Lite deppig och tröstätit (dock lchf....)
Hej,
Söker lite stöd här. Jag har inte haft någon bra dag idag alls. Inget glad (inte mig själv alls) och då äter jag, oj,oj, jag har väl ungefär dubblat mitt energibehov idag, och då har jag inte ätit middag ännu
. Det har dock inte varit några kolhydrater (i förhållande till mängden mat) att tala om så det kanske kan ses som positivt ändå…. Min energifördelning ser ut som diagramet nedan. Hur illa är detta egentligen? Kan jag ha såna här dagar ibland eller kommer jag att lägga på mig så sakterliga pga det höga energiintaget…? Jag är helt klart en "emotional eater"…..
Detta är min första allvarilga ätardag, började med denna kost för 3v sedan. Någon mer som har ätardagar ibland?? Hur har ni hanterat detta?
Tacksam för svar, tips och råd. Mvh/Sofia73
Vad vinner du på att dra ner dig? -Ingenting. Tvärtom grundar du för en stress i kroppen som kan få dig att äta mer och/eller fel.
Äter du mer en dag äter du mindre en annan dag. Kroppen känner av intaget och reglerar hungern därefter. Så det finns inget att bekymra sig över. Fokusera hellre på att träna dig i att ta det lungt, hitta verktyg.
Jag har också gått runt hela dan och småätit. LCHF, visst, men känns fel. Fast nu när middagstiden nalkas känner jag mig inte hungrig så det stör mig egentligen mest att jag ätit "för tätt" under dan, föredrar att dela upp det under dagen…
Kefft att äta när man är ledsen, eller hur? Först tappade jag helt aptiten men den kom tillbaka. Nu ska jag lappa ihop mig med en skvätt whiskey i thét. Hoppas även din dag blir bättre.
CarnageCandy - Ja usch of fy för småätande. Jag hanterade det hela med en analys och så valde jag bort middagen. Kände efter på allvar och var ju verkligen inte hungrig.
Har dagens träningspass kvar också så jag kan räkna av lite där med :)
Jag har gjort en snabbanalys och rannsakat mig själv. Tror jag hittat den egentliga källan till mitt "överätande" idag. Jag har druckit på tok förlite vatten! Förväxlade säkert en hel del törst med hunger nu när jag kände mig deppig.
MimLan - Helt rätt, så stor skada kan väl en dag inte göra? Och nu är det inget at gräma sig över.
Imorgon, nya tag! ;)

Alla de där vardagliga påfrestningarna kommer knappast att försvinna för att man ändra kosten.
Det viktiga då kanske är att inte falla tillbaka i gamla mönster där man äter en massa onyttiga saker?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp- nej jag resonerar så också. Hellre några ostbitar förmycket än ett par nävar chips som brukade slinka ned förut….
Tror och hoppas att kroppen inte får för sig att suga åt sig allt fett jag ätit idag. Men skulle så vara fallet. Må så vara hänt det är bara att skylla sig själv och ta nya tag.

Tror inte att du och jag är de enda som upplever sådana besvär.. tror tyvär att det är en mänsklig åkoma som drabbar de flesta.
Men det är iallafall synd att låta det förstöra metabolismen.. när det finns mer LCHFiga tröst att stoppa i munnen.
Iallafall så går jag numera alltid upp på den mörka årstiden och ner på den ljusa.. man får hopas att det försvinner något kilo varje år.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har sådana dagar emellanåt - är gammal bulimiker och ibland slår det slint el jag får en blackout och vräker i mig. Eller så orosäter jag för att döva känslor. Alltid ok LCHF-mat så fördelning är inget problem - det är själva känslan av kontrollförlust och avsteg från planen som stör mig.
För mig triggas det nästan alltid av att jag ätit för lite dan innan eller slarvat m frukost el lunch, blir vrålhungrig och äter allt som jag hittar.
Vad gäller viktnedgång så har jag gått ner ändå - sen hade jag nog gått ner snabbare utan dessa hetsätningar.
Försöker att inte stressa upp mig för mycket över att det händer utan istället reflektera över vad det var som triggade - och sedan försöka undvika triggern i framtiden.
Efter snart 2 år med LCHF känner jag också behov av att småäta på kvällarna. Igår blev det macadamianötter. Ost är väl bättre men jag var sugen på något knaprigt. Det gäller bara att ladda upp med LCHF-snacks så man inte trillar dit på annat.