Stort proteinbehov?
Jag är ofta vääldigt sugen på kött/proteiner. Tycker det vore konstigt om jag får i mig för lite proteiner. Äter inte särskilt stora portioner men äter ändå omelett med bacon/räkor och middag med något kött till varje dag. Yoghurt på morgonen.
Tränar inget, rör knappt på mig alls. Kan inte gå en kort promenad pga hjärtsvikt. Så jag behöver inte proteiner pga träning. Kan man behöva mer proteiner för att man är sjuk eller någon annan anledning?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
HUr mycket protein äter du? Kolla i minmat.net.
Stort är relativt, det utgår från vad du har för uppfattning, så det är bra med riktiga siffror att utgå ifrån.

Det är rätt lite protein i en köttbit.. i snitt bara 20%.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag tror man ska lyda sin kropp i det fallet - oavsett om det är protein, eller nåt annat, den är ute efter.
Hm, la in en typisk vardagsdag i minmat och det blev 50 g protein. Det är nog för lite, jag väger 75 kg. Tycker det är så konstigt, man kunde ju äta riktigt proteinfattigt på kolhydrattiden och nu äter man ju saker som innehåller proteiner i alla fall. Men det kanske inte räcker. Jag antar att kroppen vet vad den gör när den skickar dessa signaler… Tycker det är svårt att få i mig mat när den inte serveras på silverfat typ. Får köpa hem lite lättframtagna proteinrika saker. Makrill i burk, tonfisk på burk, fetaost…

I det här fallet tror jag absolut att din kropps signaler stämmer.
Man kan ju ha lite pannbiffar och köttbullar i kylen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Du måste rimligtvis tappa ganska mycket i vikt, och fort om du underäter så mycket. Ta hand om dig!
#5 Tack för tips!
#6 Det gör jag inte, vikten har stått still i ett år, men det går nog verkligen inte åt så mycket heller.. jag är någorlunda normalviktig till mina 180 cm också.
Imorse blandade jag i en burk tonfisk och lite grädde i yoghurten.
Jag är 162, väger 60 c:a och äter 350 g proteinkälla om dagen. Det motsvarar ungefär 7 normalstora ägg och är c:a 70 gram energiprocent protein. Och det brukar dem på KiF säga är lite! Så du kan nog gott äta mer protein!
Lycka till
Jag försöker. :) Tack :)