ska testa fakir
Jag hade tänkt testa på ett par veckor nu med fakir och är inte så speciellt insatt i det mer än att man enbart ska äta kött, fisk, ägg, smör, kokosfett etc men jag skulle vilja få ett par nybörjartips om någon har några sådana..typ lite recept-tips och hur man lätt kommer igång.
Innebär det absolut 0 g kolisar under fakirveckorna (jag fattar ju att nästan inget innehåller 0 g kolisar) men är dessa max 5 g/100 g tillåtna..?
Kom gärna med tips på hur ni som äter fakir äter! 
Fakir "ska" egentligen vara en diet på bara de speciella fakirbiffarna som Skaldeman skriver om (inte det recept han kallar fakirbiffar ibland heller) - som i princip är bara fet köttfärs och kryddor (helst ej salt heller) samt vatten att dricka och en liten kopp kaffe till varje mål. 3 gånger om dagen och inget där emellan. Det är det som är "fakir" så som det myntats.
Däremot har man inkluderat lite varianter där man använder andra matvaror än fett kött som är kolhydratsfria. I det sammanhanget är även de rester av kolhydrater i ägg att betrakta men mja det är lite drastiskt.
Men fakir innebär i vilket fall som helst inga grönsaker, örter eller mejerier förutom smör. Så det blir inte så mycket till recept, då så få ingredienser är ok. Man bör även tänka på att ta vitamintillskott om man tänker hålla på med det en längre tid än någon vecka eller så då inte ens inälvor "kvalificerar" då de också innehåller kolhydrater.
Troligtvis det du snarare har i åtanke är det som kallas "UFO" vilket står för UnderFemOm dagen - vilket gör att man får plats med små mängder andra livsmedel också som "krydda" men inte så mycket mer än så utan några få gröna blad, lite ost, inälvor etc.
men jag tänkte om man kunde köra 2 veckor med fakir, typ bara äta kött, fisk, ägg, smör och kokosfett.
Mitt största problem i detta blir ju vad man får lov att ha till/på köttet och fisken, för så som jag äter nu brukar jag antingen ha en klick creme fraiche till eller den färdiga bearnaisesåsen från Lohmander's man köper i affären.. Att avstå grädde, ost och grönsaker är väl inte så svårt då jag äter rätt lite av det redan idag så man kan nog säga att jag äter en "halv-fakir" 
Jag äter tillskott av c-vitamin, d-vitamin, omega-3 och en vitamineral (ACO Kvinna) så jag bör ju få i mej de vitaminer och mineraler som lär fattas under en så ensidig kost de 2 veckorna.
Jag vill bara göra dessa 2 veckor som ett test och se om det gör någon större skillnad och i så fall vilken! 
Jag tycker att frukost på ägg är perfekt, där kan man göra väldigt mycket :)
kör en äggomelett med ost och bacon om du är hungrig, annars räcker två stekta ägg och lite kaffe.
Till lunch kan man ta lite kokt lax och nån fet god sås.
Om du är väldigt hungrig av dig finns det proteinpulver med 0g kolhydrater som man kan mixa med vatten och fortfarande få okej smak. Personligen har jag Dahlblads som favorit men de är den dyraste tror jag… Body Science är ett annat märke som är bland de billigaste men ändå väldigt goda smaker. Finns på Hälsokost och i sportaffärerna.
Om du gillar att laga mat så kan du istället för proteinpulver ha ett gäng biffar eller hemgjorda köttbullar i kylen att knapra på när du blir hungrig.
Kvällsmaten kan vara en repris av lunchen, jag vet - det blir enformigt men med goda såser och god fisk, kyckling, kalkon, kött så funkar de i många veckor tycker jag och när du tröttnar på fakir kan du ju köra en ufo (5g kolhydrater/dygn)
lycka till!
#2 Ska det vara "verklig" fakir så kan du inte ha något annat på köttet än smör eller kokosfett.
Fakir och proteinpulver och goda såser? Går inte riktigt ihop faktiskt.

Egentligen är Fakir en uteslutningskost, man utesluter allt förutom kött och fett.. och om viktnedgången då kommer igång, kan man tillföra ett (1) livsmedel åt gången för att utröna vilket man är så känslig mot att viktnedgång uteblir.
Tror folk blandar ihop Fakir med någonsorts snabbfix ala LCHF?
Om så är fallet tror jag mer på en kalorireducerad LCHF.. där det ingår bara sån mat med näring som kroppen behöver.
En variant är äggdiet, med smör!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tror att jag redan ångrat mej angående min plan 
dock tänker jag dra ner lite på grädden och creme fraichen, åt vispad grädde med hallon flera dagar i rad förra veckan..och det känns inte så bra!
Jag har ju visserligen ännu inga problem med att gå ner (trillar ner i snitt 0,5 kg/vecka) och det är jag fullt nöjd med med tanke på att jag ännu inte börjat med min träning sedan jag började med lchf.
Att jag ville testa fakir var ju mest för att se om något verkligen skulle kunna hända på mej, mest nyfiken liksom 
#6 Zepp: det är nog så jag fått för mej, att det ska skynda på att hamna i ketos etc, men så verkar ju inte fallet vara..?
Äggdiet är absolut ingenting för mej då jag får kväljningar av att bara tänka på ägg! Stekta ägg funkar än så länge men äggröra eller kokta ägg får jag bara inte ner längre! Hua!

Ändra för allt i värden inte på ett vinnande koncept, enda risken är egentligen att man ställer till det.
Ketos hamnar man i om man äter mindre än 100 gram kolhydrater per dag, ju mindre dessto starkare ketosis.
Sen så är det inte Ketosen som gör det, utan lagom låga blodsockernivåer, som inte höjer insulinet mer än nödvändigt.
Finns inget magiskt med kosten eller med Ketosis, bara nyttig mat som får kroppen att fungera som det var tänkt.
#8: Jag har ju aldrig ngn koll på hur många gram av ditten o datten jag får i mej för då ska jag skaffa en våg o väga allt jag äter o bara tanken på att hålla på så får mej att skita i det.
Så om jag kör på som jag redan gör och ser till att hålla minimalt på det jag vet innehåller lite mer kolisar bör jag ju inte ändra på ngt som du säger, Zepp!
Att jag vill se bilringen på magen smälta bort snabbt beror nog bara på mitt dåliga tålamod 
Isf bör jag nog komma igång med träningen och hålla min mat som jag gör så tror jag att den smälter bort som den ska, eller vad tror du? 
#9 Att träna på tålamod och få bort självskapad stress kan ofta ge mer.

Uppenbarligen äter du på ett sätt som fungerar.. man kommer rätt långt med vanligt sunt förnuft.
#10 jag känner mej dock inte stressad (ännu) jag har ett långsiktigt mål och så länge jag går ner ca 0,5 kg/vecka känner jag mej rätt nöjd. Men ska se upp så jag inte stressar upp mej om resultaten inte flyger över mej sen när jag väl kommer igång med träningen! Men jag tror att resultaten kommer synas och kännas relativt snabbt då de tom gjorde det med kolhydratkost. Redan nu (utan ngn som helst träning) sitter alla byxor löst 
#11 ja jag vet ju att det blivit bra så som jag äter nu förtiden och det känns riktigt bra, men efter ett tag vill man ju på nästa steg och det är för min del nu att se ännu mer av bilringen försvinna! 
#12 Träning är främst till för viktminskning så du behöver inte säga "utan någon som helst träning", för det är ingen förutsättning.
(Vilket du/din kropp bevisar.)
# 12 Förstår inte riktigt ditt svar där men träning är inte främst till för viktminskning för mej, jag tränar för att hålla mej stark och frisk. Har ett väldigt fysiskt jobb som kräver lite muskelstyrka och jag har aldrig tränat för att gå ner i vikt utan för att hålla den stark och smidig.
Fakir för mig är bara att man kör 0g kolhydrater per dygn (jag vet att detta inte är de som menades med fakir ursprungligen) och då kan man faktiskt äta precis allt med 0g kolhydrater, såsom proteinpulver och såser baserade på majonäs, hemmagjord beanaise och sånt.
#15 De kan inte innhålla 0 gram kolhydrater majonäs och bearnaise, lågt javisst men inte 0 och med tanke på att det även kan finnas små mängder i kött tom så kommer man helt enkelt snarare in på UFO - vilket ju inte behöver vara fel, men när man är nere och räknar på så små värden så blir felkällorna ganska stora relativt om man bortser från kolhydrater helt i ägg, vinäger, örtkryddor, senap (även dijon) etc. Även kolhydraterna i smör kan ge sitt till om man äter mycket av det. Det blir UFO helt enkelt (men nu inget sagt att det är ett värde i sig att äta 0 gram kolhydrater, men säg 3 gram är fortfarande närmare 5 än 0).
Fiana: good point, men det finns färdig majonäs och bearnaise med 0g kolhydrater enligt innehållsförteckningen i alla fall :)
#17 Men då är det nog helt enkelt ett fall med sanning med modifikation - det är helt enkelt inte möjligt - men det kan avrundas ibland. Man får också se upp för när det är angivet "per serving" då kan det också lättare rundas ner till 0 för en ganska liten portion. I värsta fall har de tagit värden från lista från ingredienserna den innehåller och rundat ner på varje ingrediens…. t ex ingrediens 1 har 0.4gram kolhydrater så det rundas ner till 0 och så ingrediens 2 har 0.4 gram kolhydrater så rundas det ner till 0 och så ingrediens 3 kanske 0.3 osv. Man ska akta sig riktigt noga för allt som redovisas till 0 i färdiga produkter som är sammansatta om man inte säkert vet själv att alla ingredienser verkligen är helt frånvarande av ett ämne. Innehållsförteckningar är helt enkelt inte i närheten av så exakta som behövs om man ska räkna så lågt. Så en "bearnaise" med 0 skulle behöva vara gjord på olja och utan ägg och utan vinäger och helst också utan dragon…. alltså ingen bearnaise alls. Samma med en majonäs - det är alltså inte sant. I bästa fall så stämmer näringsdeklarationen nästan, i värsta fall är det närmare ren gissning som är långt från sanningen.
Så UFO, visst, men inte 0.
0 kolhydrater är helt enkelt inte möjligt (om man inte lever på bara helt rena fetter och inget annat - t o m smör innehåller kolhydrater), i även rent kött kan finnas muskelglykogen kvar etc. - så varje man lägger till som är "nästan" 0 tar bort det därifrån. Låg variant av UFO är helt enkelt så lågt man kan komma. Och i ärlighets namn så kommer nog inte ens de som "tror" de äter 0 så lågt då alltför mycket rundas ner till 0 (ägg, smör etc.). *Men* som sagt ser jag inte själv något värde i sig på 0 bara för att, det kan finnas anledning till att välja väldigt rena råvaror och basera på nästan bara kött och smör eller ägg etc av olika anledningar, men knappast inte för att det är 0.5 kolhydrater istället för säg 1.5 gram.