Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5175 ggr
ESlchf
0

ny lchf:are, bra matsedel?

Hej hopp.

Jag är en (totalt) nybliven lchf:are, som här hoppas kunna få lite feed back på en dags mat. tänker jag helt åt skogen eller ser den skaplig ut? jag siktar på viktnedgång på längre sikt. har i nuläget en ganska kraftig övervikt (ca 15kg).

frukost: 2 kokta ägg, 1 avakado, svart kaffe

lunch: 150 gr bland färs (50/50)+ 200 gr salladskål.

mellanmål: 2 kokta ägg + 1 msk 80% smör.

middag: 2 ägg + 200 gr spenat till en omelett.

enligt minmat.net så ska denna dag innehålla 1235 kcal, 4% kolhydrater,25%protein & 71% fett.

tacksam för svar :)

tankgirl
0

Tänker mer fett. Annars ser proteinet och kolhydraterna bra ut. Om du till varje mål slänger på motsvarande 1 msk fett utöver det du skrivit, så borde du kunna hålla dig mätt.

1235 kcal är för lite för en vuxen kvinna oftast. Jag ligger på 2000+ och går ner i vikt fast jag inte tränar något.

isalu507
0

Hur lång är du? Det där är ju jättelite mat. 1200 kalorier, lite drygt, är långt under vad en normalväxt kvinna behöver på en dag. Tränar du något?

ESlchf
0

är 168, just nu rör jag mig väldigt lite, jag rider annars några gånger per vecka, men nu under vinterhalvåret så varierar de med tanke på temperaturen. :)

Wildrat
0

Tänk mer mat! 1235kcal är alldeles för lite mat. Se till att komma upp i åtminstone 1700, gärna mer.

ESlchf
0

Vad är tanken med mer mat? är det att slippa hunger eller en snabbare viktnedgång? jag har hört att svält ligger på 600 kcal, och att det är först då kroppen ställer om sig.

Ett lägre kaloriintag borde innebära en snabbare viktnedgång?

[annalinnea]
0

Om du blir mätt och nöjd på den matsedeln så finns väl inget skriande behov av att äta jättemycket mer..men lyssna på kroppen så känner du nog om du behöver mer :)

För egen del tycker jag att lite smör, sås, eller ost gör mycket till så det kan ju vara ett tips om du tycker att det blir lite torrt. :)

Zepp
0

Skillnaden mellan kaloribantning och hormoniell bantning är att man låter kroppen själv bestämma i vilken takt den vill släppa på fettet.

Annars så går det hur bra som helst att tvinga av den en hel del.. tills den slår bakut, sänker ämnesomsättningen och tvärhåller på energidepåerna.. då mår man heller inte så bra.

Bäst är att låta kroppen bestämma genom hunger/mättnad.. och är man frisk och äter mat som inte stör de mekanismerna brukar portionerna minska helt automatiskt.

Sen så blir det lite lätt fixeringar med att väga o mäta, bäst är att ha ett avslappnat förhållande till mat och ätande, lära sig nya ögonmått.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ESlchf
0

jag ska tänka på det :) tack så mycket!

ESlchf
0

Nu kommer en till fråga, ni kanske tycker jag är helt puckad nu, men alla är nybörjare nån gång:

hur gör ni med the? är det någonting som ni räknar in i era matsedlar? hur räknar man isåfall kcal på the? jag tänker specifikt på mitt favorit the, det är ett the från friggs som heter applepie, innehåller bl.a. 20% krav äpple, kanel & vanilj. är detta någonting som man borde vara försiktig med? är något the fritt? :)

Wildrat
0

Svält är ett väldigt svävande begrepp. Ancel Keyes (fadern till mättat-fett-hysterin) forrskade på svält runt andra världskriget. Forskningsobjekten fick en svältdiet på 1600-1700kcal!

Med tanke på att rekommendationen då för en normalperson (man?) var 3000kcal så är det ju svält men idag är det nästan ett normalintag.

Allt under det du gör av med på en dag är eg svält men var gränsen går är svårt att avgöra själv. Hunger och mättnad är indikatorer hos en frisk människa men den som har bantat mycket eller liknande har oftast förstört sina signaler.

1235kcal är iaf väldigt lite. Bara snäppet över VLCD (very low calorie diet). Det kan vara ok men om du blir hungrig eller till och med mår dåligt så är det för lite. Det finns dessutom en risk att du drar ner på din ämnesomsättning när du äter så lite och därmed inte går ner i vikt alls och till och med riskerar att du blir sjuk.

Tecken på att man äter för lite är bla hunger, yrsel, dåligt humör, frusen, illamående…

ESlchf
0

tack :) jag har följt råden och slängt in en matsked smör på salladskålen och frukosten och tänkte även en till middag. så då är jag vips uppe i ca 1600 kcal :)

[CarnageCandy]
0

Att äta fyra ggr per dag låter bra tycker jag. Men dina måltider verkar rätt trista alltså… ingen grädde, ost, smörstekta saker? Det är ju det som gör LCHF extra fantastiskt :)

Om du gillar omelett och om du gillar kött, så kan du ju göra riktigt smarriga omeletter på mkt smör, en skvätt grädde, skiva upp lite bacon eller en god korv, och riva ner ost och låta det smälta med på slutet… gärna även med spenaten i då, det är både snyggt, gott och näringsrikt! Det fina med kalori-/matdagsintaget är ju (har jag lärt mig efter "normalkost", LCHF, kaloriräkning inkl. lite kolhydrater, samt LCHF igen) att det regleras av sig självt, man äter sig mätt och sen behöver man inte mer. Kroppen fixar det utan att man behöver tänka så mkt, perf!

ESlchf
0

tack för tipsen :)

Det låter ju väldigt bra de där med att kaloriräkningen sköter sig självt :) men dessvärre har jag svårt att tro att det funkar på mig, därför tänkte jag räkna kalorier rätt noga nu första 2 veckorna för att lära mig ordentligt vad som är en normal dags intag, och sedan efter det våga känna efter ordentligt vad kroppen säger :) jag tror nämlign att mina ögon och smaklökar har tagit över de som kroppen borde sköta lite för länge nu :)

Ingen som vet någonting om te? Nån mer än jag borde väl gilla de? :D

Wildrat
0

Om du föredrar att räkna så räkna så här istället: 1-1,5g protein per kilo kroppsvikt (2g om du rör på dig mycket), en kolhydratmängd (20g är bra att börja med) och sen fett, minst lika mycket som proteinet och kolhydraterna tillsammans eller tills du blir mätt/kommer upp i lagom med kalorier.

Räkneexempel: 75-112,5g protein (75kg i vikt), 20g kolhydrater och 95-132,5g fett. Det blir 1235-1722kcal. Den övre kalorimängden är att föredra…

Det finns vissa här som behöver äta runt 3000kcal för att gå ner i vikt och är du en av dem kommer din vikt stå still om du äter för lite.

Te är ok att dricka, det är mjölken/grädden till som brukar vara bekymret.

ESlchf
0

tack :) jag tror jag börjar få lite mer klarhet. det är svårt att hänga med i alla resonemang i början. :)

Det kommer nog ta ett tag innan jag får kläm på det här, men jag försöker läsa så mycket jag kan sen får jag väl helt enkelt pröva mig fram :)

chrand
0

Det finns många här på forumet som måste hålla koll på mängden mat annars går vi upp i vikt. Det är gott att äta och maten är väldigt energität.

Zepp
0

Te/kaffe är färgat vatten, även om det kan påverka på marginalen.. men det finns annat som är betydligt viktigare att hålla koll på.

Är man lagt åt det hållet att man vill räkna så är det inget fel på det, men då skall man räkna som Wildrat skriver.

Om inte annat kan det vara bra att se till att man inte får i sig för lite av vad som helst.

För att du skall förstå hur vi tänker skall jag tala om för dig vad vi syftar på, vi behöver en viss mängd essentiell näring i snitt under en lite längre period.

Basen är protein, det är dina byggstenar, för muskler, hormoner, signalämnen och lite annat.

Sen beöver vi essentiella fetter, vilka är de sk O-3 och O-6, för dina eikosanoider, vilka är hormoner som bverkar på cellnivå, och vi behöver väldigt lite sådana, men de skall vara i balans.

På det behövs rimliga mängder vitaminer, och de flesta finns i animaliska livsmedel. förutom c-vitamin och folsyra vilka vi oftast får från vegetabilier.. iallafall om man inte äter lever så ofta.

Mineraler skall vi oxå ha i oss och de finns som regel i rätt proportioner i animaliska livsmedel de oxå, och i grönsaker, nötter, mejerier.

Sen så kommer vi till det som du så gärna räknar.. vi behöver energi för att hålla kroppen igång så vi orkar med dagen, äter man en ketogen diet så föredrar man fett som främsta energikälla, förutom de kolhydrater man får i sig och det protein som används för att bilda glukos.

En vanlig nackdel av att ligga för lågt i kalorier är just att mer protein används som energi i stället för att bygga och underhålla dina muskler.

chrand
0

#17 Men om jag är en van fettförbrännare, varför ska då min kropp börja ta av musklerna vid ett litet energiintag? Är det inte det som är hela vitsen med LCHF? Alltså att spara musklerna och använda lagrat fett istället. Och är det inte därför många testar att inte äta så ofta?

Zepp
0

Jo, är man van fettförbrännare tas mindre utav proteinet för energi, men som regel har vaje kropp en gräns för hur mycket fett som kan plockas ut ur depåerna per tidenhet.

Och för många utav oss så hade vi inte lagt på oss om den mekanismen inte hade varit nedreglerad.

Det behövs inta tas utav musklerna, utan kan lika gärna tas utav det protein som vi äter och som annars skulle ha gått till att reparera och bygga musklerna.

En stor del av tanken är just som du säger.. att uppregglera fettförbräningen och lipolysen så att vi lättare tar utav lagrat fett, och om det fungerar bra även sänker aptiten.

Det finns framförallt ingen matematisk formel som säger att vid x antal kalorier, x mängd fett så tas inget utav musklerna.. bäst är om man är i samklang med sin kropp och det mesta regleras av aptiten.

Men det är som sagt ingen nackdel att göra lite överslagsberäkningar av både kalorier och proteinintag.

Hur kollar man då om det är fett eller muskler som används som energi.. ja det är lite lurigt, för om man sänker kaloriintaget och minskar i vikt kan det lika gärna var muskler som fett som minskar.

Det bästa är väl ändå att se om man minskar på rätt ställen.

För om din kropp drar 2000 Kcal per dag i snitt och du äter 1500 så skall man veta att den tar detta från någonstans.