Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 5662 ggr
TaXiChicK
0

Äter jag för lite fett??

Jag har kört Lchf i tre veckor och första veckan gick jag ner 2,5 kg! jippi!!

Men…jag var då hemma o vabbade. Det var ju inga problem att få isig fett när jag var hemma men åter tillbaka i min taxi så funkar det inte att få sig fett:-((

Jag är tillbaka på ruta ett!

Min frukost (05,30)idag: 2 ägg med majonäs

andra frukosten (9,30): 2 ägg med bregott

12,30: 2 finncrisp med bregott och lite keso

Middag: köttfärsås med kokta grönsaker

efter att ha läst andras inlägg här så inser jag att jag nog får i mig för lite fett, eller?? är det därför jag är tillbaka på ruta ett??

Vad har ni andra med er för fett till jobbet?

Jag som "bor" i bilen och inte vet när jag kan får tid att äta behöver lite råd o tips!!!

//

TaXiChicK

[stuxen]
0

Du äter altså 4 ägg med något fett till.
2 finncrisp med lite fett och lite keso.
Köttfärssås, och grönsaker.

Jag tycker det låter som lite mat men nu ver jag inget om vad lite är för dig.
Och hur mycket köttfärssås du äter och vad den inehåller.

Låter i mina öron söm väldigt lite mat. Även lite lite fett.
Men jag vet inte.

TaXiChicK
0

ja detta är vad jag hunnit med hittills idag, köttfärsen är det grädde o smör i. Jag vill ju ha i mig mer men hinner inte….nötter har jag med mig i bilen men det har en tendens att bli för många ju…:-)

vissa dagar hinner jag med äggröra o bacon innan jag sticker på morgonen o det är ju underbart.

Men är det så att om jag får i mig för lite fett så går jag inte ner eller rent av upp?

Nu fick jag i mig en kopp kaffe med cocosfett i:-)

Fiana
0

Första vattenkilona brukar vara lätta att bli av med - skulle nog gissa att det är större risk det är för mycket kolhydrater för dig beroende på vad för grönsaker du har till och i köttfärssåsen i och med finncrispen - och speciellt om du också äter nötter

MatsL
0

Jag tycker du ska ta det lugnt och se vad som händer på lite sikt. Du verkar äte mycket fett i förhållande till totalintaget. Kanske till och med för mycket, det finns oftast ingen anledning att anstränga sig att äta mer fett. Kolhydratnivån är knapppast heller något problem med om du är frisk. Om du är någorlunda normalviktig ska du heller intre vänta dig något ras.

Zepp
0

Det är altså inte mängden fett som är avgörande, utan fettets andel av ditt energibehov.

Grejen är att fett ersätter kolhydrater, varken mer eller mindre, och man skall äta sitt energibehov, varken mer eller mindre.

Enegibehovet varierar och brukar hos friska emanera i hunger/mättnad.

Sen så beror väldigt mycket på ditt utgångsläge.. huruvida du är överviktig och/eller insulinresistent.

Vill det sig väl, och kroppen reagerar på lågt blodsocker/insulin, så är det inte helt ovanligt att kroppen använder en del av fettdepåerna mellan måltiderna.

Och har man väl tilltagna fettdepåer som kroppen villigt använder så är det inte helt ovanligt att aptiten sjunker.

Stressig vardag är ett hinder för sunda matvanor för de flesta utav oss, dels stressen i sig och sedan att man inte riktigt hinner eller orkar laga/äta det man borde.

Man får helt enkelt göra det bästa utav situationen.. dels så kommer du att stå dig längre på en fettbaserad kost, vilket inte är helt fel när man inte riktigt vet när man skall äta nästa gång.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.