Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8004 ggr
Ejvor
0

Att äta när man är sjuk

Har varit magsjuk och inte velat/kunnat äta någonting på flera dygn. I morse lyckades jag dock försiktigt knapra i mig ett äpple. Att äta något fett- och proteinrikt känns inte görbart. I eftermiddag har jag ätit lite bröd med mjukost. Varför blir jag bara sugen på kolhydrater? Blir ni också det när ni är sjuka?

Jag känner ju att jag måste äta men får lite ångest av att det enda jag får i mig är sånt som jag i vanliga fall avstår.

kaisakavat
0

Jag tror ungefär såhär (min egen högst ovetenskapliga teori om dylika lägen):

Kroppen ser det hela som ett "nödläge" - alltså får du sug efter "nödbränsle" som ger energi snabbt.

Försök att börja fylla på med bättre grejjer, även om det tar emot, så du kommer ur "nödläget"..  Efter ett tag vaknar den "riktiga" matlusten.

Margareta
0

Jag brukar äta fet yoghurt/fil när magen inte vill - ibland kan vispgrädde i te eller creme fraiche med sked fungera. Jag börjar med den magrare varianten (ca 4% och ökar vartefter).

Fetman i mejerier verkar enklare att tåla än tex stekt mat.

Numer pensionär i Nynäshamn

Ejvor
0

Tack, jag ska nog prova med lite yoghurt.

kaisakavat
0

Bra! Youghurt mkt bättre än frukt och bröd.

Hoppas det funkar bra snart igen!

egensinnig
0

Kanske kan lite osötad tunn blåbärssoppa vara bra? Inte tokmycket kolhydrater, stoppande och en gammal erkänd medicinalväxt.

Ha inte ångest över att du inte kan äta som vanligt - du är ju sjuk. Så fort du mår bra igen så kan du återgå till din vanliga kost.

Jag åt ris när jag var magsjuk för det var det ENDA jagkunde tänka mig - ingen stor mängd men jag mådde bra av det just då.

nilekatt
0

Jag har varit rejält magsjuk några gånger - en gång när jag var utomlands i några månader fick jag malaria och matförgiftning samtidigt (åtminstone gissade läkarna att det var det). Det började med att jag kräktes och hade diarré, och sen när jag feber åkte jag till sjukhuset där blodprov visade på eventuell malaria. Jag fick då malariamedicin, men eftersom jag var magsjuk kunde jag inte annat än bara svälja medicinen som den var, utan mat, vilken resulterade i att magen vände ut och in på sig själv ännu mer, jag kräktes blod…

Jaja, ursäkta alla detaljer, men jag ville bara tala om att jag har erfarenhet av ordentlig magsjuka. Och att jag tror att man ska äta det man klarar, om det så är ris, frukt, yoghurt eller vad som helst. När jag var sådär sjuk var det enda jag kunde tänka mig att äta något surt, så jag åt yoghurt och grapefrukt, vilken jag kräktes upp igen i rasande fart… Kokt ris var det enda som stannade kvar, och lite senare även bananer.

Det är ju en erkänd rekommendation vid magsjuka att äta stärkelserik mat och undvika fett, mjölkprodukter och annan frukt än banan. Antar för att sån mat stannar kvar lite lättare.

Så ät det du klarar, du kan snart gå tillbaka till LCHF när du känner dig bättre. Krya på dig!

Pasi
0

Bristen på matsug när man är magsjuk är kroppens sätt att säga "göd inte magsjukebakterierna" - åtminstone är det min övertygelse.

evion
0

brukar ju fungera med att dricka buljong om man har tillgång till sådan.

annars mycket vätska som man kan tillsätta lite salt i. Är väl egentligen ingen fara med att fasta tills man känner att man får ned vanlig mat?