Jag är nybörjare, hjälp mig!
Hej! Finns det andra nybörjare där ute som jag?
Jag började på riktigt i fredags (19/11) och detta är alltså min fjärde dag idag. Har ätit ganska likt lchf nu ett tag, mer än ett halvår men lyckas alltid fuska så nu bestämde jag mig för att försöka ordentligt.
Jag vill bli av med mitt sockersug och har inte ätit något sött sedan jag började (förutom några hallon och några mandlar två dagar). Det har gått bra!
Dessutom har jag en kronisk tarmsjukdom vid namn crohns sjukdom. Förhoppningsvis ska magen må bättre av detta. Jag har tidigare mått bättre i magen av lågkolhydratkost men eftersom jag är så svag för sötsaker så har jag avbrytit min lågkolhydratkost flera gånger.
Helgen var superbra och humöret på topp. Jag tränade inget speciellt men gick promenader. Kände mig lite matt men var ändå nöjd och mätt med det jag åt.
Idag kom besvären. Blev riktigt illamående när jag stekte ägg och bacon till frukost. Kände mig allmänt sjuk och magen var nästintill förstoppad. Något jag inte är van vid. Visserligen är det en lättnad att inte behöva besöka toaletten så ofta som innan och att jag inte har magsmärtor men i längden känns det inte bra att det blir helt stopp i magen. Får försöka hitta en balans där!
Någon som har tips?
Annars är jag nöjd än så länge! Inget direkt sötsug förutom när jag ser att det finns recept här på olika bakverk och efterrätter. Mums! Men det ska jag inte testa än, i så fall till helgen. Men kanske bättre att bara ta en eller två rutor mörk choklad?
Jag är normalviktig 58 kilo till 165 cm men jag vill som sagt må bättre i magen och bli av med sockermonstret som jagar mig! Några kilo ner hade inte heller varit fel eftersom jag alltid legat lite över medelvikt till min längd. (kan tillägga att jag i somras körde på ganska bra med lågkolhydrat och träning och gick ner ett antal kilo men efter sommaren lockade sockermonstret för mycket!!)
Såhär ser min matdag ut ungefär
frukost - två stekta ägg med ett halvt paket stekt bacon, ibland extra smör på. Vatten att dricka. Eventuellt äggmjölk om jag äter lite tidigare lunch.
lunch - ibland samma som frukost. Men oftast kött och smör och kanske cremefraichesås (idag åt jag egengjorde köttbullar med smör och sås gjord på cremefraiche och lite philadelphiaost.
middag - ungefär som lunchen
Ibland något mellanmål med ost, smör eller andra pålägg. Ibland lite hallon till tvn på kvällen. Jag försöker även dricka mer vatten.
Oj det blev ett långt inlägg, hoppas någon orkar läsa :)
Hade varit roligt med synpunkter, tips eller frågor! :)
Kämpa på alla där ute, detta fixar vi!
Du får räkna med övergångsbesvär i några veckor. Jag vet ingenting om Crohns så det är svårt att ge råd där, men det finns en rubrik (kolla listan till vänster) som heter Vi som har mag/tarm-besvär. Där kanske du kan få lite tips. Annars får du känna dig fram.
Att tarmarna inte producerar lika mycket avfall som förut har sin naturliga förklaring - man äter det kroppen behöver och inget annat.
Du kan söka på t ex förstoppning och få tips. Någon blev bättre av mörk choklad. Kokosfett brukar också hjälpa. Annars är det bara att vänja sig vid att inte gå så ofta - och visst är det praktiskt!
Och vill du verkligen veta exakt vilka näringsämnen du får i dig och hur mycket, då är det bara att väga och mäta och skriva in på Min Mat.
Okej hoppas det går över snabbt. Jag tycker jag mår mycket bätte med få kolhydrater men just nu känner jag mig ganska yr och svag.
Okej tack för tipset!
Ja samtidigt är väldigt skönt att inte behöva sitta på toaletten så ofta och länge så förr. Men blir ju lite orolig.
Kanske har chockat både mig själv och min mage under helgen eftersom jag brukar falla ganska fort. Men nu ska jag försöka och jag har bestämt mig!
Okej så bra, minmat låter som en bra lösning!
Hur var det för dig när du började? :)
Jag började inte så drastiskt, hade haft problem med blodsockret länge och slutade succesivt med vitt bröd, socker, kakor, o dyl. så LCHF blev inget svårt alls.
Men jag körde rätt strikt innan jag började med lite mörk choklad och grädde och sådant. Nu kan jag även äta lite frukt då och då och ändå hålla vikten och må bra.
Min största vinst är friheten att slippa äta 6 ggr om dagen, och naturligtvis är jag glad över några cm mindre i midjan - har fått så mycket lättare att hitta kläder.
Okej. Jag har ju testat på det innan men har inte riktigt bestämt mig på riktigt. Men nu vill jag inte må dåligt längre. Efter varje gång jag har "fuskat" oftast då på helgen har det varit som en bakfylla. Man ska äta för själen säger vissa men om man äter något man tycker är gott men mår skit sen är det inte värt det!
Okej hur många mål mat äter du idag, tre eller? Förstår det. Jag ser bara fördelar med lchf. (förutom hur jag mår nu, haha)

Iomed att du inte är överviktig så kan du i stället koncentrera dig på magen och tarmarna.
En biverkning som är rätt vanlig i början är just förstoppning.. vilket kanske inte såå lämpligt vid tarmsjukdomar.
Förebygg hellre än att ta till akutåtgärder.. cocosfett, magnesium, vatten, grönsaker utan hårda fibrer.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
På din beskrivning så låter det som att du äter bra. Illamående och sånt är inget ovanligt i början och avhjälps med att man äter lite fräscha grönsaker till maten, gurka, sallad och groddar (alfaalfa eller mungbön) innehåller inte mycket kolhydrater men hjälper aptiten väldigt mycket.
Omställningsbesvären kan ev minska något med ökat saltintag, testa att ta en halv till en tesked havssalt i ett glas vatten varje dag och se om du mår bättre.
Magen kommer vara lite i olag ett tag framöver men det blir bättre. Blir du hård i magen så dra ner på osten och börja med kokosfett.
#7 - håller med ska försöka undvika förstoppning. Men får väl passa på att "njuta" eftersom jag inte direkt förut har haft förstoppning. Livet blir så mycket smidigare utan att behöva titta var toaletten varje gång jag är på något nytt ställe. Att inte konstant tänka på magen känns så befriande!
#6 Okej tack, får ta lite mer salt :) Ja, jag har läst någon gång att osten kan vara stoppande så får se upp med den. Hur gör man med kokosfett? Istället för smör eller utöver att äta bara som det är?
Tack snälla för svaren!
#8 Tack ska du ha, ska kolla den!
Blir glad av alla tips jag kan få.
#4 Sedan en lång tid tillbaka äter jag bara två gånger om dagen, någon gång tre om middagen blir väldigt sen. Förstå vad mycket tid jag sparar……. Och jag är en sådan som behöver minst 26 timmar om dygnet så gissa om det är skönt!
Kokosfettet kan man steka i, ha i sås, i äggmjölk, kaffe, te eller bara varmt vatten. Köper man det dyra med smak så kan det av vissa ätas direkt med sked.
Se bara till att äta det främst på förmiddagen och kanske inte börja med för stor dos. Vissa kan bli illamående av det…
#10 - låter väldigt skönt att slippa tänka på mat så mycket, kankse man gör ändå visserligen! Blir du aldrig hungrig mellan målen och vad och hur mycket äter du?
#11 Okej då ska jag satsa på något man kan äta direkt med sked. Varför på förmiddagen? Påverkar det magen mycket. Jag har ju visserligen varit förstoppad nu men ibland kan magen vara väldigt känslig och reagera direkt.
Har en fråga till!
Hur många gram kolhydrater om dagen hade varit en bra start för mig? Jag har ingen övervikt som sagt men blir inte direkt förtvivlad om jag skulle gå ner 
#13 Det är enkelt att svara på. Först behöver du tala om för dig själv vad för sockerberoende du har, vad du triggar på och om det är dosberoende. Sedan behöver du utesluta de kolhydrater din mage inte tål. Så har du svaret där.
#12 Som sagt, vissa blir illamående av kokosfett och den risken ökar ju senare på dagen man intar det. Iaf i början. Dessutom blir vissa pigga av kokosfett och det är ju inte alltid så bra på kvällen.
Hur mycket kolhydrater man bör äta är individuellt och beror också lite på vilken sorts kolhydrater du äter. Vissa saker triggar mer än andra, ibland fastän de innehåller väldigt lite kolhydrater. Men det är ganska bra att börja på 20-30g kolhydrater om dagen. Då finns det plats för ganska mycket olika saker, när omställningen är gjord kan du testa att öka lite om du vill.
Blir du sötsugen på denna nivå så kan du testa att strikta till kosten men det finns ingen anledning att göra det i början om man inte måste.
#14 och # 15.
Tack men tycker det är lite krångligt att veta. Har sett många olika tex under 20 gram, under 10 gram eller under 5.
Jag vet att man helst ska äta livsmedel med 5g kolhydrater/100 g livsmedel.
Testade att lägga det jag har ätit idag och igår på Min Mat och resultaten blir väldigt olika.
igår: jag åt tre mål mat
Energi kcal:
1159,40
Energi kJ:
4848,05
Proteiner:
69,81
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
2,46
Vatten:
261,89
Alkohol:
0,00
idag: jag åt två mål mat plus mandel nu ikväll och jag tycker det var väldigt gott. Ganska sött med sötmandel men samtidigt känner jag inget direkt sug efter mer.
Energi kcal:
1232,55
Energi kJ:
5156,35
Proteiner:
54,47
Fiber:
1,44
Kolhydrater:
7,07
Vatten:
253,65
Alkohol:
0,00
ska testa kokosfett någon dag på förmiddagen då. Jag blir grymt påverkad av kaffe och om jag dricker det efter lunch har jag nästan svårt att sova på kvällen så bäst att inte testa att äta kokosfett på kvällen då!
#16 Du utgår från nivåer som handlar om viktminsking hos metabolt skadade. Det är ju inte ditt utgångsläge, utan det är sötsug och mage.
#16 Att det är krångligt beror på att det inte finns några fasta regler utan du måste anpassa kosten till din kropp, ditt sinne och din ekonomi. Funkar det med så lite kolhydrater så finns det ingen anledning för dig att öka men börjar du må dåligt (utöver omställningsbesvären) så är hjälpen oftast att öka kolhydraterna.
Okej jag tänkte gå ganska hårt ut och se hur jag reagerar, det märkte jag idag men jag vänjer mig nog. haha. Jag tänkte att jag kunde gå upp till iallafall 10g.
Men… hur tycker du jag ska äta? Har inte så stor koll på hur man "borde" äta. Har mest uteslutit de mesta kolhydraterna som det är nu. Frukosten är lättast eftersom jag ätit bacon och ägg sen i somras. Idag var första gången jag mådde illa av det. Lustigt.
#18 nej om omställningsbesvären försvinner snart så är det ingen fara alls. Jag mår mycket bättre i magen. Har jag märkt innan sen i somras då jag kom in på lågkolhydratspåret men inte på allvar.
Jag är student men mat är en viktig del av mitt liv. Min mage tar uppe mycket av min tid vissa dagar så ur ekonomisk synpunkt är det värt om jag lyckas må bättre..
Pratade med en mag- och tarmsjuksköterska i slutet av sommaren och jag sa till henne att jag förändrat mina kostvanor och äter mycket mer fett och mindre kolhydrater och hon blev förvånad. Jag frågade om jag kunde sluta med min medicin eller trappa ner på den men det tyckte hon inte.
#19 Du kan ligga lågt, även om 10 kh är rätt lågt för en nybörjare som inte ens behöver ligga så lågt. Men det kostar vanligtivs i starkare omställningsbesvär.
Fördelen är att du kan dra ett streck och lägga till en sak i taget i lugn takt för att se hur din mage och ditt sötsug fungerar. För det är där allt landar, inte i antalet kolhydrater, utan i vad just du tål och vad din kropp mår bra av.
Fokusera på att äta oprocessad mat, så är du hemma. Har du råd så köp bra kött som gräsbeteskött och vilt. Jag är lite skeptisk till bacon som vardagsmat, det är vanligtvis kött från stressade djur och ovanpå det preppat.
#19 Jag äter bacon och ägg till frukost och en mugg te med grädde och mjölk i. Till lunch idag var det köttfärssås med gröna ärtor, till middag kyckling med skirat smör. Några mandlar har också slunkit ner. Allt som allt kanske 20g kolhydrater om man räknar högt (mycket ärtor…). Lagom för mig men helt omöjligt att säga om det är lagom för dig.
Bästa sättet att hålla kvar vid kosten är om du känner dig bekväm med den och mår bra och jag vet inte hur mycket kolhydrater du behöver för det. Omställningsbesvären beror iaf på att kroppen strejkar eftersom den svälter, tror den. Småningom kommer den på att fett funkar precis lika bra som bränsle. Hjärnan kommer på det efter ca två veckor, musklerna behöver mer tid på sig men så fort hjärnan får sitt brukar allt gå bättre.
Ja det låter bra, testa mig fram. Vad kan man äta istället för bacon. Tycker det är väldigt smidigt och gott tillsammans med stekt ägg. Håller mig mätt och glad länge på det.
Okej jag ska testa lite olika och se hur det känns. Jag får stå ut i några veckor då 
Vet ni hur mycket man kan lita på Min Mat då? Jag blev förvånad att det blev så pass få gram kolhydrater faktiskt.

Var inte såå himla petig med kolhydratmängden, den kan säkert variera från dag till dag.. i ditt fall är det troligen viktigare att få dessa från bra källor sådana, som inte ställer till det i tarmen och där det är medskickat någon liten vitamin och mineral.
Du kanske tål en del rotfrukter rent utav?
Men man skall inse att man går igenom några stadier, först omställningsfasen där kroppen vänjer sig vid att i huvudsak ta fett som bränsle, det kan ta tre veckor till tre månader.
Under den fasen kan det vara bra att vara lite strikt så man får omställningen gjord.
Sen kommer tillvänjningsfasen, där du får en del huvudbry av att läera dig laga lite nya rätter, hur du skall hantera sociala situationer och sen vad du tål av olika saker, hur din kropps signaler fungaera osv.
Tredje fasen är resten av livet, då har man förhoppningsvis lärt sig hur man skall äta för att må bra.
jag får försöka lägga till mer grönsaker. Broccoli och haricot verts är favoriterna. Tips på flera bra?
Jag får väl testa lite men avstår nog helst faktiskt. Potatis och gräddsås var favorit förut och jag trodde alltid det var gräddsåsen som gjorde att jag fick springa till toaletten direkt efter maten men nu tror jag det är kombinationen av kolhydrater och fett. Så kolhydraterna går bort.
Okej, jag längtar tills jag kommit förbi omställningen iallafall 

Blomkål är super till mycket, man kan äta det kokt som brocolin, blomkålsmos. blomkålsgratäng, osv.
Min frukost just nu är lite tacofärs (med egen kryddning för att slippa socker o andra tillsatser) som jag ostgratinerar i mikron. Till det äter jag 3 små cocktailtomater och äggröra på 1 ägg. Ibland plussat med grönsaksrest från gårdagens middag.
En kopp grönt te med kokosfett är vad jag dricker.
Om jag blir hungrig mellan så är lite 10%ig yoghurt med möt-musli, lite nötter, lite ostbitar, några oliver eller nåt sånt bra att äta. Men det händer sällan. Äter man så sällan måste man tänka på att dricka vatten mellan målen.
Till middag en kött-, kyckling-eller fiskrätt med någon grönsak till. Som du säkert vet väljer man då ovanjordsgrönsaker som har lite kolisar.
Squash, aubergine, paprika, blomkål, broccoli, avocado… Det finns mycket att välja emellan.
jag har inte ätit blomkol på väldigt länge så det ska jag testa!
vad använder du för kryddor? Jag har tänkt att taco är ett ganska bra alternativ då min sambo inte äter enligt lchf (förutom frukosten) Men jag har tyckt precis som du att det innehåller så mycket socker.
Tack för alla bra tips. Nu känns det roligare att fortsätta!
Hej du! Jag är också en chrohnare, Jag har blivit mycket bättre i min mage sen jag lade om kosten, men riktigt bra är jag inte. För mig tror jag vinsten har varit att jag slutat med hårda fibrer(fullkornsbröd,bönor, linser).
Jag har faktiskt också haft tendens till hård mage, men jag blir hjälpt av en matsked psylliumfrö(vattenlösliga fibrer) på morgonen, plus kokosolja(den innehåller också laurinsyra som är bra för inflammerade tarmar) och magnesium.
Omega3 tillskott är också bra, så att man får en bra balans mellan omega3 och omega6. Jag har i stort sett helt slutat använda raps- och olivolja i matlagning. Jag har suttit och läst och skaffat information på nätet, det är ju ett jättebra hjälpmedel. Lycka till!
Vad härligt att du mår mycket bättre!
Jag får testa med psylliumfrön, har ätit det en del förut. Varför magnesium?
Hur många gram kolhydrater äter du om dagen ungefär?
Äter du lchf för magen eller för något annat också?
Tack för tipsen. Jag vet att det kan skilja väldigt mycket hur sjukdomen fungerar men alltid ett bra stöd med någon mer.
Jag brukar inte räkna hur mycket kolhydrater jag äter, men uppskattningsvis ca 20 gram/dag.
Jag äter LCHF delvis på grund av magen, men jag har också fibromyalgi och astma. Min värk är bra mycket bättre och jag har inte varit förkyld eller fått ett astmaanfall på väldigt, väldigt länge. Så jag har gjort flera hälsovsvinster.
Jag har några överflödskilon, men dom sitter som berget, kanske beroende på att sockermonstret gör sig påmint och jag faller dit ordentligt ibland.
Magnesium är lösande om man kommer upp i dos ordentligt. Det finns trådar här på forumet om magnesium, så du kan använda sökfunktionen som finnsw längst upp till vänster på sidan för att hitta dem.
Lade in ett separat recept på tacokrydda här.
Magnesium är allmänt bra för hjärtat, jag tar det mot kramper i vaderna. Tydligen är det en av de få saker man akn få brist på av denna kosten.
D-vitamin är också ett tillskott jag tar i höga doser. Har hållit mig frisk så gott som hela förra vintern. Just nu har jag varit och tankat en del sol, men snart är det nog dags att börja igen.
På Kostdoktorns sida kan du läsa en del om D-vitamin. Se under Ämnen lite till höger.
Härligt att märka att man mår bättre. Jag hoppas också på bra resultat!
Låter bra,jag tar redan d-vitamin men får läsa lite om magnesium med då!