LCHF frågor
Om man är 166 och väger 70-74 kg och vill ner till 64 kg.
Hur mycket proteiner bör man äta.
Hur mycket fett bör man äta utöver proteinen.
Kan man under fakir även dricka äggdrinken.
Jag är lite konfunderad kring äggdrinken:
vad är det egentligen första receptet man utgick från - alla verkar använda olika recept.
Under Fakir, spelar det roll vilken typ av färs man använder.
Behöver det vara nöt och fläskfärs? kan det vara endast nötfärs.
Kan man ta äggdrinken med kokosmjök istället för kokosfett?
Hur lång tid bör det ta innan man märker nåt på fakir.
Om man inte har tillgång till bantarbiffen och köper protein att äta i affärn: stör kryddorna och övriga ämnen (vilka de nu än är) i diverse protein man köper huruvuda man hamnar i ketos.
Föreslår att du läser tråden Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna här till vänster.
Nötfärs är ofta magert men om du hittar nötfärs med mer än 15% fett så kan du använda det. Annars måste du tillsätta fettet. Enklast är att använda blandfärs (50/50) eftersom fläskfärsen är mycket fetare.
Kokosmjölk och kokosgrädde innehåller kolhydrater, kokosfett är kolhydratfritt. Men eg behöver du inte använda kokosfett alls i äggmjölken.

Börja med att slopa viktmålet, jag antar att du vill som de allra flesta ha en fit och frisk kropp, då spelar vågen mindre roll.
Är man frisk för övrigt så handlar det mer om att äta näringsrik mat som gör att kroppen får den vikt som generna är programerade för.
protein är främst byggstenar i din kropp för muskler, hormoner, signalsubstanser o lite annat, man brukar säga.. MINST 1 gram per kilo och dag i snitt.
Iomed att man drar ner kolhydraterna så ersätts de av energi från fett, så man bör äta såpass att man står sig mellan måltiderna.
Det är altså fettets andel av ditt energibehov som skall vara högt, inte mängden på tallriken.
För de flesta handlar det om att slopa fettsnåla matvaror och ersätta dessa med fullfeta matvaror.
Man brukar säga att fettet skall vara minst lika mycket som proteinet och kolhydraterna tillsamans.
Fakir är främst en uteslutningsdiet, när man hamnat på en platå, och då äter man bara fett och kött, för att senare lägga till ett livsmedel åt gången för att utröna vilket livsmedel som bromsade viktnedgången, det är altså ingen quickfix!
Läs på vad det handlar om;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Angående äggmjölksrecept - jag tror jag hittade den ursprungliga tråden. Sedan finns det ju ett antal långa trådar med tips också.
Det tog ett år innan jag vågade mig på att testa äggmjölk…
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#2 15% fett är precis på gränsen och ger 63E% fett (nedre gränsen för LCHF går vid 60E%, enligt mig). Jag rekommenderar minst 20% fett i köttfärsen, den irländska nötfärsen brukar vara fetare än den svenska dessutom billigare och troligen bättre kvalitet med.