Måste planera veckan annars spricker det...
Mycket nöjd med min storhandling igår, inte gratis förstås men ändå…
Mest nöjd är jag med köpet av flera påsar fläsksvålar, utmärkta snacks eller minimackor.
Då fläskisarna är perfekta att panera i köpte jag även benfri fläskkottlett (46,90:-/kg) som nu ligger skivad o bankad redo att paneras….Kycklingfileér (36,90:-/8hg) också för panering. Fläsklägg (19,90:-/kg) redan ugnsstekta i gårkväll..
Ägg, ost, kålrot, bacon, leverpastej, broccoli, majo, paprika, köttfärs, kassler, grädde och smör…..
Nu Jäklar ska jag klara mig hela veckan med matlådor utan att falla för akut smörgåsätning!!!
Jag skulle också behöva planera mina veckor bättre. Jag tar upp något ur frysen på morgonen, sen funderar jag under dagen vad det ska bli till middag. Jag tror inte det är hållbart i längden, och ibland har jag faktiskt inte orkat laga någon middag, just för att jag inte kunnat komma på något under dagen. Då har det inte blivit något alls. Och det är ju inte bra för någon i familjen…
Jag ska nog börja försöka göra veckoplanering. Kunde ju tom vara trevligt att kolla in några nya recept i någon kokbok.
Jag var också tvungen att planera mkt just i början av min LCHF resa Frukosten var aldrig några problem, äter alltid stekt fläsk. Och middagen är inte heller några bekymmer, men just kvällsmaten sprack det gärna, så på söndagskvällen skrev jag en lista på vad jag skulle äta veckan efter. Det var smidigt, speciellt om jag behövde plocka upp något från frysen, då hann det tina under dagen. Nu efter två år går det mera av sig själv, fast ibland missar jag och då har jag för det mesta bakat såna här bröd, pones tror jag dem kallas, och då får det bli en sån macka med skinka och ost, värmd i ugnen. Supergott, men lite av reservmat.
Lycka till med din planering!

För mig spricker det framåt mitten av veckan på jobbet vid lunch/e.m …
Hemma går det bra, frukost och helger är aldrig några problem

Hmm…Tror jag ska ta med mig en påse fläskisar och lite pålägg att ha som reserv på jobbet….
Japp! Det här blir en bra vecka!
Jag "måste" inte planera men gör det för att jag tycker det är så skönt att ha veckans mat planerad och inhandlad. Det underlättar familjevardagen så mycket. Och all mat jag lagar gör jag så att det ska räcka till matlådor de dagar som det behövs.
Sen har jag som reserv i kylskåpet på jobbet ett sexpack ägg, makrill i tomatsås, en liten burk tonfisk och ett pkt grädde samt ibland en tub mjukost. Då har jag alltid ngt där om det blir så att jag ska jobba extra och inte har mat planerad i förväg. Eller om man av någon anledning är extra hungrig ngn dag. Men det är ju inte alla som har den möjligheten. Men makrill t ex funkar ju i rumstemp också och är bra att ha i nödfall.

#5 samma här! vi brukar storlaga mat på söndagar, så vi har mat till jobbet åtminstonde i 3 dagar! Då brukar vi laga två olika rätter och passande tillbehör. Hur bra som helst!
Fast vi har fortfarande svårt att köpa tillräckligt med grädde, ägg, ost osv…så vi handlar ganska ofta, och det kan bli dyyyyrt i längden…fast o andra sidan så har vi börjat lära oss att äta upp allt som är hemma, vilket är riktigt bra eftersom vi brukade slänga en del innan!

Många ägg och fläsksvålar blev det men veckan är avklarad utan akut besök till grillkiosken.
Första hela veckan utan kollisar på låååång tid…
Nu siktar jag på vecka nummer två.
Hoppas deppighet, trötthet, slöhet och missmod försvinner samtidigt med kollisarna ur mitt liv….

Inte haft mycket ork över till matlagning denna helg men jag har i allafall currykuckling, fläskschnizlar, kassler sallad och tonfiskröra….och ägg förstås.
Det ska nog gå bra…. hade fått ett onsdagsspöke som ställde till det minst en gång varje vecka….men det spöket har jag jagat på flykt nu.

Skönt o höra :)
Lycka till!

vad menar du med fläskisar? svålar? hur gör du?
och vad panerar du med? :)
Och varför panerar du allt?

hon kanske tycker det är gott :)
TS: men är det pofiber du panenrar i elelr är det ngt annat ?
Hon panerar i finkrossade fläsksvålar. Funkar utmärkt om man ska panera schnitzlar. Till fisk använder jag hellre pofiber.

ahaa knapersteker man fläsksvålarna då såhårt att de blir spröda?
Nästa fråga blir vart man hittar fläsksvålarna?
hur räknar man det sen när man skall lägga in det i matdagboken?
Fläsksvålar kan man hitta i snacksavdelningen på affären.
Själv har jag gjort kycklingnuggets med fläsksvålspanering, supergott. Fisk blir bättre i pofiber.
Sen tror jag inte att TS menar att all maten är panerad, mest att det gått åt som snacks istället för att falla för kolhydratfrestelser.