Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 6708 ggr
ESlchf
0

varför extrem hunger trots högt intag av mat?

Hej. Nu har jag en nybörjar fråga som kanske också kan verka lite märklig. jag tycker att jag idag har ätit mer än jag brukar göra annars (dvs. innan LCHF) och maten är ju dessutom väldigt kalorität. detta är vad jag har ätit idag:

2 ägg med smör. kaffe

150 gr bl.färs stekt i smöt tillsammans med spenat.

2-3 smörbollar (chokladbollar gjorda på smör,kokos,kakao&kaffe)

ca 200 gr entrecote med smörstekt salladskål.

diverse kaffe och the mellan måltiderna.

trots detta hade jag sug på kvällen. men de försökte jag ignorera eftersom min kcal kvot var gott och väl fylld. det visade sig dock senare på natten att detta sug var hunger och nu kl 1 kan jag inte låta bli att springa till kylen och äta några slevar köttfärssås och dricka grädde.

Detta tycker jag är märkligt, allt jag har hört är att lchf kost ska vara mer mättande, men nu är jag hungrigare än någonsin. är det mitt sockersug som spökar? eller kan det vara ämnesomsättningen som spurtar nu när jag äter mer och regelbundet än förut?

Wtn3
0

Om du nyligen börjat med kosten är det snarare sug du känner, hjärnan är van vid att drivas på socker och när den inte får något socker signalerar den åt dig att äta, fortsätter du då att inte äta socker signalerar hjärnan återigen att den vill ha mat, räkna med att det kommer vara så i några veckor, tills din kropp lärt sig att drivas på ketonkroppar och bilda glukos av proteinet och fettet du äter istället. Det är rätt vanligt att många äter som hästar i början, för att sen kunna bli mätta av relativt lite.

Wildrat
0

Extrem hunger är inte ovanligt i början. Det är bara att bejaka och det brukar lugna ner sig efter ett kort tag. Så vitt jag vet så är den längsta hungerperiod nån haft ca två veckor…

Kalorier behöver man inte bry sig om annat än för att se till att man inte äter för lite.

camsve09
0

Jag kan vara mer hungrig periodvis. Då äter jag mer mat. Glad

#1 och 2 har gett bra svar, tycker jag. hoppas du känner dig lugnad efter att ha läst dem.

Effie
0

"Vanliga frågor och svar" (som jag hoppas du läst; där står mycket) hänvisar till den här tråden vad gäller hunger i början. Och jag håller med Wildrat: Ät.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Fettdieten
0

Hunger under den första tiden kan också bero på att magen inte får lika mycket mat som den är van vid. Det här beror på att fett mättar bättre än kolhydrater och då är det inte ovanligt att magsäcken kan få en mindre volym mat än vad den är van vid. Eftersom hungerskänslorna inte bara styrs av vad vi får i oss näringsmässigt, utan även också bland annat av hur full magsäcken känns, kan därför ändå hunger uppstå, trots att vi egentligen fått mer mat än vad vi behöver.