Kladdkaka Choklad Testar lite.
Så där då, har inte blivit nöjd med dessa Lchf kladdkakor, så har trixat till det lite. Inte perfekt men vi kanske kan nå dit?
3 ägg
100 gram smör
3 msk fiberhusk
3 msk kakao
kryddmåt salt
3 msk kokosgrädde
2 msk socker (Sötnings medel)
1: Smält smör
2: Vispa ägg och salt pösigt.
3: Blanda i alla torraa ingredienser.
4: Blanda i övriga.
Grädda i ugnen i 10 min, på 200 grader.
Denna kladdkaka blev stabil.
Men inte perfekt.
Den är kladdig, smakar lite för lite choklad och kanske lite väl besk.
Men som ni ser försöker jag baka en kaka på naturliga ingredienser så mycket som möjligt och inte använda så mycket sötningsmedel osv, och detta är rel nära.
2 msk istället för 1,5 dl.
Ja, håller med #1! Åt den tillsammans med en icke-LCHF-vän som blev helt lyrisk. Den var ruggigt god faktiskt. Bäst när den får stå i kylen en dag.

Oh ja :0)
Efter att ha blivit besviken pa mitt forsta forsok att gora kladdkak - ett annat recept - fick jag tips av #1 om denna version. Visst var det frestande att ata mer an en bit at gangen men jag skar den i tunnare bitar sa jag KUNDE ata tva bitar :0)
Det enda man far se upp med ar om man fryser in kladdkakan. Lat den tina i rumstemp eller i kylskap over natten … snabbtin i micro ger chokladen en grynig konsistens.

Det viktigaste när man gör den är som #2 säger att ha den i kylen en dag eller så, annars smakar den inte lika bra (tycker jag iallafall, blir för "kladdig och rinnig" om man äter den direkt.)

stuxen …
Jag mig att anvanda ditt recept for ett experiment … och la till ett par saker for att se vad som hander … smeten var g-u-d-o-m-l-i-g :0) och kakan star nu for att svalna.
Forst vispade jag aggen med salt och en halv pipett med vanilla essens
… se'n lade jag till:
1/2 dl sukrin (som florsocker) + en liiiiten smula Stevia
under tiden jag vispade aggen lat jag
100 gr kokosfett smalta med
c:a 50 gr 75% Lindt Ecuador Intense Dark (kvar fran nar jag foljde Eriks tips om kladdkaka)
Nar fettet och chokladen hade smalt rorde jag i
1 dl kokosfett (fran toppen av en kokosmjolkburk)
och sedan rorde jag i allt detta i aggsmeten.
Jag blandade
3 msk Fiberhusk med
1 msk cacao (Green&Black's Organic)
och rorde se'n i detta i smeten.
Smeten fick sta kanske 2 minuter och se'n akte den in i ugnen 10 mins @ 200C (425F for mig).
Resultatet sag fint ut med ett par 'blasor' som puffat upp, men sjonk nar jag satte in kakan i kyla. Nu gar jag som katten runt het grot … :0)

Kakan blev ratt sa god … for sakerhets skull provsmakade jag TVA ganger :0) tillsammans med vispad gradde.
Denna kaka skulle nog vara godare varm … och som tur ar, blir den sa stor sa det finns fortfarande mycket att stalla fast denna hypothesis med :0)
Att den skulle smaka battre varm har antagligen med Fiberhusken att gora eftersom den ger en annan konsistens, mer kaklik.
Jag hittade ingen bittersmak men val att det tar en ordentlig dos med sotningsmedel for att fa till acceptabel sotma. Min var pa gransen inte tillrackligt sotad. Jag kan inte tanka mig att kakan kan bli god utan sotningsmedel, for den har inte tillrackligt med chokladsmak for att tilltala en ren chocoholic. Det skulle nastan bli litet som att tugga ugnsbakade sagspan.
Sa … det behovs ocksa en ordentlig tillsats av choklad; det jag satte till var knappt tillrackligt. Med mer sotning och mer choklad (inte cacao) och litet bakpulver sa kanske detta recept skulle fungera som Brownies eller muffins.