Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7082 ggr
CarolineJoelsson
0

F-n för nötter...

Har börjat att äta olika osaltade cashewnötter, hasselnötter osv. i en vecka nu till frukost med turkisk meze youghurt. Sen i lördags har jag haft ett sådant otroligt sötsug och misstänker att jag inte ens kan äta lite nötter utan att bli sötsugen.

Det är svårt att få till det med frukost innan jobbet och så, innan åt jag inte alls till frukost men nu börjat med nötter.

Någon som har tips på vad som är lätt att ta med sig? Har dålig fantasi på morgnarna och hoppar helst frukosten om det inte finns något klart i kylen, och då går jag jättehungrig fram till lunch…

Jag har förövrigt gått ner från 70 kg till 63 kg sedan slutet på juli och är jättenöjd :) (164 cm lång) Men vill gå ner mer och jag är rädd för att mitt sötsug ska ta överhanden :(

hallonlove
0

Avokado är ganska smidigt särskilt att ta med. Gör någon müsli som inte innehåller så mycket kolisar och ha i lite nötter, det skadar kanske inte :)
Själv äter jag stekt ägg och bacon, tar faktiskt inte lång tid och man håller sig mätt väldigt länge.
Har du testat äggmjölk? :)
Grattis till din viktnedgång!

missgrega
0

Jag brukar gora en omelet pa kavellen da jag lagar middag. Jag har absolut ingen tid att sta och kocka pa morgonen sa jag steker en omelet med valfri fyllning, det gar jatte bra att aeta kall men ocksa varma in micron. Prova det! Ta en handfull notter  senare pa dagen da kroppen redan vet vilket ben den skall sta pa.

CarolineJoelsson
0

Jag vet inte om det är nötterna… Eftersom jag inte haft problem med sötsuget sen jag började med LCHF. Tog runt en vecka max sen var det över.

Nu från ingenstans är det ju tillbaka! Så därför är det inte bättre om jag skippar nötterna helt? Eftersom jag började med nötter för någon vecka sedan och nu har ett extremt sötsug…

Nej jag har inte testat äggmjölk, har du något bra recept? :)

Tack så mycket :)

CarolineJoelsson
0

#2 Ja det låter också som en bra idé! Eller kanske baka något LCHF bröd och bre mackorna kvällen innan så är det bara att ta ur kylen sen på morgonen!

missgrega
0

javill baka sant men jag vet inte om kan fa tag pa fiberhusk i UK?

CarolineJoelsson
0

#5 ingen aning.. borde nog gå att beställa :)

Miss-S
0

Jag brukar koka agg och lagga i vaskan. Sedan ar det bara att ata vid behov. Guld i mun

hallonlove
0

Testa att äta lite mindre nötter ett tag så kanske du märker skillnad :) Eller sluta helt. Det är helt upp till dig. :)
Jag brukar ta ca 50g smör(smält), ett ägg och lite vatten och mixa. Brukar krydda med kanel. Man kan krydda med allt möjligt men även naturellt eller ha i kaffet istället för tex mjölk eller grädde.
Lycka till!

Sindri
0

Här är ett förslag, gör mycket och frys in, ta fram på kvällen och ta med. Man skall inte behöva äta när man inte är hungrig.

Frukostbitar

Grundrecept till en långpanna - går att dubbla om man har varmluft..

8 stora ägg
1 dl grädde
(salt o peppar)

Man vispar ägg och grädde. Lägger bakplåtspapper i långpannan, viker upp kanterna.

Så finns det lite olika fyllningar att välja på.

Pizzabitar:
½-1 burk krossade tomater, kokat i ca 20-25 minuter med lite olivolja, smulad timjan och oregano (man ska koka bort lite av vätskan)
3 dl riven ost
2-3 hg kokt skinka i småbitar
ev. 1 mozzarellaost i små bitar
Gillar man Capricciosa kan man naturligtvis lägga till stekta champinjoner, eller annat efter smak.

Bred ut skinkbitar och ost i långpannan. Blanda äggvisp och tomatröra, häll över.

Baconbitar:
3 dl riven ost
2-3 pkt bacon steks (jag gör det i ugnen på papper 200 grader ca 8 minuter), skär i bitar, bred ut i pannan med osten, häll över äggsmeten. OBS - ta inte salt, bara peppar i denna smeten - baconen är salta nog.

Medelhavsbitar:
3 dl riven ost
1 mozzarella i små bitar
ca 100-150 g lufttorkad skinka
oliver i bitar om man gillar det
några blötlagda soltorkade tomater, eller körsbärstomater.
Skär allt i bitar, lägg i pannan och äggsmeten över.

Tacobitar:
ca 4 hg stekt, tacokryddad (lite starkare kryddad) färs.
Tacosås av valfri styrka, blandas i den färdigstekta färsen.
2-3 dl riven ost
Fördela färsen i långpannan tillsammans med den rivna osten + eventuella andra tillbehör (avocadobitar, tomatbitar, ananas), häll över äggblandningen.

Grädda i ca 25-30 minuter i ca 200 grader, i varmluft 175 i ca 20 min. (alla ugnar är ju olika, du får passa första gångerna så det inte bränns)

Låt svalna på galler och skär sedan i bitar. Jag gör 12 bitar av en långpanna.

CarolineJoelsson
0

oj det låter jättegott! :) idag har jag dock tagit fram annat ur frysen, men ska definitivt testas imon :D

Ann57
0

Det där receptet verkar spännande. Blir det en slags uppochnerpizza av det? Jag skall prova.

kvantprick
0

Eller, om du nu gillar nötter, byt ut dem mot en sort som inte är så fullpackade med kolhydrater som just cashew…

De är verkligen inte LCHF!
Välj t.ex paranötter, macadamia och vissa sorters mandel.

Sindri
0

#11 Mjaaa - kanske det. Jag kallar dem för frukostbitar, men går såklart bra att äta när som helst på dygnet.Skrattande

Bra att ha färdigt och att ta med på resa, utflykt mm.

CarolineJoelsson
0

#12 Ja det skulle jag kunna göra :) Men gillar inte nötter sådär jättemycket, bara det att jag velat ha något lätt att äta till frukost. För jag är sjukt hungrig oftast på morgonen men struntar i att äta för att det inte finns något lätt att äta.

Nu har jag börjat dricka äggmjölk och funkar utmärkt att värma i micron på jobbet och dricka :D Ingen som frågar heller eftersom det är en kaffekopp ^^

#13 tack så mycket för tipset ska provas :)

hallonlove
0

Härligt att du upptäckt äggmjölk! :) Jag testade med två ägg idag istället. Man håller sig mätt väldigt länge. Går att blanda i kaffe med och allt möjligt, fantasi ;)