Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 11009 ggr
Gullvi
2010-11-23 19:32
0

Senap

Någon som kan hitta hur mycket kolhydrater det är  i vanlig senap, står nämligen inte på burken. Det finns socker i ingredienserna så det borde vara en hel del, men finns det något alternativ - tänker på julen….. och maten

Zepp
2010-11-23 19:36
0

Hur många kilo senap går det åt under jul?

Svensk senap är helknökad med socker det är då säkert.

Själv använder jag mest Dijonsenap.. helst utländsk utan socker.

Varför är det socker i svensk senap. tror inte man har det någon annan stans?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rachix
2010-11-23 20:34
0

Varför inte slå på stort i år och göra egen senap? Ganska enkelt att göra och senapsfrön innehåller väl inga kolhydrater? Julpysseltips. Skrattande

Gullvi
2010-11-23 22:46
0

Tack för tipsen  - dijonsenap har jag hemma (tänkte inte på dé:) )

och ska försöka hitta recept på egen senap - är inte fel att kunna skryta med det vid julbordet…. är det socker i receptet kan man väl bara utesluta det..

Zepp
2010-11-23 22:51
0

Finns senapspulver i de flesta affärer, så det är rätt lätt att göra egen senap.

kaisakavat
2010-11-24 01:09
0

Jag gillar söt senap. Oskyldig Stark och söt.

Men de färdiga i affären är ju onödigt söta. Tänker röra ihop egen i jul, med colemans pulver, grovmalda senapsfrön, olja, m m..

Kanske provar jag att söta en mindre mängd med sukrin, som ett experiment. Det är inte säkert det kommer funka, sukrin har ju ett par "bismaker", en frän bismak och en "kall".. En liiiten mängd vanligt socker är kanske att föredra.

Uj, nu minns mina smaklökar skinka med senap.. Tungan ute

yvonnel
2010-11-24 03:15
0

Det hörde till att mala senap hemma när jag var barn men jag tror inte att det var vanligt att tillsätta något socker.

Som jag minns så var det bara ljusa senapskorn som späddes på med lite vatten droppvis under malningen med en jättestor "kanonkula".

Vi barn brukade hjälpa till - eller snarare fick vara med, det steg ju upp en väldigt stark lukt för en barnanäsa.

Jag har en sådan kula, kanske ska jag göra ett försök nu till jul.

starhawk
2010-11-24 08:52
0

Jag kollade på olika senapssorter tidigare och fann att "vanlig" stark senap var sötare än "stark och söt" Förvånad sen vart det Dijonsenap, mest för att jag inte vill ha gryn i min senap

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Pennylane1]
2010-11-24 09:21
0

jag gillar också stark och söt senap mycket bättre än dijon, så lite sån blir det allt på julbordet… men till vardags så undviker jag den.

Ballo
2010-11-24 09:28
0

Jag har en "Slotts Original" Framför mig. 22gr kolhydrater per 100gram. Det är min favorit och hur många gram blir det man tar till skinkan?

Jag tänker i allafall anvönda den. till jul.

Mvh Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

karinafp
2010-11-24 10:22
0

Håller med #9. Jag har en fantastiskt god, stark och söt senap som en vän till mig gör. Har ingen aning om hur mycket socker den innehåller, men eftersom det bara behövs väldigt lite av den för att få mycket smak - här talar jag inte ens teskedar, utan knivsuddar Cool - så tänker jag inte avstå från den i jul. Sammanlagt under hela julhelgen KANSKE jag kommer upp till en matsked senap, och det är bara jul en gång om året. Jag har råd med detta. Flört

Gullvi
2010-11-24 11:10
0

Tack för alla synpunkter - så roligt med olika åsikter om söt senap eller inte, jag har hittat ett osötat recept på ICA.se som jag ska pröva, men det kanske blir någon klick "Edvins" också, vet inte om den innehåller socker. Det jag tycker är så fegt är att inte alla tillverkare har näringsdeklaration på sina varor, skulle bli mycket enklare för oss lchf:are då.

yvonnel
2010-11-24 11:18
0

Det trodde jag i min enfald var tvunget, åtminstone i fallande skala även om inte i exakt mängd.

kaisakavat
2010-11-24 11:53
0

Åtminstone förut tror jag det var så, att innehållsförteckningen är lagstadgad, men att näringsdeklarationen är frivillig.

yvonnel
2010-11-24 14:44
0

Och den behöver väl isåfall inte vara akkurat, jag såg en gång för inte så himla längesedan näringsdeklarationen på ett paket kinesisk pasta :

energi 340 kcal kolhydrater 0.  Glad

gun92884
2010-11-24 14:57
0

Gor ett smakprov genom att blanda tva olika sotningsmedel, t.ex Sukrin och Stevia … ta huvuddelen av Sukrin och en pytteliten mangd Stevia … oftast fungerar en blandning for att nollstalla bismaker/effekter.

Ps/ Jag ska gora din Tåååårta idag! Ds/

Zepp
2010-11-24 16:56
0

Vill jag ha mer socker på skinkan än vad som redan är i den så kan jag sockra själv.. näe.. det kan jag inte för jag har inget socker hemma.