Xylitol
var pa en halsokost butik idag och sag att de salde "xylitol", det sag ut som vanligt socker. Men assa, hur funkar det och vad aer det (jag vet det aer sotningsmedel). Kan man baka med det? och framfor allt blir gasig image om man aeter for mycket ( typ sockerfritt godis gone too much… aj!)
Tack p forhand!
H

Generellt sett, sötningsmedel som slutar på -ol, framkallar insulinpåslag.
var det inte allt pa -os som gjorde det typ fruktos, suckro etc?

Xylitol ar en sockeralkohol som anvands i diabetikerkost. Man kan varma det, men man far inte volymen som man far med sukrin. For mycket av det goda ger diarrhea och gaser. Om du skaffar xylitol och har husdjur, forvara det pa hogsta hyllan … det ar livsfarligt for hundar eftersom det paverkar deras nervsystem. En hund kan do pa na'n halvtimme om den har kommit at xylitol.
Jag fick en brochyr i brevlådan idag från en hälsokost och där beskrevs det med mkt "tillmötesgående förvåning" att man börjat få mycket förfrågningar på björksocker på senare tid.
Undrar varför man väljer att använda det namnet när man ändå inte längre använder björk för framställningen.
hmmmm, låter som Xylitol ar en no- goer.

Saxat:
Xylitol är ett vitt, nästan luktfritt kristallinskt pulver som är lättlösligt i vatten. Det smakar sött men innehåller bara 60% så mycket energi som socker (glukos). Dessutom är det ofarligt för diabetiker eftersom det inte påverkar kroppens nivå av insulin.
Det tycker jag inte låter som en no- goer
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Den som är diabeitker kanske har anledning att vara försiktig.
Xylitol har ett GI pa 7-8 vilket ar mycket lagt och har darmed liten till ingen inverkan pa insulin.
Daremot finns det en del andra polyoler som har hogre GI, t.ex. maltitol har ung. 50, och andra som har lagre: erythritol ar GI NOLL!