Magont
Jag har ätit LCHF sedan i mars. Det har funkat bra, och jag har blivit av med mitt sockersug och har gått ner 10 kg. De första månaderna kände jag mig jättepigg, men den piggheten har sedan gått över.
För sex dagar sen fick jag hemskt ont i övre delen av magen, och kunde inte behålla någon mat. Var ett besök på akuten, och de tog en massa prover men hittade inget konstigt. Först idag känner jag mig något piggare och har fått i mig lite mat (har gått ner 3kg den här veckan…)
Just nu är jag inte alls sugen på ägg eller fett osv, utan det enda jag vill ha är havregrynsgröt. Det borde väl vara rätt att lyssna på kroppen?
Jag förstår att det inte behöver bero på LCHF att det blev så här, utan att det kan ha andra orsaker, men jag tycker att det är lite konstigt att ingen annan i familjen har blivit smittad ifall det vore en vanlig magsjuka.
Någon som har haft liknande problem?
Kan tillägga att jag även fått ont i vissa leder under LCHF-tiden, men nu under den senaste veckan har det underligt nog blivit bättre. Konstigt!

Det låter ju lite som problem med gallstenar?
Om det onda sitter på höger sida strax under revbenet.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Egentligen ska jag kanske inte säga nåt om dina besvär, mer än att jag tror att du har omställningsreaktion, jag har inte haft något sånt men det har rapporterats flera ggr. här på dessa spalter.
Jag kan också tala om att jag älskade havrekli i grötform, verkligen älskade den underbara mustiga smaken, MEN min mage svällde upp och nästan skruvade sig upp i taket medans det värkte utav bara den och sedan en gasavgång som inte var av denna världen.
Det blev bara värre och värre med tiden och jag hade svårt att fatta sammanhanget, det har ju alltid varit "så nyttigt" med fullkorn.
Så jag rekommendear definitivt inte att du går tillbaka alltför hårt - om man får ett och annat "bakslag" så är det bara att göra ett nytt försök men brukar gå bra att fortsätta på LCHF.
Jag hade också ont i magen för ett tag sedan o det enda jag kunde tänka mig att äta var kokt ris - så det gjorde jag och mådde väl på det med. Så fort magen var ok återgick jag till min vanliga LCHF-kost. Så testa du m havergrynsgröt och se hur det känns

#1 När jag var på akuten misstänkte de att det kunde vara gallstenar, så de tog lite blodprover. Men det var inget som tydde på att det berodde på det.
#2 Kan man få omställningsbesvär så långt som 8 månader efter det att man bytt kost?
#3 ja, jag tänker också så. All mat utom havregrynsgröt kräktes jag upp, så jag tänkte att det var bra för magen att få i sig något iaf.
Jag är inte helt återställd än, men det går åt rätt håll, och det känns skönt!
Jag har nyligen haft liknande besvär och jag tror det var magkatarr eller liknande, jag hade ont i övre delen i magen, mådde illa, uppsvullen m.m. och kunde bara äta små portioner och aptiten var dålig. Jag klarade inte fett då - det blev värre om jag åt fett och jag var också sugen på havregrynsgröt och ris. Jag åt det också och det kändes ok då. Det gick över efter ett par veckor…. Jag är också skeptisk till att det kan vara omställningsbesvär efter så lång tid.
Jag övergick till mer LCHF kost när magkatarren blev bättre. Jag tror inte att det är fel att du lyssnar på kroppen just nu.

#5 Det låter bra! Då är jag nog inne på rätt spår.