Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 8779 ggr
savonit
0

När kommer kh fattiga chips

När kommer kh fattiga chips,

borde ju inte vara helt omöjligt.

Och populärt borde det vara.

maxiq
0

När det finns tillräckligt med pengar att tjäna på det så kommer det. :-P

De får nog lära sig fritera rättika eller något liknande först…

Hanveden
0

Torkat renkött i tunna skivor är väl de bästa chips man kan tänka sig…

mLCHFh  Cool  .

starhawk
0

Det finns väl redan? dom där friterade fläsksvålarna är väl som chips? tyckte inte om dom så dom är säkert som chips, för det tycker jag inte heller om

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

MatsL
0

Problemet med att skapa sådana chips är att uppmanar till gamla ätmönster. Att bara byta ut innehållet lockar till återfall i kolhydratkonsumtion.

[Pennylane1]
0

det där tycker faktiskt jag är rena struntpratet! Varför skulle man lockas till kolhydratskonsumtion för  att det finns kolhydratfria alternativ?

[Sias]
0

Ja, varför inte kolhydratfattiga chips, likaväl som matbröd, fikabröd, desserter, glass, m m med lågt kh-innehåll.

Frågan är väl bara VARFÖR de ska finnas. Om det är för att så långt det är möjligt försöka hitta alternativ till ätbart som man av gamla, djupt rotade vanor alltid ätit, och helst inte vill avstå från, sånt som är starkt förknippat med speciella situationer, seder/vanor/rutiner

Jag tror att alternativ-chips - för vissa - kan bidra till att djupt rotade - icke hälsosamma - ätmönster hålls vid liv, på samma sätt som matbröd, fikabröd,  m m kan göra det. Göra det svårare att bli fri från dessa ätmönster, skaffa sig nya bättre, hälsosammare. Vanans makt är enormt stor!

Bästa alternativet - ersätta chipsen med något helt annat. Skaffa nya vanor!

[Pennylane1]
0

fast om man nu gillar chips nån gång emellanåt, man måste ju inte ana ätstörningar överallt!

yvonnel
0

Jag gjorde ett experiment för ett tag sedan, trodde att man kunde tvätta/laka ur stärkelsen.

Det lyckades inte med skivor av potatisen som jag köpte, kanske det går med mer mjöliga potatisar och riktigt tunna skivor.

Men jag tycker egentligen att det är ganska dumt med chips även om själva experimenterandet är lite kul.

savonit
0

Nu tänker ju givervis inte jag på potatis chips, utan något runt chipsigt gott, typ smaksatta fläsksvålar.

hallonlove
0

Det finns redan smaksatta fläsksvålar om jag inte minns fel :)

[Pennylane1]
0

var då!? Har jag aldrig sett!

savonit
0

Inte här i alla fall vi har knappt fläsksvålar.

yvonnel
0

Jamen, du Savonit, det kan du väl göra själv. Svål finns ju att köpa, det är väl bara att skåra den i rutor och lägga in i ugnen på 175 grader, hur lång tid beror på tjockleken men kanske 1 timma. Kanske öka värmen lite extra på slutet för att få den riktigt knaprig, men passa den då.

MissMullig
0

#10 #11 det är kolisar i de kryddade svälarna som säljes på butikerna

MdM-Cernita
0

Nä det finns kryddade svålar på Netto utan kolisar små påsar.

[Pennylane1]
0

har inte sett på Netto heller! Får leta lite!

skogs-tolva
0

Jag hittade dem på Netto, personligen tyckte jag inte de var något vidare…

Hundarna blev dock lyckliga Cool

Ibland smakar dessa svålar unket och mag-revolterande….

Ibland kan man ha tur och hitta fräscha 'flaeske svaer'….

carrobo
0

Kan varmt rekommendera att ni finriver permesanost och lägger små högar på bakplåtspapper. In i ugnen 225 grader och passa dom noga. Ta ut dom när dom är gyllenbruna och låt ostchipsen "svetta av sig" på hushållspapper. Underbara!!!

Likadant kan man göra med riktigt tunnskuren italiensk salami eller skinka. Jättegott!!

Lycka tillGlad

yvonnel
0

Jag såg en filmad länk om hur man gör såna där svålar i USA av svinsvål som kommer i stora lådor, från Italien bl.a., tror det var 40.ooo kg per dag som gick igenom fabriken.

Hela hanteringen håller säkert mot ev. kritik, säkert har dom något "hållbarhetsmedel"  att indränka svålarna med.

Industrin är som vanligt helt enkelt fantastisk.

ICA Maxi och Kvantum har väl fortfarande manuella charkdiskar där man kan köpa färskvara eller åtminstone beställa.

Tisdag
0

Köpt smaksatta fläsksvålar i Sverige (citygross), de smakade sådär. De smaksatta jag köpt i USA var dock godare.

hallonlove
0

Jag köpte min påse på netto och påsen är på 75 g.
Näringsinnehåll 100g är
protein: 44 g
kolhydrat: 0-1 g
fett: 50 g

Det är barbecuesmak på dessa. Jag har aldrig ätit utan smak och detta är min första påse. Åt några nu och det var ganska goda :) Inte samma sak  som chips och sådant men det får man förstå.

MdM-Cernita
0

Rekomenderar att man kolla datum, i "min" Netto så finns det påsar med dåliga datum, iom att de är så feta härsknar de fort.

De är av en helt annan sort än andra märken. De har späcket kvar, lite i konsistensen som mördegskakor.

MissMullig
0

"15 och #21 vilket märke är det på de påsarna?

hallonlove
0

oj, det vet jag inte. Men det är en liten påse från netto! danskt märke tror jag.

MissMullig
0

#24 det säger inte så mycke d det inte fins Netto i Sthlm. Kan du efterforska det åt mig?

hallonlove
0

okej nej tyvärr.. men det finns säkert på större mataffärer. bara ut och leta :)

MissMullig
0

Ja det är ju inte lätt då det sällan finns fläsksvålar överhuvudtaget

Zepp
0

Tror det finns kolhydratfria, fettfria, fiberfria chips redan.. ta lite salt på tungan och tänk på något krispigt.

Tror jag skall ta patent på det.. Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MissMullig
0

Zepp

Kan du sända mig en låda då produkten är klar Skrattande

[Pennylane1]
0

salt finns ju redan, det var konceptet han skulle ta patent på Flört fast jag tror inte så mycket på det, antingen fattar man varför folk gillar chips eller så gör man det inte… Zepp gör det uppenbarligen inte!