Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1931 ggr
vixen
0

Kolesterolets betydelse

Hej!

Jag studerar läkarutbildningen termin 5, och när vi nu i dagarna börjat fokusera på ateroskleros och hjärtinfarkt, är det glädjande att erfara att den medicinska utbildningen tycks ligga långt längre fram, än exempelvis dietisterna, vad gäller synen på riskfaktorer för utveckling av denna åkomma.

Visserligen poängteras gång på gång att det finns ett epidemiologiskt samband mellan kolesterolvärde och hjärt-kärlsjukdom, men fokus ligger framförallt på att ateroskleros är en inflammatorisk sjukdom, och att kolesterolvärdet, i avsaknad av andra riskfaktorer har mycket liten betydelse för indivien. Att mäta kolesterolvärde på i övrigt friska individer förkastas, och statiner risksänkande förmåga förklaras framförallt av dess antiflammatoriska bieffekter.

Bara något att betänka för er som skäller på att läkarna är för kolesterolfokuserade…det finns hopp ;)

Margareta
0

Härlig läsning vixen… och TACK för att Du informerar oss! Jag har väl tyckt att min yngre läkare på VC är betdydligt klokare än de äldre… dessvärre är han inte kvar längre.

Numer pensionär i Nynäshamn

Doc
0

Intressant. Annat var det kan jag lova när jag gick termin 5 i Uppsala -96. Vill minnas att åtminstone någon föreläsare bergsäkert slog fast att kolesterolet var den absolut största orsaken till hjärtsjukdom… Skrattande

Jag har länge brukat avråda *friska* från att kontrollera kolesterolet som någon allmän hälsokoll. Kanske kan jag med gott samvete till om med säga att det är gammaldags och omodernt med en sådan koll nu! Glad

Så Vixen,

vad säger man om lite nyare apoB/apoA-1 kvoten på utbildningen då?

Pasi
0

Doc_ - Går det att få en sådan test (apoB/apoA-1) gjord på VC… eller är det hitech som inte används ännu?

Hur ser ni (vixen , Doc_ eller någon annan) på homocysteinets roll för hjärt-kärlsjukdomarna?

Doc
0

Pasi,

frågan är väl snarast VARFÖR man skall göra testet. På vår vårdcentral har vi inte börjat använda det i praktiken än. Går gör det om kemlabbet vårdcentralen skickar till har infört testet (och även annars, men då får man skicka längre för mer pengar).

Homocystein pratades det om en del för några år sedan men nu har det varit väldigt tyst länge tycker jag. Tydligen visade studier där man gav b12vitamin och folsyra för att sänka förhöjda homocysteinvärden ingen påtaglig effekt - tror förhoppningarna att det skulle bli något viktigt av det tog slut där…

DaMum
0

Vilken upplyftande läsning Vixen! Det finns således hopp…

Tänker på en sak som Sten Sture berättade för mig. Han hade varit någonstans och föreläst, och publiken bestod till största delen av läkare. Efteråt gick flertalet av de äldre doktorerna fram till honom och sade att det här egentligen var gammal kunskap, och att de gamla "bantningsrekommendationerna" varit just att dra ner på kolhydrater och öka på fettet. Däremot verkade de yngre läkarna i publiken MYCKET fettskrämda!

Det här är inte så länge sedan, så det händer tydligen saker rätt snabbt ändå.

Glad

Pasi
0

Doc_ - Vad menar du? Klart alla vill veta sin apoB/apoA-1 kvot! Flört
Homocysteinen var alltså en återvändsgränd? Eller kan det vara så att bildningen av homocystein (eller rättare sagt - bristen på återbildning till metionin) inte berodde på folsyra-/Bvitamin-brist utan på någon annan faktor?Fundersam
Tack för svaret!

Mervi
0

Tack för denna information, då kan man kanske upplysa sin doktor om detta om det blir problem. Min husläkare är inte av den "yngre sorten" utan närmare jämnårig med mig.

Margareta
0

Min yngre husläkare har tyvärr slutat och jag har ingen ny… får leta efter en ung igen…

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
0

Kul att höra Vixen!

Vi får försöka hålla oss friska tills du och dina kompisar kommer ut på "marknaden"..

vixen
0

Doc_: ApoB/ApoA-1-kvoten talas det inte mycket om, det anses vara billigare och mer beprövat att mäta LDL/HDL-kvoten verkar det som. 

Skall dock tillägga att kolesterolets relativt ringa betydelse poängteras vad gäller i övrigt friska personer. Vid diabetes, kronisk inflammatorisk sjukdom och liknande betonas fortfarande vikten av kolesterolsänkning, även om behandling av de övriga riskfaktorerna torde vara effektivast.