Förkylningsbot?
Har en långdragen förkylning som inte ger med sig.Hostar, nyser o näsan rinner hela tiden och så har det varit i 3 veckor. Äter D-vitamin 4000 IE, Omega 3 och Rosenrot varje dag. Är noga med att få i mig C-vitamin i form av paprika, citron och broccoli varje dag.
Någon som har tips på något som hjälper kroppen att tillfriskna?

Vila är väldigt läkande.
Att gå och lägga sig en timma tidigare ett par dar
kan göra susen 
#1 Du har så rätt - det är så uppenbart och ändå glömmer man bort det….
Har faktiskt sjukskrivit mig idag och sitter o slökollar på tv och surfar i morgonrock 

Så fort jag känner att jag har något på gång brukar jag ta en D-vitamin på 50.000IE och i 9 fall av 10 så mår jag bra dagen efter.
Sen tar jag även i förebyggande syfte 1 st 50.000IE varje vecka. När jag "bara" åt 4000IE om dagen så blev jag sjuk lika mycket och ofta som innan jag började äta D-vitamin.

Dom flesta av mina förkylningar försvann när jag rensade samtliga vegetabiliska fetter/oljor från menyn. Första året var jag helt förkylningsfri fram till årsskiftet, mot "normalt" 4-5 ggr på våren och lika många på hösten och på den vägen är det, väldigt sällan förkyld numera
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Så bra att få doseringsanvisning som är så hög, det vågar man ju knappt att ta in så stor dos, om man följer apoteket eller för den delen hälsokostarna.
D- vit. lagras ju i levern och portioneras ut efter behov, men då måste det ju finnas ett lager i kroppen att ta av.
#3 Hej Ron-Jag, vilken D-vitamin innehåller 50.000 IE? Den skulle jag nog behöva.

Ett av mina ex har en dunderkur som alltid fungerar för han mot förkylning (ev även mot vampyrer):
1 stort glas med varm mjölk, pressa i 1 hel vitlök - sedan är det bara botten upp!
Han brukar vara frisk redan dagen efter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#en hel vitlöksklyfta eller en hel knippe med vitlöksklyftor? :O

#8 en hel vitlök
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#9 "mums"!
#3 Ron-Jag
Skulle också vilja veta var man kan få tag på så starka D-vitaminer.
#7 Det där med mjölk och massor med vitlök har min mormor alltid kurerat sig med.
När jag har utdragna förkylningar brukar en kur av enchiacea av något slag hjälpa. Jag tar enchnaforce eller kan jang.
#3 - Min chef är dunderförkyld just nu och envisas ändå med att tassa runt på kontoret. Jag tvättar händerna som en galning men nu på eftermiddagen kände jag plötsligt hur det började göra lite ont i halsen! Förkylningar börjar alltid med halsont för mig. Jag har D-vitaminer hemma som innehåller 2000 IE/tablett, vågar jag ta 25 såna för att försöka stoppa förkylningen? Det låter ju helt sjukt, tänk om jag dör…? 

Nu har jag varit på apoteket och sitter och sörplar på varmt vatten med dubbel dos röd solhatt-droppar i plus att jag har sprejat näsan med saltvatten. Snälla kan någon svara på om jag vågar ta en megados D-vitamin när jag kommer hem??? 

#14 & 15. Du måste ta det beslutet själv. Jag är inte doktor och har inte rätt att råda hur du ska göra.
Kan bara säga att jag själv tar 1 st 50.000IE kapsel i veckan samt en extra när jag känner att något är på gång. Det brukar funka för mig och jag lever fortfarande. Alla i vår familj gör så även min son på 16 år. Min gubbe har till och med någon gång tagit 1 kapsel extra tre dagar i rad. Lycka till.