Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8517 ggr
eljope
0

Rättika?

Hittade rättika på affären så köpte hem 2 st för att göra jansons frestelse på.

Men dom var väldigt mjuka, ska dom vara det?

fru-kryss
0

Nej inte de jag köpt. Spänstiga o lite krispiga.

raphanus
1

Om de är mjuka kan du tärna dem och göra falsk potatissallad i stället. Förväll tärningarna i lätt saltat vatten i 20 minuter först. (Man kan låta bli, men då blir salladen knaprigare.) Till gratäng passar det dock bättre med spänstiga rättikor.

[stuxen]
0

Mjuka hur? Dom brukar ju va aningen böjbara men inte som gurka utan mera som squash.

Testa att ställa dom i en kruka vatten som man brukar göra med morötter.
Dom skalar man och ställer i vatten över natten så är dom spänstiga och fina kanske funkar med rätika med.

eljope
0

Antog att de inte skulle vara sädär mjuka.

Hmm, tack för tipsen iallafall. Ska prova det där med att ställa dem i en kruka vatten funkar det inte blir det "potatis" sallad =)

[stuxen]
0

Skriv gärna här om det funkade alltid trevligt att veta hur det gick.

anispanis
0

tips: jansonss på blomkål är supergott!! Skär blomkålen i bitar..sedan följ vanligt janssons recept….

[Pennylane1]
0

ja jag älskar blomkålsjansson, nästan godare än vanlig! Men rättikan har jag inte blivit sams med. Sorry Raphanus ;-)

Chinilla
0

Ni som lagat potatisgratäng eller janssons med rättika…. Hur har ni gjort? Jag har också köpt hem för att testa, men har ju samtidigt läst att vissa inte alls fått detta med rättika att bli bra. Så vad är tricken sas….

raphanus
0

#7 - Ajdå, attans. Men jag håller med om att även blomkålen är fin.

#8 - Kruxet är ju att rättikan inte innehåller lika mycket stärkelse som potatis, och det är ju stärkelsen som bidrar till potatisgratängens/frestelsens speciella konsistens. Om det är denna konsistens som man är ute efter specifikt, lär man alltid bli besviken. Det går dock att undvika att gratängen/frestelsen blir blaskig genom att bemänga den med ägg eller ost.

perjoh
0

#8 Så här gjorde jag en god gratäng:

600 g rättika
200 g purjolök
2 vitlöksklyftor, pressade
2-4 dl vispgrädde
Ost
Salt
Svartpeppar

Skala och skiva rättikan i 1-2 millimeter tjocka skivor

Koka skivorna i lättsaltat vatten ca 20 min

Skär purjolöken i tunna ringar

Blanda vitlöken med 2 dl vispgrädde

Klä en ugnsfast form med ostskivor

Varva med rättika och purjolök (Jag hade 3 rättikslager och 2 purjolökslager)

Häll en skvätt vitlöksgrädde, salta och peppra mellan varje lager

Om det behövs så ta lite mer grädde för att fylla upp vätskenivån

Ugn 225°C, ca 45-60 minuter

När gratängen börjar få färg, ta ut den och lägg ett lager hyvlad ost på den och in i ugnen igen tills osten fått fin färg.

När den var nygjord var den väldigt bra men när man värmde rester i mikron tyckte jag rättikan vattnade sig lite, god i alla fall.

Jag gjorde även en variant med tunnt skivad kålrabbi i stället för rättika och tyckte den klarade av att mikras efteråt utan att vattna sig. Kålrabbin behövde inte kokas utan användes rå, den skivades också lite tunnare än rättikan.

Tillägg:

Båda varianterna har serverats till ovetandes icke LCHF:are, de har inte reagerat på att det inte var potatisgratäng.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

DesK
0

Rättika är också gott att dippa, men då ska den vara riktigt krispig och saftig. Det går att få till genom att lägga den färdigstrimlade rättikan i en skål med iskallt vatten, gärna med isbitar i. Sån där fransk sellerisallad kan man göra på rättika istället, det blir faktiskt godare Tungan ute

/Désirée

JAUS
0

Rättika är gott att göra chips av. De blir mjuka istället för krispiga, men smakar kanonbra.

[Sias]
0

#11 "Fransk sellerisallad" - recept ?

#12 Chips av rättika - hur gör man?

DesK
0

#13 Strimla rotselleri fint, förväll hastigt, låt rinna av och kallna, blanda med god majonnäs Glad En annan variant är att byta majonnäsen mot vinaigrette.

/Désirée

gun92884
0

Riv rotselleri fint eller strimla med kniv sa du far tunna stavar, konsistens som cole-slaw (en del tycker rivet blir for tunnt) … ror ner sellerin i majonnas som ar blandad med en msk Dijon senap och och ett par msk creme fraiche … stro over hackad persilja. Voila! A table!

[Sias]
0

#14, 15 Tack! Tack!

gun92884
0

Av vilken anledningen forvaller du sellerin? :0)

DesK
0

Om man förväller sellerin så lär den ha något bättre hållbarhet + att vissa människor föredrar den förvälld framför rå Glad

/Désirée

gun92884
0

… funderade for jag har aldrig hort nagon gora detta forut for sellerisalladen … vitkal, ja, selleri nej. Hos oss strok den alltid at som inledning till maltiden … :0)

eljope
0

Tack för tipset om att ställa dom i vatten det fungerade!

Jag gjorde en gratäng istället för jansons, blev jättegott!!

Använde 2 stora rättikor som jag skivade tunt och kokade i lättsaltat vatten tillsammans med lite gurkmeja i ca 15 min.

Slantade en purjolök.

Blandade 2 dl creme fraische + 2dl grädde + 2 vitlöksklyftor samt salt och peppar. Ner med allt i en ugnsform på med ost och grädda i ugnen i ca en timme på 200 grader.

Detta blir ca 5-6 portioner.

JAUS
0

#13 Skiva tunt med osthyvel fritera försiktigt i kokosfett eller talg, salta och krydda.