Stillasittande sjukskriven och lchf
Jag är sjukskriven för Depression och kommer inte utan för dörren ens vissa dagar.
Måste man röra på sig för att gå ner i vikt? Jag märker ingen förändring nu efter två veckor (med två fusk dock..)
Jag äter ungefär tre ggr om dagen.

Låt det gå minst tre månader utan fusk så kan du dra slutsatser sen.
Mat och viktnedgång är det sista du bör fokusera dig på vid en Depression. Äter du för lite är risken stor att du kommer att må ännu sämre rent mentalt. Försöka arbeta på din Depression först och ta sedan tag i viktnedgången (tycker jag.)
Det beror förvisso på vad som utlöste din Depression (är det t.ex. vikten så kan det vara svårt att ta tag i den och samtidigt inte äta för lite..)

Näe man behöver inte röra på sig för att gå ner i vikt.. även om det så klart är en positiv sak för hälsan i övrigt.
Du är precis i omställningen, försök att hålla ut några veckor till.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Skriver ut ett svar angående min depression:
Finns absolut ingen anledning enligt mig.
Har ätit antidepressiva i över ett år nu och ingen direkt förbättring har skett. "min" läkare säger bara att det kanske tar längre tid för mig än för andra för att jag haft en hjärnhinneinflammation för 4 år sedan Foten i munnen
Jag har alltid ätit "bra mat" och hållt mig till godis under helgen. De senaste två åren har jag gått upp 20kg! Jag har tagit 1h promenader varje dag utan att något har hänt viktmässigt.
Har börjat ge upp, läkaren säger bara vänta vänta…
De har tagit blodprover för att kolla sköldkörteln, hette tsh något. Tydligen var allt "bra".
Det jobbigaste är att jag är så djävulskt trött Hela tiden. Ingen ger mig svar på varför utan hänvisar till depressionen.
Känner igen mig i princip alla symtom på hypotyreos.. Vilka prover behövs ta för att det ska vara ordentligt gjort?
Min övervikt på 25-30kg skyller läkaren på att jag sitter stilla för mycket. Jag har aldrig varit en sportig person och den enda rörelse jag hållt på med tidigare som jag inte gör nu är att åka buss till skolan och vara i skolan och ta bussen hem. Inte direkt motion.
Dessutom har jag bulimi (dock nästan frisk nu) och även där sägs det vara orsaken till min vikt. Jag har en vän med bulimi som som är helt normalviktig.
Oj, jag reagerar på massor av det du skriver och känner igen mig i en hel del. Jag är också tröttsjuk och blev inte alls hjälpt av antidepressiv medicin. Ibland behöver man den dock, men det är inte en universalbot i alla lägen. Min läkare sa till mig, med irriterat tonfall, att jag "svarar dåligt på medicinerna!"
Knasigt, som om vi är till för medicinerna och inte tvärtom. 
Snälla du, ge inte upp!!
Du kommer med störta sannolikhet att kunna må bättre på sikt. Sjukvården är tyvärr inte så bra på att ta hand om oss tröttisar som man skulle önska. Vi är många, men kunskapen och bemötandet är lågt/dåligt.
Du kan ha en utmattningssjukdom, där kanske inte Depression är det enda inslaget.
Hur har du haft det innan du blev sjuk? Har du stressat mycket? Vad tycker du är jobbigt nu?
Det kan också vara sköldkörteln som inte funkar som den ska. Vårdcentralerna tar ofta alldeles för få prover och tolkar dem på ett knasigt sätt. Ibland måste man bråka, ibland måste man söka sig vidare, till annan vårdgivare. Trots det kan det vara svårt att få sköldkörtelproblematik upptäckt och behandlad.
Det finns flera olika sköldkörtelhormon som bör mätas. Dessutom antikroppar, stresshormonet kortisol, m m. Här på forumet finns kunniga, som har bättre koll än vad jag har. Du får säkert svar av dem.
Tillsvidare kan du läsa vidare på den här sajten. Gott om bra info.
Din övervikt. Tja - jag känner igen mig där jag åxå. Började samla kilon samtidigt som jag blev tröttare och tröttare och till sist gick in i väggen. LCHF erbjuder ett verktyg för att bromsa viktuppgång och för det mesta också att man kan gå ner ordentligt.
Ge det tid!
Kram till dig - GE INTE UPP!
#0 Vill bara säga, ge inte upp!
För tre år sedan gick jag in i väggen, ett år senare var jag på gång med arbete och allt men klarade inte av det då det var för tidigt. Blev sjukskriven igen och är fortfarande. För 1,5 år sedan var jag mer eller mindre apatisk, sov dygnet runt men åt enligt LCHF. Det var inte varje dag jag lyckades äta men jag försökte. Jag vilade, sov, läste böcker för det var det jag klarade av.
Idag är jag på gång med rehab för att på något sätt återkomma till arbetslivet. Tack vare LCHF och ett jävlarannamanna så är jag på g tillbaka till både livet och arbetslivet.
Mitt råd är att låta det ta tid, en dag i taget. Jag har dagar då jag bara ligger i sängen och funderar men dom kommer inte så ofta. Jag accepterar dom dagarna, jag kan inget göra åt dom. Ha inte så bråttom utan försök att vila och låta dagen komma och vara. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, allt låter flummigt.
En väldigt kort sammanfattning 
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Hej!
Här har du en till som "svarade dåligt på medicinerna"(!). Nu är det många år sedan jag hade en Depression dock (har ätit LCHF 3 1/2 år nu).
Mitt tips är att äta LCHF, omega-3-tillskott och D-vitamin. Samt som de andra sagt, håll ut, det kommer bättre dagar.
Det går utmärkt att gå ner i vikt stillasittande med LCHF.
Tack för svaren. Är lite för seg för att svara ordentligt just nu.
Jag har väldigt svårt att äta, mest på dagarna. Sen efter 18 får jag tillbaka hungern. Är det jättedåligt att inte äta regelbundet som man fått lära sig? 
#9 Regelbundet är inte nödvändigt (heller) med LCHF men däremot är det dåligt att gå hungrig för länge. Särskilt i början kan man lätt bli illamående om man väntar för länge med att äta. Det är inte heller bra att äta för lite, då blir man trött, orkeslös och frusen.
Jag har också ätit antidepressiva mediciner och inte reagerat särskilt bra på och det visade sig några år senare att jag hade fel på sköldkörteln. Men jag hann aldrig må riktigt så dåligt som du. Nu med medicinering och LCHF mår jag mycket bättre.

Finessen med regelbundenhet är väl mest troligt att man slipper fundera så mycket varje gång man behöver äta.
Har man väl lärt sig vad man behöver äta och röra på sig för att må så bra man kan är det nog ingen nackdel.
Rutiner underlättar vardagen helt enkelt.. men det finns inga magiska klockslag.. bara en magisk kropp.. och själ.. som behöver få vad den behöver.
Lever man på socker krävs vissa rutiner.. baserar man sitt energiintag på fett blir det andra.
Är man dessutom deprimerad eller störd av andra anledningar brukar det underlätta med lite fasta rutiner.. man slipper fundera så mycket.
Men då skall det vara bra rutiner.. sådana som gynnar kroppen.
Okej. Nej jag äter när jag är hungrig, men min matlust är väldigt dålig
Lär ju inte gå ner i vikt (fett) om jag inte äter något heller..
Förstår mig inte på MinMat….
För det första ska allt skrivas i gram. Är 1dl = 100g?? Jag är sämst på matte.
Tog i i överkant för att vara på den säkra sidan och då blev det såhär:
**http://www.minmat.net/pie.php?s1=207&s2=179&s3=1583&s4=0&ix=150
Energi kcal: 1959,02 Energi kJ: 8189,29
Proteiner: 44,77 Fiber: 4,58
Kolhydrater: 51,83 Vatten: 733,50
Alkohol: 0,00
Fetter:****
Fett: 175,83 Kolesterol: 530,20
E-mättade: 43,14 Mättade: 112,23
F-mättade: 6,39
**Då har jag ätit:
*500Gram Mjölk 3% fett* (5dl)
200Gram Creme Fraiche 28% fett smaksatt (2dl)
18Gram Hårt bröd råg 16% fibrer Crisp o Finn crisp (3st skivor..?)
50Gram Färskost 33% fett Cantadou
50Gram Lax sida kallrökt
200Gram Vispgrädde 40% fett
5Gram Kakaopulver 20-22% fett (en tsk)
Å det blev ju för mycket både kolhydrater och kalorier……

En DL vätska kan man räkna som 100 gram, det är ju inte någob vetenskaplig undersökning.. utan det handlar mer om att du skall se vad du kan ändra.
Strunta i kalorierna.. än så länge iakllafall.
Du skulle inte kunna byta ut en del mjölk mot mer mat, gärna sådan man måste tugga på.. gärna någon form av kött, fisk, ägg, eller liknande.
Du ligger lite lågt på proteinet tror jag.
Det är pilligt det där med att väga och mäta och reg.a. Och gissar man så är det lätt att man tar fel.
Jag tar hjälp av en liten elektronisk hushållsvåg som alltid står framme på bänken.
Ungefär den här typen.
Ställer tallriken på vågen, lastar på grejj på grejj. Min våg går att nollställa för varje grej, enkelt, man slipper anteckna eller hålla/räkna i huvet.
Tack för svaren! Kanske får köpa en våg.
"Måste" ha två koppar kaffe varje dag och i varje kopp blir det ca 1.5-2dl mjölk :/ Redan där är det väl 20g kh.. Har provat med en skvätt grädde i kaffet istället men det går bara inte. Kanske ska göra svagare kaffe och ta i bara ½dl mjölk då. Eller köra mindre kopp
I dagens intag kan jag räkna bort vispgrädden, 1,5dl mjölk och kakaon iaf.. hade tänkt göra varmchoklad nu till kvällen men det blir istället tre ägg med smör. Som sagt, mer protein.
Har ni koll på vad ett ägg kan väga? 

Jag väger alldrig något.. som regel står vikter och sånt på de flesta förpackningar.
Ett ägg brukar väga mellan 50-60 gram.
Angående vikter, det är ju olika densitet på olika livsmedel så det kan skilja ganska mkt per viktsenhet kontra dl mått men om du håller dig till ungefär liknande matintag över tid, så behöver du ju bara väga en gång per portion/matvara och spara uppgifterna på ditt konto på Min mat, så kan du ta fram samma livsmedel igen i andra kombinationer.
Ögonmått kan man ju träna upp om man vill. Sedan kan jag faktiskt tycka att det i stort sett är ganska onödigt att göra beräkningar varje dag men kanske i början tills man lär sig att se och känna igen vad som är lagom för just dig.
Fast jag vill gärna trycka på att du ska ta det lite lugnt och inte hamna i någon sorts skuldfälla utan istället låta din kropp och själ vila utan onödig stress.

Antidepressiva är en viktökningsmagnet. Gick även jag upp 20 kilo av de nedrans pillrena.
Skulle inte förvåna mig om det är ytterligare påverkande faktor i dagens fetma epidimi.
För mycket stress & för lite fritid och sömn
För mycket socker/stärkelse
För lite vitaminer/mineraler
Övermedicinerad befolkning
Onödiga och farliga kemikalier överallt, i maten, i kläderna, i luften, i våra sängar, i allt vi rör princip.
Är det så konstigt att vi blir sjuka och feta?