Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9085 ggr
[anod]
0

fråga om mandelkvarn

hej alla lchf medmänniskor. är det nån som har ett bra tips på nån form av elektrisk kvarn som man kan mala mandel på ? har sökt på nätet men får bara fram handdrivna. brukar mixa men det blir ju inte samma sak. har svårt att klara dom manuella pga värk i händerna. har funderat på om man kan använda elektrisk kaffekvarn, är det nån som vet ? tacksam för alla tips

Jerker63
0

Det finns ju rivtillsatser till matberedare. Det är blir ju samma kvalitet på det som med den handdrivna.

[Pennylane1]
1

finns det så små rivtillsatser till matberedaren, som mandelkvarnen har? Inte till min Philips i varje fall! Där funkar det bäst att finhacka med kniven. Men det blir långtifrån så fint som med mandelkvarnen.

Jerker63
0

#2 Det gäller nog bara att hitta rätt matberedare.

MissMullig
0

magic bullet tvins eller tv shop.,eller så finns variant på ellos eller halen, Öb har  ibland

[Pennylane1]
0

jag har en magic bullet men jag tycker inte den klår min gamla hederliga mandelkvarn, den saknar "påmataren" men funderar på att gå till myrorna eller röda korset och se om det inte kan finnas någon där. Antingen hel mandelkvarn eller bara påmataren.

MissMullig
0

#5 tänker inte du på en handriven kvarn nu?

[Pennylane1]
0

jo just det… glömde läsa första inlägget ordentligt!

[Stella69]
0

Jag använder Brauns elektriska kaffekvarn, funkar jättebra.

Men det blir inte riktigt som mjöl utan mer som "mandelsmör", lite kletigt.

[Pennylane1]
0

precis det upplever jag med bulleten också, inget mjöl alls. Beror väl vad man ska ha det till hur pass bra det funkar.

[anod]
0

har försökt med matberedarens rivskiva men tycker att mandlarna "ramlar" igenom när dom är rivna till hälften. använder verkligen de flesta handdriven kvarn, eller köper ni färdig malt? kan det finnas någon el permesankvarn ,hjälp mej med ideèr

[Stella69]
0

Om du har en stavmixer, typ den här, så kan du använda den lilla behållaren med två knivar.

Nu runt jul säljer Lidl mandelmjöl billigt, bra att bunkra upp.

MissMullig
0

Min magic bullet variant från Elleos eller Halens funkar alldeles utmörk blir ett fint mjöl med den

Inke
0
gun92884
0

#8, #9

Jag anvander ocksa Braun coffee grinder … forsok att ta med en 1 tsk Pofiber sa blir det inte kladdigt. Ett annat satt ar ocksa att rosta mandlarna i ugnen forst; det torkar ut dem sa det gar lattare att mala dem. Jag lamnar skalen pa, smaken blir fylligare.