Soppa på märgben
Om du har bara märgben så går det utmärkt, låt dem gärna koka på riktigt sakta värme över natt så kokas geléämnen ut men annars får man ju se till att ta upp köttet så det inte kokar helt sönder.
--------------------------
1 stort och fint märgben. Lägg i en gryta med kallt vatten så att det täcker köttet + 1 msk salt, några hela pepparkorn, 1-2 lökar, 1 morot, 1 palsternacka, om du har annat av grönsaker som behöver användas så gör det för smakens skull.
Koka upp och skumma av och låt koka vidare
När det hela har kokat i ca 2 - 3 timmar slår du upp soppan i en ny gryta men igenom ett durkslag så får du en fin buljong.
Köttet kan du skala av från benen och ta vara på men allt det andra ska kastas, ev. kan du skära till lite nya grönsaker och koka upp i den fina buljongen och den går ju bra att ha som såsbas men tänk på att inte reda av med vetemjöl.
Blir det mycket så stoppa in i frysen i småportioner som inte tar alltför lång tid att tina upp.
Detta var en liten kurs i basmatlagning. Lycka till.

For bra buljong stjal jag ett ben da och da fran Callista och Windsors 'stash'. Jag koper margben per lada …
OT - de far ett ratt ben varje dag efter sin middag (ocksa ra) for att gora ren tanderna. OBS - om nagon annan vill gora samma sak - benen MASTE vara RAA. Kokta ben splintrar och kan stalla till med en massa elande.
De ater hela kycklingbitar, ben och allt, till frukost. Raa kycklinben ar inga problem (kokta ar de daremot en absolut NO-NO) de ar mjuka och bryts ner i matsmalningsprocessen.
Åååh, soppa, va gott! Det ska jag göra idag, smakar säkert underbart efter en promenad i snöyran.
#1 Jag ger också min hund ben, men läste på Barf i fokus (bones and raw food) att märgben kan skada tänderna, eftersom det är så hårt.
http://barf.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=2a9cf942-f027-4180-9c75-8381e10292d2

Gun92884…. du har helt rätt !
Om vi pratar om katter vill säga ! *S* 
Medarbeterare på Kost

Man far vara uppmarksam pa ljudet nar de tuggar … om det later misstankt, sa tar man bort benet. Jag har aldrig haft nagra tandprolem under 10 och 3 generationer … men … min veterinar varnade ocksa att jag skulle ta dod pa mina hundar med radiet. :0)
Vada, bara katter? Nej, jag pratar om Airedales. Jag har en Airedale-wanna-be-katt ocksa, Lambert. Hans smeknamn ar 'Il Postino' se'n han satte sig pa ett frimarke och det satt fast pa bakbenet nar han travade runt … och jag hade just sett den italienska filmen Il Postino om en brevbarare och hans 'connection' med Chilean poet Pablo Neruda … Underbar film … och underbar katt :0)
katt-wanna-be

? katt-wanna-be?
Lambert ar en Airedale-wanna-be-katt …
I min butik säljer de "märgpipa" (som är enbart kött) och "märgben" som är enbart ben. Låter som det kan vara en fördel då, att man kan koka benen långsamt över natten, och köttet lagom länge. Fast jag brukar lägga kött som märgpipa eller högrev i ugnen över natten på typ 75-100 grader; brukar bli mört.
#4 Airedale-wannabe-katt
:låter kul. Får mig att tänka på min chefs chihuahua som tror han är rottweiler (och låter som en). Och filmen är fin; kanske skulle se om den någon gång för det var länge sedan.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Iosf är det nog inget bra att äta tillagade ben för något djur… vi är ju oxå djur gud be vars !
Vi har förhoppningsvis något större förstånd 
Medarbeterare på Kost
#6 Ibland sätter vi substantivet först, även om det inte är korrekt.

Ah, nu ser jag vad du menar … det korrekta skulle naturligtvis vara:
"Lambert c*t is a wannabe-dog" men jag ar sa van att anvanda det andra, (common-as-muck expression) som ar aven fel i att det satts hyphen mellan wanna och be … wannabe ar det korrekta ordet :0)
Men om han gick omkring med ett frimärke var det väl airmail han ville vara??? 

Gott. Jag brukar koka buljong då och då tack vare Amiechans beskrivning, borde kanske göra soppa på den lite oftare.
Effi, vad gör du mer med köttet? hur serverar du det?
Jag köpte nyligen högrev som var riktigt fin för bara 49 kr/kg och testade min nya köksassistent med att göra en väldigt fin köttfärs till köttbullar.
#hundägarna
Jag tycker att det blev en rolig historia av detta med soppaben till hundar och vissa katter.
Jag var på semester i Larnaca för ca 10 år sedan, där fanns en otrolig massa vilda katter och hundar men just katterna följde efter mig när jag hade varit och handlat färdigmat typ kyckling och pizza som luktade mkt, sedan stod dom utanför dörren och skrek.
En gång slängde jag (med tveksamhet) ut kycklingben och det gick väldigt fort att äta dom, det krasade riktigt ordentligt och jag blev ganska förvånad för det trodde jag inte att dom skulle klara.
Men soppan blev jättegod och det var skoj att läsa om er som brukar göra riktig matlagning med långkok som är så nyttigt och gott att äta.
#Aniara
Det kanske var onödigt att jag skrev ett recept eftersom Amiechans redan hade gjort det men det var en direkt reaktion på en annan tråd där det frågades av en tjej som inte visste hur man skulle göra med märgbenskött.
#13 Det beror på fantasin (som sällan räcker till för detta). Någon gryta. Eller göra någon god sås av skyn.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

I Frankrike kallas detta for Pot au feu och man kokar ben med kott (eller bara en kottbit) tillsammans med olika gronsaker i en angkokare.
Buljongen ater man som forratt istallet for en redd soppa och kottet ats se'n som huvudratt.
Ja, det känner jag igen, min mamma brukade göra så och servera en supergod pepparrotssås till, men hon hade alltid nya frächa grönsaker i buljongen som serverades som förrätt. Jag var ju nyligen och hälsade på min syster och en dag gjorde hon också som på det franska sättet.
Men det är ju värt jobbet eller hur?

Oh ja. Det lustiga ar om man oversatter sa betyder det ett kokkarl over elden och det betyder ju att det ar ett langkok … i Frankrike gors Pot au feu med angkokare sa det ska ga fort :0)
Visst, namnet ar ju gammalt, forstas sa stamde tamligen sa bra i borjan pa 1900 och tidigare.