4:e dagen. Klara omställningsbesvär.... :)
Hej!
Ny här och håller som bäst på att vänja mig vid stort fettintag oj vad det känns skumt… smått äcklad faktiskt, men det går väl över hoppas jag.
Jag är snurrig och matt, svettas och är förvirrad.
Ska jag se det som ett gott tecken? Att jag gör rätt? Vore skönt att veta om jag kan bli peppad av detta….
Eller kan man må såhär och ändå inte uppnå någon förändring i slutändan? Vilka är era erfarenheter?
PS Kan tillägga att jag höll på att ramla av motionscykeln igår för att jag blev så darrig i benen. Jag som är i god form annars…
Mvh/Sofia
)Hej Sofia. Ja du är på rätt väg. inte ovanligt att det blir så där. Jag är själv i samma fas som du.Men jag känner igen känslan. Har ätit LCHF i två perioder tidigare(6mån,resp8mån),det fungerade mycket bra båda gångerna.Framför allt piggare,mjukare ngt mindre ont av fibron+gick ner i vikt.Nu förstår jag att du undrar varför jag slutade.Det gör jag också.Men det var under psykiskt jobbiga perioder tex skillsmässa.Då ville jag trösta mig med godis.Men nu tar jag nya tag.Den här omställningen ,av förbränningen i kroppen brukar inte ta så lång tid.Mindre än en vecka för mig. Så tjämpa på snart är du över det svåra. En sak till godissuget försvann.Nu önskar jag det går bra för dig.Lycka till .Ninni
En sak till. vi kanske kan hålla lite kontakt här.Peppa varandra lite.
Tack Ninni för ditt svar! Tänkte väl att det borde vara ett gott tecken att kroppen "reagerar" och undrar vad 17 jag håller på med…. 
Upplevde du också att det var jobbigft med all fet mat i början?? Trodde detta skulle passa mig perfekt för jag älskar verkligen fett och kött, men det var kul första dagen ( i måndags) sen var det inte lika njutbart. Men det kan också bero på att jag är rädd att det inte ska funka och jag ska bara bli ett dallrande lass med smör hela jag 
Jag behöver inte direkt gå ner i vikt. Max 5 trivselkilon (men vill såklart inte gå upp heller) utan det som lockade mig med lchf är väl framför allt att jag upplever att jag har problem med humörsvängningar (blossar upp och höjer rösten åt barnen, vilket får mig att må USELT) och har även till och från hormonrelaterade depressioner. (vid både ägglossing och PMS, vilket är jobbigt) Hörde att detta kunde hjälpa!
Sen motionerar jag en del och hoppas väl på sikt på mindre underhudsfett och mer synliga muskler kanske. Slank och lagom musklig/vältränad vore ju en dröm….
Ska testa att först och främst köra lchf i veckorna och inte vara lika strikt (men ändå förnuftig) på helgerna. Så får vi se hur det går…
Tack igen för ditt svar. Kämpa på du med! Hoppas det går bra för dig denna gång också!
Sofia
Absolut gärna pepp!
hur åt du innan? :)
man behöver ju inte lägga till så mycket extrafett till maten om man tycker att det inte känns bra. jag kan tycka IBLAND att det är hur gott som helst att bara käka köttfärsröra med mycket smält ost i.. men annars blir det hellre typ en bit lax med lite broccoli och en klick creme fraiche till och det kan ju kännas lite fräschare. :)
Hej Annalinnea,
Jag åt ganska varierat innan, men har aldrig varit någon socker-junky så absolut ingen överkonsumtion att tala om där. Får betydligt oftare sug efter fett och salt och tänkte att då måste ju detta med lchf passa mig prima.
Sockersuget kom dock nu när jag "avgiftar" mig. ojoj…. :)
Har dock mått lite bättre nu på kvällen idag. Tvingade mig till ett pass på motionscykeln och det gick MYCKET bättre än darr-passet igår. Jag känner hoppet komma tillbaka! Och jag är envis som F-N så jag ger inte upp i första taget!
Angående maten så tror jag också att jag måste variera mig mer, har kanske ätit lite väl mycket enahanda de här dagarna. Jag blandar tex till lunch och middag det fettrika med lite salladsblad och då känns det mycket fräschare, så du har nog helt rätt där! Tack!
Hoppsan! Ställde mig på vågen imorse (väger mig nästan aldrig annars, men gjorde det ändå i måndags morse efter att jag bestämt mig för att testa lchf)
Jag fick väga mig tre gånger innan jag accepterade vad det stod.
-2kg, efter 4 dagar…. och det är nog inte vatten, för jag har inte varit mer än vanligt på toa, och druckit masssssssor.
Mvh/Sofia
drar man ner på kolisar försvinner alltid lite vatten från kroppen, men gött mos i alla fall! du är ju i alla fall 2 kilo lättare nu i vilket fall:)
Ja salladstricket är bra också om man har med sig lunchlåda till skola/jobb. Babyspenat t ex innehåller ju nästan inga kolhydrater alls och det ser lite trevligare ut så slipper ens kamrater förfasa sig över ens "ensidiga" kost..
Jag har aldrig haft direkta omställningsproblem (har hattat lite fram och tillbaka men nu är jag tillbaka på banan sedan mitten av oktober). Men för inte så länge sedan körde jag spinning dagen efter jag lämnat blod - där snackar vi ben-darr, så jag kan tänka mig att det är lite åt samma håll!
Det kan ta ett tag att bli helt fysiskt omställd, efter vad jag har hört här på forumet, så det gäller att känna efter vad man pallar i början. :) men med lite envishet kommer man långt!
Jag har ätit lchf en gång tidigare men ramlade tillbaka i sockerbegär igen efter julen- 08.
Nu är det ny friska tag sedan 2 veckor. Denna gången precis som förra så var den första veckan jobbig.
Dom första dagarna kissade jag MASSOR och sedan blev jag väldigt varm och svettig. Jag som aldrig svettas!
Men efter en vecka var det precis som att kroppen ställt om.
Nu mår jag jättebra och sötsuget är helt borta.
Sover som en stock hela natten och är pigg när klockan ringer 05,30.
Önskar oss alla en trevlig helg och lycka till.
Pepppepp
Mmmm… käner det, att jag måste lyssna på kroppen vad det gäller orken.
Ang vattendrivning förresten. Hoppas faktiskt på effekt där i långa loppet eftersom jag har haft problem med svullnad och vattensamlig i kroppen vid PMS och ägglossning, kanske jag kan få bukt på det också nu då…. hoppas jag…
Jag är också precis nybörjare med detta. Är inne på dag 5 nu. Men har väldig svårt att hålla motivationen uppe. Är snurrig i huvudet, på mina morgonpromenader som vanligtvis inte brukar vara något problem stånkar jag fram och är jätte trött. Humöret är inte alls på topp. Å hela kroppen känns uppsvälld å dan.
Har läst lite om det här och inser att det är en jobbig ungeför första veckan. Men hur ska man stå ut tills det går över? En annan sak är sockerberoendet. Är nästan jämnt sötsugen å har innan småätit snudd på hela tiden. Kommer det försvinna? Är det bara att vänta ut det med? Eller är det något man måste lära sig att leva med?
hej,på er. först vill jag svara Meninim om sockersuget. Det försvinner ,jag lovar,har aldrig träffat ngn som det inte gör det på.Däremot kan det ta ngt längre tid än den övriga omställningen,men högst två vecor.Men du får vara strikt med hur du äter,annars kommer det att ta längre tid.JAG VET ATT DET ÄR VÄRT BESVÄRET.Är ständigt sötsugen i vanliga fall.Sedan till Sofia o er andra.Varför plågar ni er med att träna under omställningen,ta de lungt o låt kroppen jobba ifred med omst.Konditionen försvinner inte på 1-2 veckor.Sedan kan ni ju köra för fullt igen. Kram på er kämpande medsystrar Ninni
Tack så mkt för svaret. Antar att du har helt rätt. Bara att kämpa vidare å inte sätta sig i situationer när sötsuget kommer. och om de gör det att gå på promenad eller sysselsätta sig med något så man inte har tid att fokusera på det. det har varit min räddning när det varit tufft. Nu längtar jag bara tills omställningen är ver. ska bli skönt å vara fri från det helt =)
Hej igen,
Ninni52, tack för ditt (och alla andras) stöd! Jag inser att det låter knasigt att träna under omställningen… Men saken är den att jag är van att träna regelbundet, Har precis kommit igång igen efter dubbla omgångar av halsfluss, så jag har sådan träningsabstinens att jag förmodlen skulle mått ännu sämra om jag inte tränat. Men nu känns det bra. Jag har gått en vecka nu, bara fuskat lite på igår kväll eftersom vi var på restaurang och idag så sprang jag 5 km i bra tempo utan problem! :) Känns helt uuuuuuunderbart!
Kram till er alla. Nu kör vi vidare eller hur??
åh, vad härligt att det går bra. Det där med sötsuget: idag upptäckte jag att jag var mer sugen på bearnaisesås och bacon, än vispgrädde och hallon. stort framsteg för mig :D
Oh härligt att höra att det går bra för er. De ger en mer motivation att fortsätta. För mig går det även bättre med sötsuget. Känner mig jätte stolt när man bara går förbi godisaffären och går hem å lagar ost och blomkålssoppa istället. =) Från att ha ätit godis till middag så lagar jag nu GOD mat. Trodde det aldrig skulle hände mig.
Tack för allas stöd.
Oh härligt att höra att det går bra för er. De ger en mer motivation att fortsätta. För mig går det även bättre med sötsuget. Känner mig jätte stolt när man bara går förbi godisaffären och går hem å lagar ost och blomkålssoppa istället. =) Från att ha ätit godis till middag så lagar jag nu GOD mat. Trodde det aldrig skulle hände mig.
Tack för allas stöd.
Tack för allas stöd.
Tack för allas stöd.
Ja jösses vad man testar nya saker. Idag åt jag creme fraiche som mellis direkt ur burken….. trodde aldrig jag skulle göra något sådant. Men det var rätt gott :)
Grattis Meninim - vilken seger! ra tips om soppan förresten, lät jättegott!
Hej,klarat en vecka.Har gått bra.GÅTT NER 4 KG!!! Jag vet det mästa är vatten,men det är ju också bra eftersom jag ofta känner mig "svullen"Lätt fortsätta efter denna framgång.Heja på alla kämpande
Heja Ninni52! Det är ju toppen!
Själv har jag inte gått ner ett dugg mer efter 2 veckor, kanske 1kg totalt jag gick ju ner 2 först snabbt, men nu tror jag att de är tillbaka ialla fall ett av dem, men det gör inget, jag mår så bra och det är inte så att jag behöver att gå ner. (Även om ett par kilo inte skulle vara helt fel..)
Kämpa på!