Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5700 ggr
eljope
0

saffranskaka

Provade att göra en saffranskaka häromdagen, den blev väldigt lyckad. Brukar göra morotskaka på samma recept och har då även i 2 rivna morötter. Jag tror att denna hade blivit lite saftigare om jag tagit i morötter också. Får bli nästa gång.

3 ägg

2dl bake pro

1dl pofiber

1dl mandelmjöl

1dl sukrin

1,5 tsk bakpulver

1 burk kesella 10%

1 pkt saffran

(2st morötter, valfritt)

Sätt ugnen på 175 grader, blanda samtliga ingredienser och häll i en ungssäker form. Jag använde en avlång brödform som jag smort med kokosolja och bröat med pofiber.

Låt den stå inne ca 30 minuter, kolla till den då och då är inte säker på tiden.

Gjorde även en glasyr på 100 gr philadelphia ost och 100 gr kesella samt 2 msk sukrin melis som jag smetade på när den var klar!

[stuxen]
0

Gott, skulln nästan kunna bli en ny variant av Morotskaka.

Gullvi
0

Hej!

var på hyllorna i affärerna hittar man bake pro och profider samt sukrin? och mandelmjöl, menar du mald mandel? Jag har inte bakat så mycket ännu men din saffranskaka låter spännande och det är ju gott med något extra till fikat ibland.

[Pennylane1]
0

pofiber (heterdet) hittar man i mataffären bland glutenfritt. Det är Semper som tillverkar och är en röd och vit kartong. Resten är knepigare. Mandelmjöl = mald mandel. Lidl har. Sukrin får man nog köpa på nätet om man inte har turen att bo på någon av de få platser som säljer det. Bake-Pro vet jag inte.

eljope
0

Bake pro finns hos  gymgrossisten, mandelmjöl kanske man ev kan strunta i.

Sukrin köpte jag på low carb shop tror jag den hette på nätet.

[stuxen]
0

Bakepro kan man beställa hos hälsokosten live eller life eller vad dom nu hette.

anispanis
0

Mandelmjöl - fixar du lätt genom att köra mandlar i en stavmixer..

Sukrin finns i de flesta hälsokostaffärer numera, kika in hos närmaste hälsokost.

pofiber finns på hyllan för "glutenfria livsmedel

Bakepro finns också i många hälsokostaffärer - om inte - så i gymbutikerna där man kan köpa diverse proteinpulver

Lycka till!

[Pennylane1]
0

huruvida sukrin finns på hälsokosten är helt beroende på var man bor, stora delar av landet har det nog inte i närheten. Här

finns lista, och vilka ICa- affärer det finns på står på huvudsidan (hem)

Gullvi
0

hej! tack för hjälpen, nu har jag beställt sukrin, de andra grejerna ska jag leta efter i Life-butiken eller på Ica Maxi