Jag är nybörjare, hjälp mig!
Hej! Finns det andra nybörjare där ute som jag?
Jag började på riktigt i fredags (19/11) och detta är alltså min fjärde dag idag. Har ätit ganska likt lchf nu ett tag, mer än ett halvår men lyckas alltid fuska så nu bestämde jag mig för att försöka ordentligt.
Jag vill bli av med mitt sockersug och har inte ätit något sött sedan jag började (förutom några hallon och några mandlar två dagar). Det har gått bra!
Dessutom har jag en kronisk tarmsjukdom vid namn crohns sjukdom. Förhoppningsvis ska magen må bättre av detta. Jag har tidigare mått bättre i magen av lågkolhydratkost men eftersom jag är så svag för sötsaker så har jag avbrytit min lågkolhydratkost flera gånger.
Helgen var superbra och humöret på topp. Jag tränade inget speciellt men gick promenader. Kände mig lite matt men var ändå nöjd och mätt med det jag åt.
Idag kom besvären. Blev riktigt illamående när jag stekte ägg och bacon till frukost. Kände mig allmänt sjuk och magen var nästintill förstoppad. Något jag inte är van vid. Visserligen är det en lättnad att inte behöva besöka toaletten så ofta som innan och att jag inte har magsmärtor men i längden känns det inte bra att det blir helt stopp i magen. Får försöka hitta en balans där!
Någon som har tips?
Annars är jag nöjd än så länge! Inget direkt sötsug förutom när jag ser att det finns recept här på olika bakverk och efterrätter. Mums! Men det ska jag inte testa än, i så fall till helgen. Men kanske bättre att bara ta en eller två rutor mörk choklad?
Jag är normalviktig 58 kilo till 165 cm men jag vill som sagt må bättre i magen och bli av med sockermonstret som jagar mig! Några kilo ner hade inte heller varit fel eftersom jag alltid legat lite över medelvikt till min längd. (kan tillägga att jag i somras körde på ganska bra med lågkolhydrat och träning och gick ner ett antal kilo men efter sommaren lockade sockermonstret för mycket!!)
Såhär ser min matdag ut ungefär