... mjuk pepparkaka ...
Det har regnat och varit gratt hela eftermiddagen sa jag drog fram min alskade Fiberhusk for att fa litet vinterstamning :0) och receptet ar samma bas som brod, men med litet extra i smeten:
4 agg + 1 nypa salt*
7 msk Fiberhusk
1 msk bakpulver
malen kanel, kryddpeppar, kryddnejlika, kardemumma och mork kakao till onskad smak**
2 msk hemmagjord lingonsylt gjord med sotningsmedel
3/4 dl vatska***
1 msk flytande sotningsmedel och 1/16 tsk Stevia pulver****
Vispa upp aggen och saltet med en gaffel, hall i lingonsylten, vatskan och flytande sotningsmedlet - ror om ordentligt.
Blanda Fiberhusken, bakpulvret, kryddorna och det torra sotningsmedlet i en separat skal
Hall i den torra blandningen i aggvispet och ror - vispa inte - sa allt blandas ordentligt. Lat sta 15 - 20 minuter.
Peta ner smeten i en smorjd glas eller plastform (ungefar 4 portioner) och in i micron (hogsta) i 4 minuter.
Hall upp pa galler och lat svalna. Detta ar gott bade varmt och kallt och gar bra att frysa. Man kan gora en frosting utav cream cheese som smaksatts med kryddor men det brydde jag mig inte om idag.
*jag anvander Himalayan rosa salt men kosher salt gar ocksa bra
**jag anvander 1 msk kanel, 1/2 msk kakao + 1/8 tsk var av de andra kryddorna
***jag anvande 1/2 vatten + 1/2 olivolja for det ar vad jag hade precis framfor mig - smalt smor eller kokosolja gar ocksa bra
****det gar att anvanda bara en sorts sotningsmedel men tva eller flera ar battre. Blandning av flera olika sorter tar bort eventuell bismak (Stevia till exempel) nar de arbetar i symbios.

Åh! Låter underbart, du råkar inte ha foton av ditt alster?

De 3 bitar som ar kvar ligger redan i frysen, inplastat :0(
Ska ta en bild nasta gang :0)