Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1931 ggr
vixen
0

Kolesterolets betydelse

Hej!

Jag studerar läkarutbildningen termin 5, och när vi nu i dagarna börjat fokusera på ateroskleros och hjärtinfarkt, är det glädjande att erfara att den medicinska utbildningen tycks ligga långt längre fram, än exempelvis dietisterna, vad gäller synen på riskfaktorer för utveckling av denna åkomma.

Visserligen poängteras gång på gång att det finns ett epidemiologiskt samband mellan kolesterolvärde och hjärt-kärlsjukdom, men fokus ligger framförallt på att ateroskleros är en inflammatorisk sjukdom, och att kolesterolvärdet, i avsaknad av andra riskfaktorer har mycket liten betydelse för indivien. Att mäta kolesterolvärde på i övrigt friska individer förkastas, och statiner risksänkande förmåga förklaras framförallt av dess antiflammatoriska bieffekter.

Bara något att betänka för er som skäller på att läkarna är för kolesterolfokuserade…det finns hopp ;)

Margareta
0

Härlig läsning vixen… och TACK för att Du informerar oss! Jag har väl tyckt att min yngre läkare på VC är betdydligt klokare än de äldre… dessvärre är han inte kvar längre.

Numer pensionär i Nynäshamn

Doc
0

Intressant. Annat var det kan jag lova när jag gick termin 5 i Uppsala -96. Vill minnas att åtminstone någon föreläsare bergsäkert slog fast att kolesterolet var den absolut största orsaken till hjärtsjukdom… Skrattande

Jag har länge brukat avråda *friska* från att kontrollera kolesterolet som någon allmän hälsokoll. Kanske kan jag med gott samvete till om med säga att det är gammaldags och omodernt med en sådan koll nu! Glad

Så Vixen,

vad säger man om lite nyare apoB/apoA-1 kvoten på utbildningen då?

Pasi
0

Doc_ - Går det att få en sådan test (apoB/apoA-1) gjord på VC… eller är det hitech som inte används ännu?

Hur ser ni (vixen , Doc_ eller någon annan) på homocysteinets roll för hjärt-kärlsjukdomarna?

Doc
0

Pasi,