Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 7086 ggr
fenixthebasketcase
0

Köp flora från Unilever!

Precis sett på facebook :

"FLORA är tillbaka!!! Finns nu i butik. Köp den o smaka! Prima kvalitet! Alla ni som läst "Äkta vara" och jagar E-märkning när ni handlar…. kolla nya FLORA!!!! Mmmmmmm, den är supergo!!!"

Vad innehåller Flora?

Flora normalsaltat innehåller: Vegetabilisk fett, rapsolja (32%), vatten, skummjölk, filmjölk, salt (1,3%), emulgeringsmedel (solroslecitin), vitamin A och D, arom.

mm, den ska jag nog köpa! Flört

maxiq
0

Ja men t.o.m. Charlotte Perelli älskar ju Flora! Eller var det bara förpackningarna? Hursomhelst gör hon hejdlös reklam för Flora på sin blogg efter att ha fått ett paket på posten! :-/

Edit: I en kommentar så skriver hon: "Är helt med på din linje, tycker oxå det är bättre med naturliga produkter och förespråkar riktigt smör och socker framför lightprodukter. Framför allt till mina barn"

Heja Charlotte!

Per_W
1

…och alltid denna fantastiska omskrivning "vegetabiliskt fett" i innehållsförteckningen. Betyder på ren svenska palmolja = skövlad regnskog i Malaysia, Indonesien mm = döda orangutanger och andra djungeldjur. Smaklig måltid!

/Per Wikholm

yvonnel
0

Ja dem är ju verkligen öronbedövande i sin reklam om flora och decibel      kanske det hjälper mot öronnsus.

starhawk
0

Har sett TV-reklamen för den, verkar som om den löser upp hjärnan på folk. Minns ännu den fåniga reklamen med Ernst-Hugo Järegård från förra gången. Det hamnade tre paket i kylen på jobbet som en viss TV-personlighet dumpade där eftersom han inte äter sånt skit, ja han sa det inte rent ut utan använde den mer diplomatiska "det ingår inte i min diet" tog ett tag innan några vegetarianer tog av det. Själv har jag ingen användning för det, jag har inga gula skor Flört

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

MimLan
0

Jag antar att arom, tillsatta vitaminer och lecitin inte är onödiga tillsatser eftersom det är nödvändigt i margarin..

[Sias]
0

#5 Kan man med andra ord säga - Margarin är onödigt ?

[Sias]
0

Margarin är väl alltid margarin - oavsett hur det smakar ?

Adur
0

De verkar rida på någon sorts nostalgivåg vad gäller Flora. Att folk minns det från sin barndom eller nåt.

Själv har jag aldrig råkat ut för Flora - bara Lätta. Och det barndomsminnet får vila ostört för evigt.

kaisakavat
0

Jag reagerar också på innehållsförteckningen.. typ såhär:

Är inte rapsolja ett vegetabiliskt fett? Hur många olika anledningar kan jag hitta på - t ex medan jag diskar - till varför man "lyfter ut" rapsolja ur samlingsnamnet "vegetabiliskt fett"..??

För en gångs skull blev det lite kul att diska… Tungan ute

Cindy
0

Min mamma brukade köpa Flora förr när det fanns. Så när det försvann ur kyldisken frågade vi icahandlaren varför. Svaret var att den sålde uselt, och han antog att det berodde på att den inte varken är särskilt god eller fettsnål.

Men nu gör dom reklam som om det är något svenska folket har saknat och äääntligen får tillbaka! Fnys.

Vänliga hälsningar
Cindy

Wildrat
0

#9 Därför att om de skriver vegetabilisk olja så kan det vara vad som helst, det som för tillfället är billigast. Skriver de rapsolja har de ju bara en att välja på.

Dessutom gömmer de ju palmoljan genom att kalla den vegetabilisk olja…

kaisakavat
0

Tack! Jo, jag vet..

Blev bara så "leds" och "småfnittrig".. därav urspårningen. Tungan ute

fenixthebasketcase
0

Unilever hade gått ut och frågat folk vad de brukade ha på mackan, många hade svarat flora trots att det inte fanns längre. Då antog Unilever att folket (mest gamlingarna) har saknat flora så mycket att det måste komma tillbaka.

Inside information… ;)

[DaBiork]
0

#13 Här i österbotten var/är "Flora" ett samlingsnamn på allt bordsmargarin, precis som att frigolit heter "Styrox" och kopieringsmaskinen heter "Xerox" oavsett fabrikat. (Förresten så är väl frigolit kanske också ett produktnamn från början?).

Mao tror jag att dom missade poängen, Flora smakade ju skunk, vilket de flesta bordsmargariner alltid gjort och gör, i alla fall i min mun.

Elfdance
0

På min skola säljer de en massa baguetter. Idag såg jag deras enorma bytta med margarin. Glad att jag inte äter deras smörgåsar!

Jag frågade cafemästaren varför de inte körde med något naturligt som smör istället, men han bara tittade undrande på mig. :)

yvonnel
0

Kan det ha varit så att dessa intervjuare var klädda i Florakostymer eller på annat sätt påverkade dessa äldre genom att belysa "arbetsnamnet".

fenixthebasketcase
0

Nä, det hade dom inte. Det var ju det som var grejen, folk svarade "flora" fast dom inte ätit det på flera år. Då utgick unilever ifrån att "folk inte ska behöva vara utan flora längre, eftersom det har varit så uppskattat att man såg flora som en del av sina dagliga frukost, trots att man ätit milda dom senaste åren."

Något sånt därnt sa dom på produktionsmötet.

maxiq
0

nyborjare08 har spanat in vad Unilever gör för att få fler att tänka på Flora "alldeles av sig själva" här

Thyra4
0

Ja då förstår jag varför vår ICA-handlare skickade ut gratislappar till oss på FLORA. Vi slängde den direkt. Men jag minns glädjen som infann sig på 60-talet när "smöret" i kylen inte blev hårt.

Silverscreen
0

Igår stod de och delade ut flora-paket på t-centralen. Jag tog inte emot det..

anki1
0

Flora är väl ett margarin (kemisk sörja)? Framställt med hjälp av aceton mm. Och annat som använts i i produktionen för att extrahera det. Inget som jag kommer att ens smaka på i framtiden. Nä smör och bregott gäller för mig. Nu och för all framtid.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

fenixthebasketcase
0

Aha! Som jag förstod det gjorde dom inte så i början, utan tog först reda på vad folket saknade och "behövde" typ.

Men även någon av de sämsta kan ha fel, å det hade jag alldeles säkert Skrattande

maxiq
0

Det är bara min gissning att det kan ha gått till på det här viset för att påverka folks undermedvetande men jag vet inte för jag är lååångt ifrån Stockholm. :-)