Kundalini - Yoga ?
Nyss hörde jag på TV 4 - Efter 10, att det nya är Kundalini-yoga som botar allt möjligt tex sömnstörning och drogberoende. På 40 dagar ska man lära sig att andas rätt och sedan kanske 50 dagar till för att rensa ut och ställa tillrätta.
Är det någon som har erfarenhet - positiv eller negativ - Är det värt 3 månader av förhoppningar?
Med tanke på allt prat om matberoende - sockersamma, som orsak till övervikt.
Hmm bara du inte tror att det botar allt så är det nog lugnt 
För att berätta om min egen erfarenhet så började jag med yoga som träning på gym för 3 år sedan och det är det bästa jag någonsin gjort! Jag har alltid tyckt att träning är så tråkigt och ett nödvändigt ont som man måste tvinga sig till att göra. Nu ser jag verkligen fram mot att träna och jag är ivrig att komma igång efter att jag varit förkyld.
Jag har alltid haft problem med att andas genom näsan och jag har så länge jag minns andats genom munnen på natten. I början på yogapasset kunde jag andas genom näsan, men så fort det blev lite jobbigare (jag kör poweryoga och ashtangayoga) så var jag tvungen att andas genom munnen för att jag blev så andfådd. Men det dröjde inte länge förrän jag insåg att jag klarade av ett helt pass med näsandning.
I höstas har jag vid flera tillfällen stött på blogginlägg om just andningsteknik och en kollega pratade om Lotorpsmetoden. Jag insåg också att Weston Price pratar om ansiktets struktur och att förändringarna pga kosten tvingar människor att andas genom munnen. Jag hittade mycket intressant information på http://www.normalbreathing.com/ och jag har den senaste månaden försökt att andas genom munnen när jag ska somna.

Jag tränar ashtangayoga och har inte provat någon annan form av yoga, så jag vet inte så mycket om just kundaliniyoga… Däremot verkar alla typer av yoga vara allmänt stärkande och helande, kanske inte så konstigt eftersom de i stort har mer gemensamt än olikheter.
Jag har inte testat just Kundalini-yoga, men jag har en kollega som gjort det. Hon berättade "först sitter man och andas - sen lägger man sig och vilar en stund - sen sitter man och andas…och det där får jag träningsvärk av!" Nu låter det som att jag raljerar, men jag tror faktiskt att det är bra.
Själv har jag bara prövat hatha yoga (och ska börja igen när jag tar mig tid att göra yoga hemma). Bra för balans, avslappning, koncentration och rörlighet.
Andningen är viktig. Det märkte jag när jag började sjunga i kör, vilken energikick det ger.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Hej Yvonnel..
Kanske du skulle vilja prova nat som heter Jin Shin Jyutsu… Det ar en teknik som gar ut pa, att man placerar sina hander pa olika energipunkter pa kroppen och pa sa satt far igang stagnerad energi…
Det kan handla om manga olika omraden i ens liv vars energi har stannat upp lite och som man pa detta satt, lugnt och forsiktigt kan leda tillbaka till "original-lage".
Kollade pa natet och det finns en del sajter, men det ar inte alltid de har med de "handgrepp", som jag namner ovan.
Jag har denna bok, som de alla refererar till och om ni vill, sa kan jag skanna in en del grejer som ar intressanta. Kanske till att borja med, framst de "ovningar" som handlar om overvikt och liknande problem som relaterar till detta.
Denna bok ar engelsk och dessa ar nagra av de aspekter som man kan "fa hjalp" med:
Allergies, Anxiety, Appetite balance, Bloating - Swelling - Water Retention, Cholesterol balance, Chronic Fatigue Syndrome, Constipation, Depression, Diarrhea, Fertility, Heart conditions, Immune system, Sinus projects and Skin projects..
Jag ar tyvarr inte insatt i hur man gor nar man skannar in dokument till ett forum eller blogg, sa om nagon skulle kunna tanka sig att forklara hur man gor, sa skannar jag garna in dessa "grejer" till er..
Anna Cecilia.
Kundaliniyoga kan vara farliga saker för den som inte är redo i sin utveckling för detta! En del har blivit psykfall efter det.
Så se till att den som sysslar med sådant verkligen vet vad de håller på med!
Du kan ju läsa lite på dessa länkar:
http://andligutveckling.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=47878537-7ad5-49d8-84e2-1aac666bdc0a
Se inlägg #36-49
http://andligutveckling.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=683d4fe6-ef45-4ac5-a1d7-b7cbb73b98be
/L
Det var jag som var med i programmet i morse…Jag har länge velat testa kundaliniyoga men då jag har svårt att lämna hemmet regelbundet (pga ME/CFS) så har jag inte kunnat ta mig till yogaklasser. Därför nappade jag på erbjudandet igår när tv4 ringde…
jag är full av förväntan och har fått ett rejält program med övningar (och tydliga instruktioner) av Kristina. Vi kommer att hålla kontakt framöver och följa upp om ca tre månader. Vill ni kan jag berätta hur det går…
#6 - Det skulle vara jättetrevligt om du vill berätta för oss
# 6 - Vilket tillfälle! GRATTIS!! Berätta gärna hur det går!
#1 - 6
Så rara ni är som svarar så genomtänkt och upplysande.
Jag har varit aktiv i min andliga utveckling men av någon anledning stannade jag upp för något år sedan, kanske var det så att min kroppsvärk och ofta förekommande migrän blev alltför påfrestande.
Det har varit några år nu som jag inte har orkat just någonting utöver arbetet och nu de senaste ca 5 mån. efter pensioneringen har jag inte kunnat ta mig före just något utan att kunna räkna med minst en dag i total vila.
Så spännande, känns precis som om du kom närmare, liksom lite överraskande. Verkar som om vi hade ungefär samma sorts basproblem, jag blir glad om jag får veta hur det går och du får gärna berätta hur det går till, (men det kanske inte är lämpligt med detaljer).
#Effie, din beskrivning av andningövningarna gav mig ett skrattanfall som ledde till insikt om hur den sortens träningsvärk kan kännas.
##Ni övriga
Jag ska försöka läsa igenom länkarna ni har givit mig, ögonen är också trötta och grusiga, något som förmodligen hör ihop med mitt övriga -mående.
Håll gärna tråden levande!
MVH
Yvonne
#1 - 6
Jag har varit aktiv i min andliga utveckling men av någon anledning stannade jag upp för något år sedan, kanske var det så att min kroppsvärk och ofta förekommande migrän blev alltför påfrestande.
Det har varit några år nu som jag inte har orkat just någonting utöver arbetet och nu de senaste ca 5 mån. efter pensioneringen har jag inte kunnat ta mig före just något utan att kunna räkna med minst en dag i total vila.
Så spännande, känns precis som om du kom närmare, liksom lite överraskande. Verkar som om vi hade ungefär samma sorts basproblem, jag blir glad om jag får veta hur det går och du får gärna berätta hur det går till, (men det kanske inte är lämpligt med detaljer).
#1 - 6