Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7404 ggr
nicesandra
0

eko reko?

Åh, har ångest över mina matkostander, vet att jag skulle kunna komma mycket billigare undan, om jag inte hade varit så envis med att jämt köpa ekologiska varor. så jag börjar ifrågasätta det här lite granna. är det verkligen värt att fortsätta? jag lägger 2000 kr i månaden på mat, min syster höll på att svimma när hon hörde det. men så lever hon på kolhydrater med…

det jag köper ekologiskt är: ägg, lax och kokosfett och alltid naturbeteskött eller närproducerat fläskkött. och grönsak när jag köper det…

jag resonerar så här.;
- ekologisk mat är säkert nyttigare än "vanlig" mat, och därför är det en god investering i min egen hälsa.
- Det är även en god investering i livsmedelsproduktionen, djurhållningen, då jag stödjer en rättvisare djurhållning genom att köpa eko
- anledningen till att världen ser ut som den gör, med fattigdom i öst och rikedom i väst, är att vi väst varit så åpna och tvunget skulle ha allting så billigt som möjligt. genom att köpa ekologiskt och rättvisemärkt kan man försöka balansera upp det lite. ju mer eko som köps, desto mer måste ju produktionen gå åt det hållet?

är jag helt ute och cyklar i mina resonemang?

Elfdance
0

Har inget svar på din frågeställning men 2000 kr på mat i månaden tycker inte jag är så mycket!

Vad lever din syrra på egentligen?

Leifanders
0

Jag håller med dig i ditt resonemang och jag köper också eko så ofta som möjligt.

Däremot tycker jag 2000 låter lågt men det kanske är jag som äter dyrt… Glad

matsmurfen
0

Menar du 2000 kr för en person eller flera?

nicesandra
0

En person, mig allena. Det kanske inte är så mycket då? Och jag lägger ju bara pengarna på MAT, dvs inte socker ;P

eko-resonemangen då? jag behöver ha lite argument, för eller emot.

#1 smörgåsar ;)

MimLan
0

2000 är inte mycket.

Du kan ju slimma det genom att köpa billigare detaljer som du gör gryta på. Inte köpa kött i affären, utan direkt från bonde eller i låda, för att få ner priset.

Eko-resonemang är jag lite tveksam till eftersom det ingår soja och skit i sådant foder också, men jag köper ändå eko-mjlk/smör/grädde för jag ser det som att det ändå är bättre än vanligt. Men det viktigaste är köttet. Kolla på WWF:s hemsida om gräsbetskött, det är bättre för miljön.

starhawk
0

Köpte eko-grejor förut men tröttnade på att tomaterna möglade innan man hann äta upp dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

MimLan
0

Glömde säga att just gräsbetskött är bättre för hälsan, betala nu eller sen. Gräsbeteskött har en hälsosam fördelning av fettsyrorna, det går inte i vanligt kött, eller ens ekokött, eftersom fodret inte enbart är gräs.

hemul
0

Jag tror inte sånt ekokött som man köper i butikerna är värt pengarna i de flesta fall. Jo, djuren har nog haft det lite bättre, men de får ju (i de allra flesta fall) fel mat i varje fall. Vet man varifrån köttet kommer och kan höra sig för om förhållandena är det ju en annan femma. Det samma gäller nog tyvärr ägg.

Jag vill heller inte betala det ohemula påslag som butikerna för det mesta lägger på. Bönderna får inte så mycket mer för ekokött. Jag betalar gärna bondens merkostnad, men vill inte att butiken ska sko sig på ekohajpen,

Vegetabilier tror jag däremot faktiskt är bättre om de är ekologiska, så det försöker jag köpa. Håller mig till Willys Garant som jag tycker är prisvärt och skippar de dyra sakerna som tomater och sånt.

Fläsk har jag köpt direkt från bonde förut. Utegrisar som enligt utsago inte fick soja, men spannmål fick de ju så klart. Nu äter jag fulkött tills jag hittar en ny köttkälla som jag har råd med.

nicesandra, jag tycker inte 2000 låter så blodigt om du köper allt ekologiskt. Normen som konsumentverket (eller vilka det nu är) tar fram ligger väl på ungefär 1500 och då ingår det nog mycket pasta, bröd, blodpudding och falukorv.

subcalva
0

Jag prioriterar närproducerat framför ekologiskt med resonemanget att om det hjälper till att hålla igång bönderna i min närhet så är det lättare att sen påverka dom att gå över till ekologiskt gräsbeteskött.

gun92884
0

Bara du kanner till dina finanser och kan avgora om du spenderar for mycket.

Har raknar man med att utav det som spenderas pa lokala produkter sa plojs 67% tillbaka in i samhallet, medan det man koper i 'box' stores bara ger tillbaka 40% (ingen aning var/hur de har raknat %) genom speciella program som satts upp for detta andamal.

Skrufs
0

Jag tycker inte att 2000 i månaden är nån särskilt hög matkostnad, men varför har du ångest? För att det "känns" dyrt eller är det en stor belastning på din ekonomi?

Jag väljer alltid eko i den utsträckning jag kan och tycker att det känns bra. Men jag har ändå pengar över så det går liksom inte ut över nåt annat.

Tycker att dina resonemang är vettiga och tänker ungefär likadant själv, med undantag av att eko inte gör sådär värst mycket skillnad för själva djurhållningen. Såvitt jag vet går många av KRAV-s regler ut på att MILJÖN skall må bättre, inte djuren egentligen. Produktion för en mer hållbar miljö helt enkelt, men visst påverkar det djuren också och tyvärr inte alltid positivt. Kan inte visa nån studie på rak arm, men tex är KRAV-grisar mer drabbade av ledinflammationer än vanliga grisar. Inte så att man låter bli att behandla när dom är sjuka, men man är mer restriktiv med antibiotika inom KRAV-produktionen och behandlar inte förebyggande.

För kossor finns det också nackdelar med att vara KRAV. En grej som brukar framhållas som fördel är att kalven får gå med sin mamma 3-4 dagar efter kalvningen istället för kanske 1 dag som i "vanlig" produktion. Vilket tyvärr bara stärker bandet mellan kossan och kalven så det blir en otroligt mycket jobbigare separation…

Däremot så är det ju högre krav på utevistelse för KRAV-djur tex, vilket såklart är positivt, plus att jag tycker att bara miljö-grejen gör att det är värt det ändå.

Den värsta produktionen av alla är fågel tycker jag, så där är jag allra mest noggrann med att alltid köpa eko-ägg. Har tyvärr inte hittat den där ekologiska kycklingen i stan än (bosarp tror jag) trots att jag kollat där det skall finnas… :( Tyvärr är fågelhanteringen ganska hemsk ändå, tex så slaktas ekologiska värphöns på samma slakteri som vanliga och det är verkligen vidrigt, värsta stället jag varit på och då har jag ändå sett en del. När vi var där så var det just eko-hönor som slaktades, och dom såg verkligen inte roliga ut, knappt några fjädrar kvar osv. Dessutom var dom lite större än vanliga hönor så det blev värre för dom i själva hanteringen också. Usch.

Sorry för too much information…

Tisdag
0

Har din syrra verkligen koll på sina egna matkostnader? Det är vanligt att man inte vet hur mycket pengar man gör av med om man handlar för små summor ofta. Jag tycker inte 2000 kr låter mycket. Det är också dyrare att leva som singel, är man två eller fler blir matkostnaded per person ofta lägre.

Sugiyama
0

För miljön och djurens skull väljer jag närproducerat och ekologiskt i möjligaste mån. För min egen skull väljer jag det samma för att få mer näringsriktig mat och slippa få i mig rester av olika bekämpningsmedel. Vill man ha maten full av kemikalier och tillsatser så kan man säkert pressa ner matkostnaderna rejält med frågan är om man vinner på det i längden. Många människor dras med sjukdomar med difusa symptom som man inte hittar någon bot på. Man kan fundera på hur mycket av dessa som beror på maten.

TjockaBerta
0

2000 i månaden är inte mycket för bra mat. Jag tror också att din syster missar att räkna in en hel del i sin månadskostnad.

Jag fundera på att gå över till Eko och Krav. Jag har aldrig brytt mig tidigare men blev så besviken här i veckan när jag köpte kvisttomater som bara var vatten. Dyrt vatten.

Hittills har jag köpt närproducerat kött och chark och ostar och pålägg utan tillsatser m.m. Där är det en väldig skillnad på kvalitet och smak utan att priser är speciellt mycket högre.

En granne har i hela sitt liv ätit ekomat och hon säger att smakskillnaden är enorm. Är hon någon gång tvungen att köpa "vanlig" frukt eller grönsaker tycker hon att det smakar jätteilla.'

Är smakskillnaden så stor? I så fall ska jag byta genast även om det kostar mera.

>>>Malum domesticum<<<

Sindri
0

Jag tycker inte heller att 2 000 är så mycket om du har ett ensam-hushåll. Är du student eller lågavlönad är det kanske mycket pengar, men du får valuta för dem.

Sedan kan du ju tänka på att som LCHF-are så lägger du inga pengar på onödiga fikor, en öl på stan, chips till bion eller glassar på sommaren. Räknar man in allt detta i sitt matkonto hamnar man nog på mycket mer än 2 000 även om man lever på billiga kolhydrater.

För att inte tala om vad sjukvårdskontot (åtminstonde så småningom) kommer att komma upp till, kostnad för att vara sjukskriven mm mm.

Visst märker jag att vissa grejor kostar mera nu, men förr handlade jag massor med  frukt och grönsaker vilket ju verkligen är dyrt om man köper ekologiskt. Och väldigt mycket hälsokost-produkter relaterade till förkylningar. Det kontot är väldigt litet nu!

nicesandra
0

Ni har rätt. Ni har rätt, det är fantastiskt! Egentligen handlar det inte om att jag lägger för mycket pengar på mat, det handlar om att jag har insett mina ekonomiska begränsningar och att jag är frustrerad över att eko-mat skall vara så mycket dyrare. Och kanske att jag behövde lite pushning från er för att fortsätta. Tack ! :D

Och hur många gånger har jag inte tänkt "jag lägger i alla fall inga pengar på fika och godis, glass och läsk (=socker!)" när man räknar med det kommer nog min syster också upp i 2000 ;)

och det är ju en investering i hälsan. en enda sjukdag har jag haft sen jag började med LCHF för 16 månader sen. min syster och hennes sambo blir förkylda hela tiden! hm, jag lägger hellre pengar på riktig mat än förlorar dem i karens och sjukdagar

men är det någon som vet hur det är med eko-hönsen? är det bara ekologiskt foder de får, eller får de gå fritt? inomhus, utomhus?

Skrufs
0

#16 Google is king… ;)

KRAV-höna