Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 9122 ggr
[stuxen]
0

Hjälp! Knakande knä.

Hej när jag cyklar knakar mitt ben.

Det är inte bara en känsla utan man hör, knik knik knik knik. Det gör inte ont men det känns väldigt konstigt och osunt.
Började masera benet samtidigt som jag syckliad och det funkade ganska bra, hämtade lite olja och fortsatte och maserade knät i ca 5-10 min. Och cyklade sedan totalt i     1h 30min utan problem men när jag inte maserar mitt ben kinkar och knakar det.

Tips tankar tack.

Inkanyezi
0

Det kan handla om artros, och en lämplig behandling är att under en månad ta glukosamin, som finns receptfritt på apoteket, drygt en hundring för nittio kapslar (tre om dagen). Behandlingen kan upprepas efter ett par månaders uppehåll. Det är ett kroppseget hormon, som smörjer lederna.

[stuxen]
0

#1 Tack för tipset.
Funderar dock på hur troligt det är att ha artros när man är så ung som jag.
Har inte paserat 25 ännu.

Kan inget om dessa saker.

Inkanyezi
0

Jag tror inte att ålder har stor betydelse, inte för att jag vet när det gäller människor, men hundar har jag varit med om att de haft artros vid två års ålder. Det är viktigt att hålla leden i rörelse om det är artros, eftersom ledbrosket inte har någon cirkulation, utan suger in vätska efter belastning. Träning ger bättre resultat än vila. Intermittent belastning, som att gå, är bra för knäna. När du cyklar (säsongen kanske är över nu) bör du ha stor sadelhöjd, så att du sträcker ordentligt på benet i nedersta pedalläget och inte böjer knät för mycket i det översta, för att belastningen inte ska bli olämplig. När du står, så ska du stöda växelvis på benen, för att växla mellan att belasta och avlasta leden (till exempel när man diskar). Och eftersom massagen uppenbarligen funkar, så fortsätt med det.

gun92884
0

Mina knan har knakat och knastrat hela mitt liv … varje gang jag bojer mig ner sa later det. Nufortiden bryr jag mig inte om det.

Jag raw feed men ger mina hundar (Airedales) Glucosamine/Chondroitin kapsyler varje dag tillsammans med MSM och Ester-C. Ester-C ska visst hjalpa till sa upptagningen blir optimal. Dar far man akta sig sa det inte blir diarrhea.

Yucca i puder form ar ocksa en naturlig form av inflammationshammande som man kan ge tillsammans med t ex keso eller yogurt for battre upptag.

Sindri
0

Mina knän har också knakat så länge jag kan minnas. En gång frågade jag en läkare och han sa bara att jag skulle se det som en sällskapstalang!!Glad

[stuxen]
0

#1, 2 ,3 , 4 , 5

:*( Fan vad ledsen jag blir, har inte haft såhär mycket problem förut, eller kanske ignorerat det förut, men idag kan inte jag cykla på tränings cykeln.

Knäer spökar för mycket.

Skit. Skall testa lite senari igen men detta var inte bra. får la överväga gymet i stället.

:*(

Tack för era svar.

[stuxen]
1

Jag har fått ändra tacktik nu, och får börja köra sittup och armhävningar. Inte riktigt vad jag vill men det får fungera tills jag skaffar gymkort.
Synd på cykeln bara men men, får la slänga upp den på lokus.

Ko även på att hela mitt liv har min rygg hoppat och knakat när jag köra sittups kanske samma problem vem vet.
Borde inte LCHF ha av hjälpt detta?

Sindri
0

Jag tycker du skall kontakta en duktig sjukgymnast som vet mer än en läkare om hur kroppens delar samverkar och funkar.

Kan du få komma till en idrottsläkare kan det ju vara ett alternativ, men en sjukgymnast kan hjälpa dig att träna det som behöver tränas.

Man kan råka ut för tillfälliga saker. Du har inte övertränat?

[stuxen]
0

Ingen överträning här inte, tror det är något annat galet.
När jag tänker på det har jag knakat relativt mycket hela livet när jag cyklat och gjort sittups.

Men det har inte stört mig nämnvärt har ju tänkt på det men inte brytt mig.
Nu är det dock en annan cyckel vilket gör att jag får svårt att cykla alls när det hoppar och har sig.

Skall kanske testa med ledmedicinen ett tag.
Men vi får se.
Det stör ju mig inte i livet i övrigt utan bara vid träning så kanske bara skall byta träning.
Till gym eller cykling vi får se.

Inkanyezi
1

Man brukar inte märka särskilt mycket bättring av glukosamin förrän efter en vecka ungefär, men man ska inte sluta ta det då, utan man håller på en månad. Sedan gör man uppehåll och kan upprepa kuren om det har gått ett par månader. Överdriv inte vare sig vila eller träning. Rörelseapparaten är till för att vara i rörelse, så man ska inte hålla sig helt stilla vid såna problem.

Men en sjukgymnast är inte fel; du kan kolla med läkare också; det går att undersöka knäet för att se hur det står till med ledbrosket.

[stuxen]
0

#10 Köper det nog i morgon och ser vart det leder.
:D

KarinJ46
0

# TS har du cyklat regelbundet länge?

Jag hade samma problem när jag provade spinning för nåt år sedan. Spinningledaren sa till mig att jag nog hade lite dåligt med "ledvätska" i knäna men att det gick att träna upp om jag fortsatte att cykla regelbundet.

Efter ett par veckors regelbundet cyklande försvann knakandet. (mina knän har alltid knakat t ex när jag satt mig på huk)

[stuxen]
0

Har inte cycklat regelbundet men har cycklat länge.
Det jag märkt är att beroende på cykel och vinkel på benen knakar det mera eller mindre eller inte alls, tyvärr är nog det största problemet denna tränings cykel jag har nu.
Så problemet går nog att lösa med ny cykel eller annan träning.

Vi får se.