Någon som gör egen korv?
Såg i tidningen idag att hemlagad korv håller på att bli "den nya surdegen". Trendigare än så kan det visst inte bli! Är det någon här som brukar göra egen korv och kan tipsa om recept?
Vi har i o f s kompisar från Tyskland vilka gör egen korv varje år - JÄTTEGOD - men den är inte helt LCHF-vänlig då den innehåller mjöl… Hoppas därför att det finns ett antal "trendnissar" här som kan dela med sig av sina recept!
Jag köper polsk kielbasa från Taylor & Jones som inte innehåller något konstigt, bara kött, fett, kryddor, rimligtvis bör du kunna googla fram recept.
Javisst gör jag det, gå in här! www.salsus.se tryck på fliken recept, till höger i det gråa fältet under plusmeny har du korvar från olika länder. Lycka till
- Pappa, pappa! Idag var vi hos slaktaren och han hade en maskin som man stoppade i en gris i ena änden och ut kom det en korv!
- Det är väl ingenting. Din mamma funkar precis tvärtom…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Tack för tipset Cegs - där ska jag läsa på!
Har visserligen ingen köttkvarn… men ska se om jag inte kan låna en alt hitta en på Myrorna eller liknande!
#3 maxiq då! Läste litet fel där först!!??
Hur som helst ska kolla in salsus.se när jag köpt köttkvarn.
Taylor & Jones har korvmakarkurser. Jätttrevligt.

Göra korv är mycket lätt, så lätt att man inte behöver recept.
Man tar "fulkött", slamsor, späck etc, av bra ursprung (tex utegris från Hälsingland), saltar in det över natten, ta lite salpeter i saltet. Sedan males det i köttkvarn. Köttkvarn är ett tillägg till köksmaskinen som är lätt att komplettera med.
Man blandar i lite vatten och kryddor och knådar köttfärsen med händerna en bra stund.
Sedan kör man massan i samma köksmaskin, genom ett korvhorn (munstycke) som man har trätt upp fjälster på. Fjälster finns i matvarubutik. Man snör av korvarna med bomullssnöre.
Sedan röker man korvarna i varmrök några timmar.
Korvarna stekes på låg värme i stekpanna. Gudomligt gott.
Titta även på www.wannerdt.com
jag har ett recept, där man använder köttfärs. Tyvärr inte helt LCHF vänligt, men man kanske kan se om det går att göra om. "Smeten" blir ganska styv och går att hantera för hand och man behöver inte varesej korvstoppare eller fjällster utan man rulla in i folie.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Ett tyskt par lärde mig att man behöver inget annat än fett kött och kryddor i korven. Onödigt att krångla till det mer eftersom konsistensen och smaken blev kanonbra.
Jag tror man kan vinna lite smak, speciellt på rökta varianter, genom att syra dem med lite ost eller liknande (får ligga nån eller några dagar).
#6 Skulle vara trevligt att gå på.
#3 LOL 
Jag gör korv ett par gånger om året.
Jag änvänder mig av blandfärs som jag smaksätter med äpple, kanel och vitlök. Hackar även i gul eller röd lök. För att få en lättarbetad smet så häller jag i en rejäl skvätt grädde (får även upp fetthalten) även en skvätt mörk öl.
Vanligtvis smakar jag av med salt och vitpeppar.
Kör allt genom köttkvarnen 2ggr för att sedan fylla korvarna (dvs fjälstret som är uppträtt på korvhornet) bind av korvarna med hushållssnöre (mattvarp). Stoppa inte korven för hårt, undvik att få för mycket luftbubblor i.
Lägg de färdiga korvarna i en skål och strö rikligt med grovsalt på. (låt dra ett par timmar)
Koka dem sakta i cirka 20 min.
funkar finfint att frysa in dem råa.
# 10
Det var nog en ganska ovanlig smaksättning,
är den korven avsedd att vara matkorv?
Kan någon tala om hur man röker en liten mängd om man
ska göra det själv? Kan man kanske göra det i en grill, så som man gör med fisk?
Jag undrar precis detsamma - hur röker man korv på ett enkelt sätt? Funkar det i en vanlig grill? Jag har tittat på recepten på de sidor som ni länkat till här och jag blir så sugen på att pröva själv.
5 kg fläskkött, ibland är det lågpris på fläskkarré och den är bäst som 'korvkött'
salt
svart o vitpeppar
vitlök
mejram, ganska mycket av de två sistnämnda
Mal köttet grovt och blanda ihop till en smet mata på i ett fjälster via ett korvhorn. Knyt ihop i lagoma längder. Koka sedan denna korv och ät den som den är - fantastisk sk polsk vit-korv!
Det där låter ju kul! Vore bra om man kunde använda sin fina hushållsassistent som förr gjorde så mycket deg, äppelmos och marmelad.
Det är en grej som tar emot och det är det där med fjälster!
Men Ankis som man kan rulla verkar bra! Funkar den att röka/koka sedan?
Och - ja hur röker man utan att bygga en uterök??

Jag är ju inbiten rökare numera! Jag köpte en rök för en tusenlapp som säkert kommer hålla många år, ett rökskåp. Men det gäller väl att bo i glesbygd med tanke på all rökutveckling.
Jag lägger in korvarna på gallren i röken och röker på i 60-80 graders värme ca 4-5 timmar. Det ger rejäl röksmak.
Det är en enorm skillnad på rökt korv och icke-rökt korv. När jag gjorde icke-rökt korv så fick hunden äta upp det! Men så gillar jag röksmaken också.
Vad är problemet med fjälster? Moderna fjälster går inte sönder.
Jag tänker mig att man tänder på med briketter som håller lite längre än kol och så lägger man ut ett aluminiumark över/på och strör ut rökspån som utvecklar god röksmak och så förstås korven på galler så högt upp som möjligt.
Kanske får man göra manövern mer än en gång för hållbarheten, eller så kanske man kan koka korven innan röken så som man gör med falukorv men det blir ju olika sorts korv beroende på hur man hanterar detta skede även om korvsmeten är ungefär densamma från start.
Fjälster brukar betyda naturskinn som är lika med tarmar från gris och finns nog att köpa i ett par olika storlekar. Dessa fjälster är tvättade så många ggr att det inte finns anledning till att bli äckelmagad som det nog fanns en antydan till högre upp i tråden. Konstskinn finns också om man vill ha tjockare korv liksom falukorv typ, men om man ska röka så tror jag att naturskinn är bäst för genomsläpplighet.
Ni hör/läser att jag gärna ville vara med och göra/experimentera!!!!!
Så Chapp - bor du långt bort från Göteborg?

Många, många mil från Göteborg… Kanske 80? Mitt rökskåp står på den norrländska tundran.
Mjaaa - jag äter inte inälvor förutom lever i egen leverpastej.
Men det kanske kommer - med motivationen!
# 14 jag har också gjort korv i plastfolie. Det går att koka, (som tur är annars vore det ju rätt meningslöst
) men röka vet jag inte
det blir ju tätt så jag gissar att röken inte kan komma åt att sätta nån smak på det hela.
Någon som har recept på finsk Jaktkorv? Det var min favoritkorv på mackan innan LCHF. Tyvärr så är det en massa skräptillsatser i den färdigköpta så jag kan inte äta den längre.
Om man har kokat den i folie så har den ju fixat formen, har man sedan ett renskrubbat galler så kan det väl gå bra utan folien vid rökningen enligt min idé med grill.
När jag växte upp hade pappa en lite Abu-rök som han rökte fisk i… en sådan borde man väl kunna röka korv i också? (Det ryms ju inte så många i taget, förståss…)
#21 men inte kokar man väl först och röker sen normalt sett? Men det går kanske…
Det är den smaksättning som vi skall göra hemma hos mig i vår.
Vi kan i o för sig göra någon mer också. Kan vara gott att variera sig.
För några år sedan lämnade jag in mina korvar för rökning, det blev mycket gott.
Vi har en liten röklåda, har dock inte provat att röka korv i den. (enbart fisk)
/Ullabritt
Hej! Är det nån som kan förklara skämtet i #3 ? Hatar när jag inte förstår skämt…. Om man stoppar in en korv i mamma, ut kommer en gris….? En bebis då eller? *Arggh*

#25 Ungefär - efter att pappan hade stoppat en korv i mamma så kom det ut en gris….och den som kom med sensationen i första påståendet var just denna "gris" (ungen).
Tack! 

Hmmm - så om jag nu lyckas övervinna det där med tarmarna, blir det kanske rökningen det stupar på.
Minsta och billigaste röken?
Måste man vara ute när man röker?
Om man bara gör en liten sats korv kan man mycket väl köra köttet i matberedare istället för i kvarn eller som flera här har sagt använda sig av färdig färs.
Har man svårt med tarmarna kan man linda in "korvar" i plastfolie och knyta till i vardera ände. Dessa korvar kan man sedan koka med plasten på, stick några hål i plasten, eller så rat man bort plasten och steker dem i panna.
En hobbyrök är inte så dyr och finns i större varuhus eller i jakt- och fiskeaffärer. Man bör vara utomhus när man röker, eftersom det blir rätt mycket rök.
/Désirée
Den minsta och billigaste röken kunde nog vara antingen en lite fiskrök eller en redan befintlig grill. Naturligtvis ska man vara utomhus. Det tar kanske någon timme.
Men denna metod tänkte jag bara som en smaksättning, ska man röka för hållbarhet så tar det flera dagar.

Jag gör all korv själv grill som falu.
har köpt en Bradley rök 6 galler..en investering..
man kan ha i allt man känner för. kantareller ost ska du göra stark korv behövs både chili och cayennepeppar för chilin mattas av.
vi tar av stekar eller fläsk jag har mest viltkött..
att rulla köttbullar och göra korv är lika enkelt.