Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 11528 ggr
betweendreams
0

Scones!

Gjorde egna scones idag och känner att jag måste dela med mig av dessa! De blev halvsega, men väldigt sconesliknande och jag fick positiv respons från icke-LCHF:are. Det behövs dock smaksättning för ensamma är de ganska intensägande.

• 1,5 dl mjölk
  • 50g smör
  • 2 msk fiberhusk
  • 2 dl pofiber
  • 1 msk kruskakli
  • 2 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk salt
  • Valfri smaksättning: jag hade i blåbär som blev underbart gott! Men även kanel, kardemumma, andra bär osv skulle nog bli super.

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla torra ingridienser och finfördela smöret med fingrarna. Tryck ut det i degen tills det blir riktigt finfördelat! Blanda i mjölken och rör till en deg. Låt stå i ca 10 min. (Häll i smaksättning också). Platta ut dem till ca 1-2 cm och gör dem runda och nagga dem med en gaffel innan de åker in i ugnen.

Jag hade dem i ugnen 10-13 min, och eftergräddade dem lite i ugnen när jag slog av värmen för jag tyckte att de blev något för "sega"/ogräddade.

Lycka till!

[Pennylane1]
0

men behövs smaksättning? Det har ju normalt inte scones, funkar de naturella också?

missaz
0

Jag provade något väldigt likt detta när jag började utveckla receptet på pones, det enda som skiljer är att jag inte hade i fiberhusk och kruskakli. Det brödet smakade typ scones, neutrala och utan smaksättning. Scones SKA ju vara lite "intetsägande", så detta fungerar säkert jättebra utan bär eller kryddor skulle jag tro! Glad

betweendreams
0

Smaksättningen behövs inte nödvändigtvis, men de smakar lite udda med fiberhusken och kruskakli så det är ganska gott att smaksätta dem och dölja den smaken liten. Prova och se vad du gillar!

[Pennylane1]
0

ok ja fiberhusk är jag van vid och tycker det smakar helt ok, kruskakliet tänker jag inte använda. Så det går nog bra utan då! Det jag fastnade för hos dessa (till skillnad från pones) var att de inte hade ägg, kan vara bra att ha ett recept när äggen tryter! Jag var väldigt förtjust i varma nybakta scones så jag hyser stort hopp till dessa!

Monky
0

Det här måste jag pröva! Men kan man ha nåt annat istället för mjölk? Vispgrädde ex?

betweendreams
0

#4, Ja okej, kör utan! Du kan ha i frön om du vill också ju om du vill ha mer tuggmotstånd. Jag är också trött på äggen i alla "bröden". De är väldigt goda direkt från ugnen med massa smör och ost ;)

#5, Jag valde mjölk för att jag inte vill tynga ner dem med t.ex vispgrädde då fetthalten är hög, men testa och skriv gärna hur de blir! Jag tänkte testa med filmjölk i nästa gång jag gör det, för vanliga scones kan ju bakas med det också :)

Midnattskocken
0

Jag gjorde alltid ostscones förr. Så jag skulle smaksätta med ost. Men det är väl ost ni vill bort från antar jag eftersom de flesta bröd innehåller det?

Fiana
0

Inte bara appropå det här receptet men i allmänhet, där det inte passar så bra med vispgrädde för det blir så tjockt eller för den delen att man vill hålla igen lite på grädden, mjölk är ju inte så bra med den högre mängden kolhydrater, men man kan blanda grädde och vatten, hur stor del av varje varierat. Har sett någon bra exempeltabell på någon amerikansk low carb site, men kommer inte ihåg vilken. Visst är det något som är "självklart" och man "borde tänkt på själv" osv, men jag gjorde inte det på ett bra tag Skäms

Jag tröttnade relativt fort på t ex äggstanning på bara ägg och grädde, det blev för mastigt i smaken efter ett tag, har numera alltid hälften grädde hälften vatten/buljong istället. Smakar mycket bättre och håller nere gräddkonsumtionen

TeamVanity
0

Har gjort 'pones' förr, men de blev lite "grötiga" i konsistensen, dock fasta, men ändå. Blir dessa det med?

betweendreams
0

#7, ost är säkerligen gott i!

#8, tack för tipset med vispgrädde+vatten, ska tänka på det! Jag ska testa det!

#9, dessa blir lite grötiga också just när de är nygräddade, det jag menar med att de blir lite "sega", ingenting som smakar gröt tycker jag. Men testa dem och se själv om du tycker de är för grötiga!

Monky
0

Så där då! Nu har jag testat! Tungan ute Körde utan fiberhusk (tog lite mer pofiber istället) och hälften grädde, hälften vatten istället för mjölk.

Smaksatte lite lätt med kanel, kardemumma och rosmarin, bara så det gav lite ton, inte så att det smakade kanelbulle. Hade även i lite sesamfrön.

De blev ju lite kompakta och inte så fluffiga som vanligt bröd (det är ju det enda jag har att jämföra med) men det var väldigt gott ändå!

Satsen räckte till 6st små scones i handflatsstorlek.

Önskar jag kunde göra dem tjockare men då gräddas de kanske inte igenom. De blev ju lite för tunna för att skära upp så att säga.

Skrattande

[Pennylane1]
0

tror husken behövs för konsistensen faktiskt!

Eller rättare sagt, husken hjälper till att få bra konsistens.

Monky
0

Oj, utan kruskakli menade jag, där blev det ju tokfel! Ha ha! Fiberhusk och pofiber använde jag.

Skrattande

[Pennylane1]
0

ok då är jag med! Glad

betweendreams
0

kul att du testade! :)

Jag gjorde 4 st ganska stora scones när jag gjorde dem och ändå så pass tjocka så man kan skära rakt igenom :)

missaz
0

Ang. att göra dessa med filmjölk i.s.f. mjölk så tror jag inte det blir bra. Provade att göra ngt liknande en gång när jag utvecklade pones på just fil (med tanke på att man kan göra vanliga scones på fil) och det blev INTE gott. Det smakade just fil blandat med pofiber… Skrikandes

betweendreams
0

okej, tack för du sa det! Man tycker ju att det borde går att försöka behålla receptet så gott som orginalet! Har du testat med grekisk yoghurt eller liknande, med hög fetthalt? Det kanske går, är ju ganska fast yoghurt.

missaz
0

#17 Nej, bara med fil. Det blev inget fel på konsistensen, men det smakade verkligen filmjölk; syran slog igenom ordentligt! Och det tror jag att det skulle göra ännu mer med TY då det ju är ännu syrligare.

[Pennylane1]
0

CF kanske, den är ju mildare i smaken?

betweendreams
0

Aha okej! Ja, det är sant.

CF, bra förslag! Det borde ju funka, eller Kesella?

missaz
0

Ja, kanske CF eller kesella skulle bli bättre.

betweendreams
0

ska testa det nästa gång kylen har det! :)

[Pennylane1]
0

Bra uttryck! Det ska jag köra med!! Glad

betweendreams
0

Hahaha :D

negar
0

Hej hej!

Jag testade en variant med "Bake pro" och vanlig mild youghurt och det blev faktiskt riktigt bra, jag bytte helt enkelt ut en del av PO-fibern mot Bake pro och ersatte ca 1 dl mjölk med yoghurt. Jag borde dock ha tagot lite mindre salt. De blev inte alls grötiga utan riktigt goda alldeles nybakade, ganska frasiga dessutom. Sänkte värmen på ugnen till 190 C eftersom Bake pro inte tål mer än 200 C och hade inne dem ca 18 minuter. Tungan ute

negar
0

Just det, jag tog bara 1 msk husk.

betweendreams
0

Okej, om du kan kanske du vill skriva ut hela receptet? Låter underbart! Tänkte införskaffa Bake Pro också!

negar
0

Ok, fast då måste jag baka en gång till först så jag mäter lite mer exakt hur mycket jag hade i av allt…Glad

betweendreams
0

okej, om du bakar igen så skriv gärna :D

[Pennylane1]
0

har inte kommit mig för att göra dessa förrän idag, och mamma mia så goda dom blev!

Följde i princip receptet, skippade bara kruskakliet. Sen mätte jag inte speciellt väl utan uppskattade smöret och husken. Strödde lite flingsalt och rosmarin ovanpå.

Har varmluftsugn och körde på 200 grader, ca 10 minuter. Kanoners!!

[Pennylane1]
0

glömde! Tog inte mjölk heller utan 0,5 dl grädde och 1 dl vatten

betweendreams
0

härligt att höra :D ska testa med saltet och rosmarin, låter supergott!

Cheeserica
0

Jag gillar det här receptet (fast jag brukar byta ut mjölken mot 0,5 dl vispgrädde och 1 dl vatten) och testade idag en pepparkaksvariant.

Jag la till 2 tsk pepparkakskryddor och drygt 3 msk sukrin, kanske skulle man minskat aningen på saltet för jag hade saltat smör. Åt med smör på, väldigt kryddigt och gott blev det! Glad

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------