Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 9333 ggr
sunsi
6

kokosfett eller kokosflingor

Hej!

Jag undrar vilken direkt närinsgsmässig skillnad det är att äta kokosflingor gentemot kokosfett. Jag har helt snöat in på kokos, men föredrar flingorna framför fettet. Men det är ju fettet som det talas och skrivs om konstant. Men basen är ju kokos. Rent kolhydratsmässigt så innehåller ju inte flingorna, vad jag vet, mycket alls. Sen är det ji sååå gott att rosta kokos, är det sämre eller gör det ingen skillnad. Kokos är ju värmestabilt så det borde äll vara ok…?

Tack på förhand! Hälsningar sunsi

Wildrat
0

Kokosfettet innehåller 100% fett, inga kolhydrater alls. Kokosflingor är att betrakta som godis dvs äts sällan. Rostning av flingorna tror jag inte spelar någon roll näringsmässigt.

cream1
0

En ren gissning är att kokosflingorna innehåller både fett, protein och lite kolhydrater, och att kokosfett endast består av fett. Det låter gansla logiskt iallafall :)

Och ja visst är det gott att rosta kokos! För att inte tala om kokospannkakor med grädde och bär! Jag tror inte det ska vara någon skada att värma kokosflingor. Fettet rekomenderar ju "alla" att man ska steka i åtminstinde.

Andina
1

Så här ser tabellerna ut i minmat.net (ur Livsmedelsverkets näringslista):

Kokosfett

Per

100Gram

Energi kcal:

884,00

Energi kJ:

3700,00

Proteiner:

0,00

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,00

Vatten:

0,00

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

100,00

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

6,00

Mättade:

92,00

F-mättade:

2,00

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,00

B2:

0,00

B3:

0,00

B6:

0,00

B9:

0,00

B12:

0,00

C:

0,00

D:

0,00

E:

0,00

Mineraler:

Fosfor:

1,00

Järn:

0,00

Kalcium:

0,00

Kalium:

0,00

Magnesium:

0,00

Natrium:

0,00

Selen:

0,00

Zink:

0,00

Kokosflingor torkade

Per

100Gram

Energi kcal:

643,00

Energi kJ:

2689,00

Proteiner:

6,40

Fiber:

23,50

Kolhydrater:

3,40

Vatten:

1,80

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

63,10

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

4,60

Mättade:

54,30

F-mättade:

1,40

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,10

B2:

0,10

B3:

0,60

B6:

0,30

B9:

9,00

B12:

0,00

C:

0,00

D:

0,00

E:

0,70

Mineraler:

Fosfor:

205,00

Järn:

3,30

Kalcium:

26,00

Kalium:

540,00

Magnesium:

90,00

Natrium:

37,00

Selen:

1,00

Zink:

2,00

Per 100 g har ju kokosflingorna en del kh, medan kokosfett i princip består av endast fett… Men å andra sidan, så 100 g kokosflingor blir ganska många flingor… Fettet väger tyngre…

Om det blir nå'n skillnad vid uppvärmning av flingorna så kan jag inte svara på det… men gissningsvis sker ingen nämnvärd förändring näringsmässigt.
Uppvärmt kokosfett går alldeles utmärkt att spara för att återanvändas om man vill. Jag tror inte att fettet heller förlårar något näringsmässigt vid upphettning.
Men som sagt - jag tror, vet ej…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

mazen
0

Jag har riven kokos från ica och coop och där är det 6,5 kh.

Lita aldrig på livsfarligaverket

Andina
0

Näringsinnehåll från Miljomat.se - taget ur LSV's listor Kh 6,4g/100g:

Kokosflingor torkade

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G

Energi

602,3 kcal

Protein

6,9 g

Fett

62 g

Mättade fettsyror

54,3 g

Kolhydrater

6,4 g

Fibrer

23,5 g

C-vitamin

0 mg

D-vitamin

0 mcg

Folat

9 mcg

Järn

3,3 mg

Zink

2 mg

Kalcium

26 mg

Näringsinformationen kommer från Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1.1.

* * * * * * *
* * * * * * *

Så här ser det ut när man söker på Livsmedelsverkets egen sajt - d v s 3,4 g kh /100g kokosflingor :

Egen lista

LivsmedelKolumnen sorteras i stigande ordning.  

Vikt (g)

Fibrer (g)

Energi kJ (kJ)

Energi kcal (kcal)

Kolhydrat (g)

Fett (g)

D vitamin (µg)

Askorbinsyra (mg)

Järn (mg)

Kalcium (mg)

Natrium (mg)

Spara Kokosflingor torkade i egen lista

Kokosflingor torkade

100

23,5

2 689

643

3,4

63,1

0,00

0

3,30

26

37

* * * * * * *
* * * * * * *

Det ser alltså ut som att att Miljomat.se gjort en miss - frågan är om leverantörerna av dina fp, Mazen, också gjort en miss…? Mysko…

Edit: VEM har gjort en miss - borde jag egentligen ha skrivit.. Det är inte lätt att veta vem man ska lita på….

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

mazen
0

Eftersom livsfarligaverket inte verkar göra något annat rätt så ligger nog felet hos dom.

Andina
0

Ja, man blir ju inte klok på dem i alla fall… Flört

Andina
0

Och så tittar man in på fineli.fi - vars tabell ser ut så här betr kokosflingor:

Näringsvärde / 100 g.

Näringsfaktor

Näringsvärde

Enhet

Metod

Informationskälla

Hänvisning

Makrokomponenter

energi, beräknad

2635 (630)

kJ (kcal)

summerat av delfaktorer

producerat av KTL

kolhydrater, digererbara

6.4

g

summerat av delfaktorer

producerat av KTL

fett, totalt

64.5

g

annan typ av värde

livsmedelstabell

425

protein, totalt

8.1

g

summerat av delfaktorer

producerat av KTL

Så - vem ska man lita på??? blir frågan…
Mitt svar blir: Sig själv! Är den enda man kan lita på något sånär… :)

mazen
0

Dessutom tror jag mer på fineli

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=382&lang=sv

Andina
0

:)

Som jag skrev (samtidigt som du) - så tror jag att jag väljer att lita på mig själv… Har jag fel, kan jag ju inte skylla på någon annan, i alla fall…

cream1
0

Icas ekologiska kokos innehåller endast 1,5 % kolhydtrater! :D

Andina
0

Heja Cream1! Skrattande Är det kokosflingor du pratar om?

Maia
0

När man ska ange näringsvärde så verkar det som om man analyserar just den produkten som man ska sälja och sedan anger man det värde som just de kokosflingorna har (hade en liten diskussion med Lohmanders om näringsvärde och det verkar vara så det går till).

Så båda värdena kan vara rätt. Det kan vara olika mycket kolhydrater i olika typer av kokos(flingor).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Andina
0

Tack, Maia! Det låter ju som en bra förklaring. Man få ta SLV's och finelifi's näringsdeklarationer med en nypa salt…

[Pennylane1]
0

Fast när någon tar uppgifter ur SLV så tar dom det ur den version som är aktuell just då, och det är inte säkert att de uppdaterar sidan. SLV uppdaterar däremot sina, därav versionsangivelserna "Näringsinformationen kommer från Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1.1."

Man får åtminstone  kolla att det är den senaste versionen man tittar på innan man börjar tala om att LSV är inkonsekventa…  Inte för att jag försvarar dem i alla lägen men lite rättvisa får vi väl ändå vara!

Andina
0

Du har också rätt, Pennylane. Datan från SVL's egen sida är från version **""2009-05-19".
**Men det verkar ändå lite knäppt att det ska kunna skilja så mkt, t ex 3,4 resp 6,4 g (kh)…

[Pennylane1]
0

det kan tyckas så men det beror nog väldigt mycket på vilken näring det är i jorden där palmen vuxit!

edit, ja och förstås vilken sort det är

Andina
0

… hmmm… så klok du är! :)

Hur som helst - det bästa är väl att se på vad som står på förpackningarna och inte så mycket på listor. Använder jag mig av listorna (i t ex minmat.net) så kan det vara bra att jämföra med näringsdeklarationerna på förpackningarna - så kan man anpassa sina "mat-registreringar" efter det.

MonicaHansen
0

Jag tycker om att panera fisk i kokosflingor blandat med curry, det smakar nästan som vanlig fiskpanering fast godare.

Annars äter jag bara kokos nån sked ibland som lite godis, eller i filen när jag är trött på filsmaken. Det är ju ändå lite kolisar i och nöt som nöt, de är rika på energi men mättar inte så bra som fett.

nikkebe
0

Jag åt massor kokosflingor för länge sen men slutade när jag kom på att det var dem som orsakade mina otroligt oangenäma gasutsläpp. Hade inte insett hur mycket fiber det var i flingorna.

[Pennylane1]
0

så våldsamt med fibrer är det nu inte i dom, hälften mot i linfrö tex samma ungefär som i hasselnötter, ca 16 %

cream1
0

#12 Ja det är kokosflingor! Skrattande

keja01
0

Kokosflingor är torkad kopra som kokosfett utvinns ur. Om man lägger flingorna i hett vatten och klämmer på dem kommer det ut kokosfett som flyter upp till ytan.