Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 7842 ggr
johannareb
0

Högt kolesterol?

Jag har ätit LCHF i 2,5 vecka, ca. Idag kände jag tryck i bröstet, det smärtar inte men känns obehagligt. Efter en sökning på symtom läste jag på netdoktor att det kan vara tecken på högt kolesterol, och efter lite mer sökande läste jag att högt kolesterol kan vara en effekt av lchf-diet.

Känner någon igen det här? Funderar på om jag ska ringa doktorn. Är i övrigt frisk och inte mer än 37 år. Känns ju tokigt att ha högt kolesterol när jag är hälsosam, inte SÅ gammal och då jag aldrig har haft såna här problem förut.

Är inte överviktig heller, är 1,62 cm lång och väger 62 kg.

Pasi
0

Ibland står man inför svåra beslut - t ex om man ska vara hälsosam eller istället satsa på att få kolesterolvärden som den okunniga doktorn tycker om. *Ironi*Flört

De med högt kolesterol har normalt bättre hälsa - och man märker det normalt inte genom tryck i bröstet, utan oftast genom god hälsa mentalt och fysiskt. Kolesterol är byggstenar för hjärna och muskler, men även en del i immunförsvaret.
Teorin/tron att kolesterol är nåt farligt startade med Ancel Keys, en fuskforskare som hade sin storhetstid under 50 och 60 tal. Men forskningen pekar som sagt i andra riktningen.

Om du är på väg mot infark så beror det knappast på hur du ätit under den senaste veckan, utan snarare hur du ätit under senaste 2-3 decennierna. Men det du känner av är nog snarare övergångsbesvär och inte en infarkt, ialla fall om man ser till sannolikheter (typ 90% får övergångsbesvär, medans infarktrisken i din ålder ligger mycket lågt).

Zepp
0

Jo man får som regel ökade halter av det nyttiga HDL och större ofarligare LDL!

Bägge är bra tecken, vilket minskar risken för infarkt, om något.

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Tryck i bröstet, framförallt om det sitter i mitten kan komma från matstrupen, ofta sura uppstötningar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Miss-S
0

Tryck i brostet kan aven vara andningsrelaterat - att man overanvander musklerna i brostkorgen. Det kan gora ordentligt ont och manga, speciellt i samband hyperventilering vid angest eller stark angest som panikangest, tror da att de har en infarkt.

Det kan ju naturligtvis vara bra att besoka doktorn och kolla varden samt ta ett andningspaus test - om det ar svart att halla andan i 30 sekunder bor det utredas grundligt.

Skepparkrans
0

Man går inte från fullt frisk till hjärtinfarkt på 2.5 veckor p.g.a. kostförändring. Sannolikheten för att det skall hända är typ lika stor som att man skall få lungcancer av att röka en cigarett.

Ballo
0

Johannare

Jag tycker du skall gå till doktor, men tala inte om att du ändrat kost, utan genomgå en regäl undersökning.

Efter 7 hjärtinfarkter och en stäntnig + kranskärlsoperation7 år senare, så säger jag bara att.

Om man känner nya konstigheter i bröstet skall man inte vänta, utan undersöka det.

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

johannareb
0

Alltså, jag tror inte för ett ögonblick att jag är på gång att få en hjärtinfarkt! Det har jag inte trott för ett ögonblick. Just därför sökte jag runt lite på nätet för att se vad det kunde vara.

Tacksam för svar på mitt inlägg, men jag sökte snarare efter information om relationen LCHF-tryck i bröstet än någonting annat.

Klart jag inte håller på att få en hjärtinfarkt. Det är ju löjligt. Jag är för ung och mår för bra för det.

johannareb
0

@#4: Jag har aldrig hävdat jag är på väg mot en hjärtinfarkt. Tacksam för seriösa svar på min fråga istället för att bli klappad på huvudet på det här sättet. Jag är inte någon idiot.

Pasi
0

Det seriösa svaret är att det kan vara övergångsbesvär. Vissa personer får hjärtklappning och liknande vid övergången, eller om de kör för strikt.
Men givetvis kan det vara lite vad som helst, men troligen inget att oroa sig för.Glad