Kolhydrater..?
hejsan, började fundera på en sak förra veckan.
Jag vet ju att alla reagerar olika på kolhydrater, vissa tål mer andra mindre osv. Inte nå konstigt med det.
För mig går det ju bra att äta lite kolhydrater. Mår ju faktiskt bra av det. Men så för 2 veckor sen tänkte jag att jag skulle ta mig 2 potatisar till maten och nästa vägning hade jag gått ner 2 kg istället för under 1 kg som jag brukar.
Kan det ha något med att jag åt lite mer kolhydrater än vanligt ?
Nu tror jag ju absolut inte att jag ska kunna äta "Vanlig husmans kost" med pasta, bröd osv. Men en potatis eller två ibland då och då ? Eftersom att jag inte började må dåligt och jag gick inte upp i vikt.Eller kan det vara så att kroppen tar upp det senare och så stannar jag av eller går upp en massor igen?
Prova.
Du säger det själv, vilka nivåer kh som fungerar är individuellt.
Däremot tycker jag inte att du skall dra så stark slutsats som du gör, att du gick ner för att du åt potatis. En gång är ingen gång, att se mönster är något vi är skapta för att göra, men vi är dåliga på att ta med i beräkningen alla andra mönster som vi inte är medvetna om..
Nej, jag vet. Alltså det behöver ju inte alls ha något samband. Absolut inte, det var därför jag skrev tänkte om någon annan hade någon erfarenhet om det?

Vikten hoppar upp och ner med nåt kilo hit och dit oavsett vad man gör, så jag tycker inte du kan dra några som helst slutsatser angående de där två potatisarna. Det är långsiktiga trender som räknas.
ok :)
Tja. En gång drack jag rätt mycket alkohol och gick ner ett par kilo. Nästa gång jag drack (dricker rätt sällan) gick jag upp lite. Även om det första utfallet var roligast så är det inget jag går på, för det skulle betyda att jag förutsätter att kopplingen finns.
Håller med om att det är långsiktiga trender som gäller.
Det är relativt enkelt för dig att testa. Kör några veckor-en månad med potatis. Så vet du.

Kolhydrater i sig är knappast giftigt, utan det är i så fall hur det påverkar hormonerna för de som är känsliga.
Grejen är egentligen att om man behöver/vill gå ner i vikt så är det bra att gynna en ökad fettmetabolism.
Dvs för att gå ner i vikt måste man äta mindre än vad man gör av med, så att kroppen tar en del av energin från fettlagret och då går det lättare om man håller en lagom låg insulinnivå.
Jag kan själv äta en del kolhydrater utan att det påverkar mig speciellt, den största skillnaden jag märker är att jag blir hungrig snabbare.
Och så handlar det lite om vad man skall dra ner på, och det går bäst att dra ner på potatis, bröd, pasta och sådant.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Sedan kan det väl vara så att det kan fungera bra att variera kosten ibland (för vissa?). Ibland lite mer kolhydrater, ibland lite mindre. Typ säsongsvariationer. Det finns trådar som tagit upp detta, vill jag minnas.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet