nielsen
Christer Enkvist
Fredrik Nyström
Ralf Sundberg
Göran Berglund (på G?)
Martin Ingvar (på G?)
Calle Carlsson
Åsa Larsson
Britt-Marie Toregaard
Tore Persson
Karima Djoumi
Sören Hellervik
Johannes Christ
Tom Flou
Björn Hammarskjöld
Rolf Lövgren
Leena Furubacka (Finland)
Berndt Petersson

Det är kanske bra om det finns en hemvist och om det är känt en hemsida
Annika har en länk på sin hemsida - om någon av dessa saknas där kan ni kontakta henne så kompletterar hon.
Numer pensionär i Nynäshamn
Detta är ju kanon!

Jenny Reimers, som har skrivit "Födan vi är anpassade till"…
"still lost in space and time"

#9 precis jag överlåter til Annika att ha kontaktuppgifter etc, detta inlägg var mest till för att få en känsla av att vi inte är ensamma därute… vill man referera till en viss läkare går det säkert att hitta mer uppgifter via Google el.dyl.
Söker en läkare I Stockholm som är för LCHF?
.