Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 19397 ggr
[stuxen]
1

Rått kött farligt? Vad gäller?

Min fråga lyder vag kan man äta rått?
Och vad skall man undvika?

Undvika =

Gris

Kyckling

Som jag vet, men hur är det med allt annat kött?

MimLan
0

Tänk sushi och råbiff.

[stuxen]
0

JO?
Jag

funderar på hur bra det är att äta rått älgkött tex.

sarwen
2

Om du äter rå fisk kan du frysa den först, så slipper du nån parasit, vilken det nu var. Samma med fiskrom.

Nötkött ska inte vara ngt problem, så länge det är färskt och luktar fräscht.

JAg skulle inte dra mig för att äta rådjur, hjort och älg heller, de är ju också betande djur (och hjortcarpaccio är jättegott), men det vet jag egentligen väldigt lite om…

Däremot inte :fläsk, vildsvin, björn, fågel… Jag vet att fläsk ska vara trikintestat, men jag skulle låta bli ändå…

Hotlips
0

Jo, jag gör råbiff på rådjurskött. (ytterfile)

Älg har jag inte prövat, köttet är lite grövre struktur på.

haneit
2

Man kan få toxoplasmos-parasit…

[stuxen]
0

#5 Jasså det säger du.
Frågan är ju då av vad?

gluffgluff
1

Toxoplasmos är ju inte så farligt såvida man inte är gravid. Fläsk- och lammkött är de som är störst risk för toxoplasmos. Jag skulle oroa mig mer för trikinerna i fläskkött.

Jag vet inte mer än att biff bör vara okej. Det är ju gott och nyttigt med råbiff, men köp färskt kött, eller få nymalt i butiken, inte något packat i märklig atmosfär.

Kyckling kan man ju få campylobacter av, och då kan man bli riktigt sjuk.

haneit
0

Tja, jag känner en person som har toxoplasmos på synnerven. Den går alltså inte att bli av med, utan när hon får dåligt immunförsvar får hon jättedålig syn på ett öga… Så toxoplasmos kan vara mindre bra även om man inte är gravid.

starhawk
0

Varför äta rått kött överhuvudtaget? Vi tillagar ju köttet för att hjälpa magen på traven, om man äter rått kött måste man dessutom äta mer eftersom vi inte kan bryta ner allt. Nån vidare smak och konsistens är det ju inte heller på rått kött

Trikiner har vi inte hittat i svenskt kött på åtskilliga år så den risken är väl knappast överhängande, men även t.ex. fryst rå fisk kan innehålla parasiter, läste en artikel om en Sushi-tokig kvinna som dom opererade ut tre binnikemaskar ur, man kan visst se på huvudet vad masken kommer ifrån och samtliga var fisk-binnikemaskar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

hemul
0

Binnikemask bajsar man väl ut?

Men rått kött kan visst vara gott med rätt tillbehör! Råbiff t.ex. Riktig, inte en sån där köttfärsklatt.

hemul
0

Vet ni förresten att det finns en parasit som funkar precis som trikiner fast tvärt om? Den har människa som mellanvärd och svin som slutvärd. Den uppträder bara i krigstid och vid stora katastofer… :puke:

starhawk
0

#10: Normalt sett tar man en tablett av nåt slag då släpper masken sen bajsar man ut den. Vet inte varför det blev operation i detta fall

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

TjockaBerta
0

# 11

Måtte grisarna tillaga köttet noga!

>>>Malum domesticum<<<

hemul
0

Flört